درمان خارش لثه

درباره خارش لثه چه باید بدانید؟

درمان خارش لثه

دلایل زیادی برای خارش لثه وجود دارد، از واکنش آلرژیک گرفته تا مشکلات دندان. علل احتمالی چیست و آیا خارش لثه یک علامت هشدار دهنده اولیه است که می تواند به جلوگیری از سایر مشکلات سلامتی کمک کند؟

لثه ها بافت نرمی هستند که اطراف دندان ها را احاطه کرده اند و اطراف هر دندان را مهر و موم می کنند. لثه های سالم برای محافظت از دندان ها ضروری هستند و خارش اغلب نشانه تجمع باکتری ها بین دندان ها و لثه ها است.

خارش لثه معمولاً به راحتی قابل درمان است و بهداشت خوب دندان می تواند از بسیاری از مشکلات جلوگیری کند.

در برخی موارد، خارش می تواند نشانه نگرانی جدی تری مانند بیماری لثه باشد، بنابراین در صورت تداوم علائم، فرد باید به دندانپزشک مراجعه کند.

دکتر هادی مشکل گشا ، جراح فک و صورت اصفهان و  متخصص ایمپلنت اصفهان می باشند که دارای تخصص هایی از جمله جراحی های داخل دهانی کوچک، جراحی آسیب های ترافیکی، جراحی ترمیمی و زیبایی فک، صورت و جمجمه و … می باشند که آماده ارائه خدمت در زمینه درمان خارش لثه به صورت تخصصی به شما بیماران گرامی می باشند.

علائم

اگر خارش لثه با خونریزی مداوم و بدون دلیل همراه باشد، باید با دندانپزشک مشورت شود.

خارش لثه می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، بنابراین علائم دیگر می تواند به تعیین دقیق مشکل کمک کند:

خارشی که سقف دهان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد ممکن است یک آلرژی باشد.
لثه های قرمز، تحریک شده یا ملتهب می تواند نشان دهنده اولین مراحل بیماری لثه باشد.
درد، درد یا تورم می تواند نتیجه آسیب یا آبسه دندان باشد.
لثه هایی که برای مدت کوتاهی خونریزی خفیف دارند، شایع است، مانند زمانی که فردی برای اولین بار نخ دندان کشیدن را شروع می کند.

با این حال، خونریزی منظم ممکن است نشانه نگرانی اساسی باشد که دندانپزشک باید بررسی کند.

پیشنهاد مطالعه: چگونه مکیدن انگشت می تواند برای سلامت دهان و دندان کودکان مضر باشد؟

علل احتمالی

یکی از علل شایع خارش لثه، تجمع پلاک روی دندان و لثه است. پلاک یک لایه چسبناک است که روی دندان ها یافت می شود و حاوی باکتری هایی است که برخی از قندهای ساده موجود در غذا و نوشیدنی را تجزیه می کند.

اگر پلاک به اندازه کافی بر روی دندان ها ایجاد شود و به مدت طولانی روی دندان بماند، می تواند شروع به سفت شدن به تارتار کند که با نخ دندان یا مسواک پاک نمی شود.

تارتار زیر خط لثه می تواند باعث تحریک و ملتهب شدن لثه ها شود. این مرحله اولیه بیماری لثه، ژنژیویت نامیده می شود.

یک واکنش آلرژیک خفیف می تواند باعث خارش دهان شود. اگر فردی تب یونجه داشته باشد، ممکن است از سندرم آلرژی دهانی (OAS) نیز رنج ببرد که پس از خوردن میوه یا سبزیجات خام باعث خارش یا تورم دهان، صورت، زبان یا گلو می شود.

پیشنهاد مطالعه  پیش گیری از بروز درد فک پایین

دندان ها و لثه ها به تغییرات هورمونی حساس هستند. برای زنان و دخترانی که دوران بلوغ، بارداری یا یائسگی را تجربه می کنند، تغییرات هورمونی ممکن است باعث خارش لثه یا افزایش خطر ابتلا به بیماری لثه شود.

اگر کسی دندان، لثه یا دهان خود را زخمی کرده باشد، ممکن است با شروع بهبودی بریدگی ها یا ضایعات دچار خارش شود.

دندان قروچه اصطلاح پزشکی برای دندان قروچه است. ساییدن می تواند به دندان ها و لثه ها آسیب برساند، از جمله از بین رفتن مینای دندان یا عقب نشینی لثه ها.

