جراح فک و صورت اصفهان تومورهای فکی

در این مطلب از سایت دکتر هادی مشکل گشا جراح دهان فک و صورت اصفهان به برسی موضوع : کیست های فکی و درمان کیست های فکی  پرداخته ایم.

لطفا تا پایان مطلب را مطالعه کنید و در صورت داشتن هر گونه سوال، سوال خود را در بخش دیدگاه ها و نظرات برای آقای دکتر ارسال کنید. اقای دکتر پاسخگوی سوالات شما در کمترین زمان می باشند.

کیست های فکی

از مشکلاتی که بعضی افراد با آن مواجه می‌شوند کیست‌های فکی می باشد که گاهی اوقات احتمال دارد اندازه آن ها نیز بزرگ شود ولی تشخیص دادن این کیست‌ها به آسانی نیست و نیاز به یکسری بررسی ها‌ دارد . داشتن اطلاعات رادیولوژیکی ، کلینیکی و نمای پاتولوژیکی برای تشخیص آن ها ضروری است چرا که گاهی اوقات علائم بالینی و شرح حال بیمار ممکن است تشخیص را سخت تر کند و با بیماری دیگری اشتباه گرفته شود . و باید بگویم که این کیست‌ها فقط مختص ناحیه فک نمی باشند و ممکن است در سایر اعضای بدن نیز مشاهده شوند که فک هم از این قاعده مستثنا نمی باشد . وجود انواع تکیست ها و تومور ها در استخوان‌های فک و بافت‌های نرم دهانی یا فکی وجود دارد که یک بخش عظیمی از کارهای جراحی را به خود اختصاص می‌دهند . این تومورها نیز به دو دسته خوش‌خیم و بدخیم دسته‌بندی می‌شوند که مطابق نوع آن درمان مناسب را جراح به‌کار می‌برد.

پیشنهاد مطالعه  تفاوت ایمپلنت و کامپوزیت

علائم وجود این تومور ها :

به طور معمول اولین علامت این تومورها تورم در ناحیه فک می باشد یعنی بیمار با ظاهر متورم به پزشک مراجعه می‌کند.

اگر این کیست در ناحیه فک درمان نشود چه عوارضی در پی دارد ؟

در پاسخ به این سوال باید بگویم که مسلما این کیست‌ها عواقب و عوارض خود را دارند . اگر  این تومور ها از نوع بدخیم باشند و درمان نشوند در ‌نتیجه منجر به پایان زندگی فرد نیز می‌شوند . و اگر از نوع خوش‌خیم باشند و اما درمان به تعویق بیافتد یا درمان نشوند احتمال تخریب این عضو بالاست . در این شرایط نیاز می باشد که  عمل جراحی صورت گیرد که این جراحی سنگین خواهد بود ، زیرا مقداری از بافت تخریب شده است . همچنین باید استخوان آن بخش را برداریم که این کار باعث برهم زدن پیوستگی فک می‌شود که همه این موارد مشکلات زیادی از‌ جمله از نظر عملکردی و ظاهری به ‌همراه دارد.

درمان این کیست ها به چه صورت می باشد ؟

به طور معمول درمان‌های این کیست‌ها به‌صورت جراحی می باشد . البته که یک سری تومورهای بدخیم فکی را باید با کمک درمان‌های کموتراپی و رادیوتراپی برطرف کرد یا این که قبل از عمل جراحی این درمان‌ها را انجام داد و بعد از آن جراحی را به‌کار برد ، اما عمدتا کیست های فکی و تومور ها درمان‌شان به‌صورت عمل جراحی است.

پیشنهاد مطالعه  دلایل عمده جراحی فک

این بیماری ارثی است ؟؟؟؟!!!

برخی تومورهای بدخیم اصلا زمینه ارثی برای‌شان مطرح نمی باشد اما با این وجود نمی‌توان گفت که ژنتیک در بروز این بیماری بی‌تاثیر است . به‌طور کلی عامل ارث را در هیچ موردی نمی‌توان قلم گرفت و بدون تاثیر دانست و اما عوامل محیطی را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

علت اصلی کیست های فکی؟

احتمال دارد که بارها از برخی افراد شنیده باشید که دندان های عقلشان یا دندان های نهفته را جراحی کرده‌اند . به این علت است که این دندان نهفته دارای جداری با بافت پوشاننده می باشد . این جدار می تواند که دندان را برای تشکیل یک کیست یا نهایتا تومور مستعد کند ، بنابراین این کیست‌ها معمولا از بقایای جنینی سلول‌های پوشاننده در ناحیه مورد‌نظر می باشند . البته برخی اوقات هم ممکن است علت نامشخص باشد . اما بسیاری از تومورهایی که سلول‌های پوشاننده دیگر بدن را درگیر می‌کنند می‌توانند فک را هم درگیر کنند.

در صورت مفید بودن مطلب زیر را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

دکتر هادی مشکل گشا

جراح دهان، فک و صورت اصفهان

جهت اطلاع از آدرس و ساعات کاری به بخش تماس سایت مراجعه نمایید.