نامرتبی و شلوغی دندانه

نامرتبی و شلوغی دندانها (Crowding)

شایعترین علتی که بیمار برای درمان ارتودنسی مراجعه می نماید ، نامرتبی و شلوغی دندانها است . این امر به علت عدم تناسب فکین با دندانها است .

به طور مثال اگر بیماری فک کوچک خود را از مادر و دندانهای بزرگ را از پدر به ارث برده باشد ، دندانهای بزرگ در فک کوچک به طور منظم جای نمی گیرند و دندانها به طور نامنظم و شلوغ قرار می گیرند . البته دلایل دیگری همچون زود کشیدن دندانهای شیری بدون حفظ فضای آنها یا وجود دندانهای اضافی ، به هم خوردن ترتیب رویش دندانهای دائمی ، مکیدن انگشت ، تنفس دهانی، عادات دهانی مثل مکیدن انگشت و زبان میتواند در ایجاد دندانهای نامرتب نقش داشته باشند .

پیشنهاد مطالعه  ناهنجاری های فک یا انحراف فک

نامرتبی دندانها علاوه بر اینکه مشکلات زیبایی برای بیمار ایجاد می کند ، از نظر بهداشتی به علت تمیز نشدن دندانها باعث ایجاد پوسیدگی و مشکلات لثه ای و یا ایجاد جرم روی دندانها می شود . به طور کلی سلامت حفره دهان که اولین قسمت از دستگاه گوارش می باشد ، به مخاطره می افتد . اگر دندانهای بیمار نامرتب باشند و مشکلات فکی وجود نداشته باشد ، می توان بیمار را در هر سنی به شرط آنکه مشکلات لثه ای وجود نداشته باشد ، درمان کرد . ولی در صورتی که مشکل فکی وجود داشته باشد ، بیمار می بایست در سن مناسب که قبل از بلوغ است مراجعه نماید .

به عبارت دیگر می بایست با دستگاههای متحرک و یا حتی خارج دهانی درمان فکی انجام شود به طوری که فکین در موقعیت مناسب قرار گیرند و سپس با ارتودنسی ثابت دندانها منظم شود . اگر بیمار در سنین بالاتر از بلوغ مثلاً 20 سالگی مراجعه نماید به شرطی که مشکلات لثه ای موجود نباشد ، می توان دندانها را مرتب نمود . ولی برای اصلاح فکین بعد از بلوغ نیاز به ارتودنسی به همراه جراحی فک به منظور قرار گرفتن آنها در موقعیت صحیح می باشد .

پیشنهاد مطالعه  تفاوت بین دندانپزشک با جراح دندانپزشک

در صورت مفید بودن مطلب زیر را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

دکتر هادی مشکل گشا

جراح دهان، فک و صورت اصفهان