جراح دهان، فک و صورت اصفهان اپن بایت 

اپن بایت (Open bite)

درحالت نرمال دندانهای قدامی فک بالا در حدود 2 الی 3 میلیمتر از دندانهای فک پایین را از نظر عمودی می پوشانند. به عبارت دیگر عدم هم پوشانی دندانهای قدامی از نظر بعد عمودی اپن بایت (Open bite) نام دارد. دلیل اپن بایت می تواند به خاطر اشکال در تکامل فکین، ارث، عادات نامناسب مثل مکیدن انگشت، جویدن ناخن، مکیدن لب، مکیدن زبان و یا رویش نامتناسب دندانهای قدامی و فکی باشد. وجود فاصله بین دندانهای قدامی فک بالا و پایین نه تنها باعث ظاهری ناخوشایند در بیمار می شود، بلکه باعث مشکل در غذا خوردن، تخمه شکستن و مشکلات تکلمی در بیمار می شود به طوری که بیماران نمی توانند بعضی از حروف مثل س، ش، ژ و غیره را به خوبی تلفظ نمایند.

پیشنهاد مطالعه  علائم عفونت فک را بخوانید:

سایش دندانهای خلفی، مشکلات لثه ای، بروز مشکلات در مفصل گیجگاهی فکی (TMJ problem) و ظاهری ناخوشایند از عوارض دیگر این ناهنجاری است.

درمان زود هنگام (قبل از بلوغ) برای رفع اپن بایت (Open bite) بسیار با اهمیت است به طوری که می توان با دستگاههای متحرک و ثابت ارتودنسی قبل از بلوغ به راحتی اپن بایت(Open bite) بیمار را درمان کرد.

دســتــگاهــهای مــتحرک و ثابت می تواند کمک به ترک عادت بیمار نماید و ناهنجاری اپن بایت درمان شود. در صــورتــی که بــیــمــار بــعــد از اتـمام رشـد مراجعه نماید، نیاز به درمان ارتودنسی به همراه جراحی (Orthognathic surgery) دارد.

پیشنهاد مطالعه  کراس بایت دندانهای قدامی (Anterior cross bite )

در این صـورت بیمار باید تحت درمان ارتودنسی ثابت قبل از جراحی (Presurgical orthodontics) قرار گیرد و بعد از جراحی بیمار باید تحت درمان ارتودنسی پس از جراحی (Postsurgical orthodontics) قرار گیرد.

در صورت مفید بودن مطلب زیر را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

دکتر هادی مشکل گشا

 جراح دهان، فک و صورت اصفهان

جهت اطلاع از آدرس و ساعات کاری به بخش تماس سایت مراجعه نمایید