آنچه در مورد آنتی بیوتیک ها و عفونت های دندان باید بدانید

آنتی بیوتیک و عفونت دندان

عفونت دندان یا آبسه دندان عموماً در نتیجه پوسیدگی دندان و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان رخ می دهد. با این حال، ممکن است به دلیل کار قبلی دندانپزشکی یا آسیب تروماتیک نیز ایجاد شود.

هنگامی که عفونت رخ می دهد، در نتیجه رشد بیش از حد باکتری ها، یک پاکت چرک در دهان ایجاد می شود. این عفونت اغلب باعث تورم، درد و حساسیت در ناحیه می شود. بدون درمان، عفونت ممکن است به سایر نواحی فک یا حتی مغز سرایت کند.

پوسیدگی و پوسیدگی دندان بسیار شایع است. همانطور که یک مقاله اشاره می کند، تا 91٪ از بزرگسالان 20 تا 64 ساله دارای حفره هستند. همچنین حدود 27 درصد از افراد در همان گروه سنی پوسیدگی دندان درمان نشده دارند. درمان زودهنگام پوسیدگی دندان برای جلوگیری از عوارضی مانند عفونت دندان مهم است.

دکتر هادی مشکل گشا ، جراح فک و صورت اصفهان و  متخصص ایمپلنت اصفهان می باشند که دارای تخصص هایی از جمله جراحی های داخل دهانی کوچک، جراحی آسیب های ترافیکی، جراحی ترمیمی و زیبایی فک، صورت و جمجمه و … می باشند که آماده ارائه خدمت در زمینه آنتی بیوتیک و عفونت دندان به صورت تخصصی به شما بیماران گرامی می باشند.

هر کسی که عفونت دندان را تجربه می کند باید فورا به دندانپزشک مراجعه کند تا از گسترش عفونت جلوگیری کند.

یکی از اولین چیزهایی که دندانپزشک احتمالاً توصیه می کند آنتی بیوتیک برای از بین بردن عفونت است. برخی از آنتی بیوتیک ها برای عفونت دندان بهتر از سایرین عمل می کنند، و همچنین ممکن است برخی از داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) نیز برای کمک به علائم وجود داشته باشد.

زمان استفاده از آنتی بیوتیک برای عفونت دندان

دندانپزشکان فقط در صورت لزوم آنتی بیوتیک را برای عفونت دندان توصیه می کنند.
دندانپزشکان معمولاً فقط آنتی بیوتیک ها را در دندانپزشکی برای عفونت های دندان توصیه می کنند. با این حال، همه دندان های عفونی به آنتی بیوتیک نیاز ندارند.

در برخی موارد، دندانپزشک ممکن است به سادگی بتواند ناحیه عفونی را تخلیه کند، دندان عفونی را خارج کند، یا یک کانال ریشه برای رفع مشکل انجام دهد.

آنها تمایل دارند از توصیه آنتی بیوتیک اجتناب کنند، مگر اینکه آنها کاملا ضروری باشند، مانند زمانی که عفونت شدید یا در حال گسترش است، یا اگر یک فرد دارای سیستم ایمنی ضعیف است.

لیست انواع و دوزها

اگرچه آنتی بیوتیک ها می توانند به پاک کردن عفونت دندان کمک کنند، اما استفاده از آنتی بیوتیک مناسب در هر موقعیتی مهم است.

پیشنهاد مطالعه  معرفی بهترین جراح دهان یا جراح فک و صورت در اصفهان

نوع آنتی بیوتیکی که دندانپزشک توصیه می کند بسته به باکتری های ایجاد کننده عفونت متفاوت است. این به این دلیل است که آنتی بیوتیک های مختلف به روش های مختلفی برای از بین بردن گونه های مختلف باکتری عمل می کنند.

همانطور که یک مطالعه در Dentistry JournalTrusted Source اشاره می کند، بیش از 150 گونه مختلف باکتری در دهان وجود دارد. بسیاری از این باکتری ها پتانسیل رشد و ایجاد عفونت را دارند.

درمان ممکن است بسته به باکتری های ایجاد کننده عفونت تغییر کند، اگرچه در بیشتر مواقع، دندانپزشکان به سادگی آنتی بیوتیکی را توصیه می کنند که بر ضد انواع مختلف عمل می کند.

کلاس پنی سیلین

داروهای نوع پنی سیلین انواع رایج آنتی بیوتیک ها برای عفونت دندان هستند. این شامل پنی سیلین و آموکسی سیلین است. برخی از دندانپزشکان نیز ممکن است آموکسی سیلین را با اسید کلاوولانیک توصیه کنند، زیرا این ترکیب ممکن است به از بین بردن باکتری های سرسخت کمک کند.

دوزهای معمول آموکسی سیلین برای عفونت دندان 500 میلی گرم (میلی گرم) هر 8 ساعت یا 1000 میلی گرم هر 12 ساعت است.

دوزهای معمول آموکسی سیلین با اسید کلاوولانیک حدود 500-2000 میلی گرم هر 8 ساعت یا 2000 میلی گرم هر 12 ساعت بسته به حداقل دوز موثر است.

با این حال، برخی از باکتری ها ممکن است در برابر این داروها مقاومت کنند و باعث کاهش اثربخشی آنها شود. در واقع، بسیاری از پزشکان اکنون آنتی بیوتیک های دیگری را به عنوان خط اول درمان خود انتخاب می کنند.

همچنین برخی افراد به این داروها حساسیت دارند. هرکسی که نسبت به داروهای مشابه واکنش آلرژیک داشته است باید قبل از دریافت توصیه های درمانی به دندانپزشک خود اطلاع دهد.

کلیندامایسین

کلیندامایسین در برابر طیف وسیعی از باکتری های عفونی موثر است. همانطور که مطالعه ای در International Dental Journal Trusted Source اشاره می کند، برخی از محققان کلیندامایسین را به عنوان داروی انتخابی برای درمان عفونت های دندانی توصیه می کنند، زیرا احتمال مقاومت باکتری ها نسبت به داروهای کلاس پنی سیلین در برابر این دارو کمتر است.

یک دوز معمولی کلیندامایسین 300 میلی گرم یا 600 میلی گرم هر 8 ساعت است، بسته به اینکه کدام دوز مؤثر است.

آزیترومایسین

آزیترومایسین علیه طیف وسیعی از باکتری ها عمل می کند و رشد آنها را متوقف می کند. ممکن است در درمان برخی از عفونت های دندان موثر باشد، اگرچه دندانپزشکان ممکن است آن را فقط به افرادی توصیه کنند که به داروهای کلاس پنی سیلین حساسیت دارند یا به آنها یا داروهای دیگری مانند کلیندامایسین پاسخ نمی دهند.

پیشنهاد مطالعه  ارتوسرجری چیست و برای اصلاح چه مواردی استفاده می شود ؟

دوز معمول آزیترومایسین 500 میلی گرم هر 24 ساعت برای 3 روز متوالی است.

پیشنهاد مطالعه: چگونه مکیدن انگشت می تواند برای سلامت دهان و دندان کودکان مضر باشد؟

مترونیدازول

مترونیدازول آنتی بیوتیکی است که پزشکان و دندانپزشکان برای درمان تعدادی از عفونت ها از آن استفاده می کنند. با این حال، ممکن است برای همه مناسب نباشد و به طور معمول اولین انتخاب درمان نیست.

دوز مصرفی مترونیدازول حدود 500 تا 750 میلی گرم هر 8 ساعت است.

چقدر طول می کشد تا کار کنند؟

فرد باید دوره کامل آنتی بیوتیک را کامل کند. مدت زمانی که هر آنتی بیوتیک طول می کشد تا اثر کند، بسته به عوامل بسیاری، مانند شدت عفونت و اینکه دارو به طور موثر باکتری های عفونی را از بین می برد، متفاوت است. برای افراد مهم است که یک دور کامل از آنتی بیوتیک ها را تکمیل کنند و تمام داروهای تجویز شده را دقیقاً همانطور که دندانپزشک می گوید مصرف کنند.

اگرچه ممکن است فرد بعد از چند دوز شروع به از بین رفتن علائم خود کند، اما تکمیل دور کامل آنتی بیوتیک ها از عود مجدد یا قوی شدن عفونت جلوگیری می کند.

اکثر عفونت های حاد در عرض 3 تا 7 روز برطرف می شوند. اثرات جانبی اگرچه آنتی بیوتیک ها می توانند به از بین بردن عفونت کمک کنند تا فرد برای انجام کارهای دندانپزشکی آماده شود، اما این داروها عوارض جانبی احتمالی دارند. عوارض جانبی در هر نوع دارو می تواند متفاوت باشد.

مهم است که در مورد عوارض جانبی احتمالی مصرف دارو با پزشک قبل از شروع درمان خاص صحبت کنید. سایر درمان های عفونت دندان آنتی بیوتیک ها ممکن است به پاک کردن عفونت فعال کمک کنند، اما دندان برای جلوگیری از عفونت به کار نیاز دارد.

این معمولاً به معنای انجام یک یا چند روش در منطقه است، مانند: تخلیه آبسه پر کردن هر حفره انجام کانال ریشه کشیدن دندان درمان آنتی بیوتیکی برای عفونت دندان تنها بخشی از راه حل است. در واقع، بیشتر عفونت‌های دندانی برای پاک شدن کامل نیاز به کار روی خود دندان واقعی دارند.

برای راهنمایی بیشتر یا در صورت داشتن هرگونه سوال، انتقاد یا پیشنهادات و همچنین برای رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

برای عضویت و یا مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر هادی مشکل گشا اینجا را کلیک کنید.