خشکی دهان می تواند یکی از دلایل رایج خارش لثه باشد. بدن به طور طبیعی باید بزاق کافی برای مرطوب نگه داشتن دهان تولید کند، اما برخی شرایط پزشکی، داروها یا غذاها ممکن است از این امر جلوگیری کنند و در نتیجه احساس خشکی ایجاد کنند. نوشیدن آب زیاد در طول روز باید به سرعت خارش لثه را متوقف کند.

علل کمتر شایع خارش لثه عبارتند از:

دندان درآوردن در کودکان کوچکتر.
دندان درآوردن در بزرگسالان بین 17 تا 21 سال که معمولاً دندان عقل بیرون می آید.
زخم های شانکر، تبخال دهان، یا عفونت های ویروسی که می توانند لثه ها را تحت تاثیر قرار دهند.
آبسه دندان.
بهداشت نامناسب دندان دلیل اصلی بسیاری از موارد خارش لثه است زیرا دندان ها و لثه ها به اندازه کافی تمیز نمی شوند و پلاک ایجاد می شود.

گزینه هایی برای درمان و تسکین

استفاده از شستشوی آب نمک به عنوان دهانشویه ممکن است به کاهش علائم خارش لثه کمک کند.

چند کار ساده وجود دارد که افراد می توانند فوراً در خانه برای تسکین خارش و تحریک لثه انجام دهند:

مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه آنتی باکتریال.
شستشوی دهان با محلول آب شور.
اگر خارش ناشی از آلرژی بوده باشد، آنتی هیستامین بدون نسخه مصرف کنید.
در صورت ادامه خارش یا وجود علائم دیگر، فرد باید به دندانپزشک خود مراجعه کند. کنترل التهاب و عفونت کلیدی برای جلوگیری از خارش لثه است.

چه زمانی باید به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کرد؟

در صورت تداوم علائم ضروری است که به دندانپزشک مراجعه کنید، زیرا مرحله اول بیماری لثه یا التهاب لثه معمولاً به راحتی قابل کنترل و درمان است. دندانپزشک می تواند در مورد تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی مشاوره دهد و مراقبت های اولیه مانند تمیز کردن حرفه ای را ارائه دهد.

دندانپزشک یا متخصص بهداشت دندان باید هر گونه جرم دندان را از بین ببرد، زیرا این کار در خانه قابل انجام نیست. این فرآیند به عنوان مقیاس بندی نامیده می شود.

پیشنهاد مطالعه  دوام ایمپلنت های دندانی واقعا چقدر است؟

هیچ آزمایش واضحی برای OAS وجود ندارد، اما کسی باید بتواند با انجام تست حساسیت پوستی برای گرده یا با بحث در مورد تاریخچه علائم خود با پزشک، تشخیص دهد که آیا آن را دارد یا خیر.

اجتناب از هر گونه میوه یا سبزی خام که به نظر می رسد باعث ایجاد واکنش می شود، یا پوست کندن آنها قبل از خوردن، می تواند کمک کننده باشد.

اگر صدمات دهانی یا دندان قروچه باعث خارش لثه می شود، استفاده از محافظ دهانی که از دندان قروچه جلوگیری می کند بهترین گزینه برای جلوگیری از آسیب بیشتر به دندان ها و لثه ها خواهد بود.

جلوگیری

مسواک زدن دندان ها دو بار در روز با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید می تواند به حفظ سلامت لثه ها کمک کند و از خارش لثه جلوگیری کند.
مهم ترین راه برای جلوگیری از خارش لثه و مشکلاتی که می تواند با آنها همراه باشد، تمیز نگه داشتن دندان ها و لثه ها است.

بهداشت خوب دندان می تواند از طیف وسیعی از مشکلات سلامتی جلوگیری کند و پاک نگه داشتن دندان ها از پلاک اولین قدم آسان است.

انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می کند دندان ها را به مدت 2 دقیقه با خمیر دندان حاوی فلوراید دو بار در روز مسواک بزنید و یک بار در روز از نخ دندان بین دندان ها استفاده کنید. دهانشویه ممکن است برای افرادی که اغلب مشکلات لثه دردناک یا عفونت دارند مفید باشد.

سیگار می‌تواند بر سلامت دهان و دندان تأثیر منفی بگذارد، از جمله لکه‌کردن دندان‌ها یا کند کردن روند بهبودی. تحقیقات نشان می دهد که سیگار کشیدن ممکن است خطر ابتلا به بیماری لثه را نیز افزایش دهد، که می تواند با خارش لثه نشان داده شود.

در نتیجه، ترک سیگار ممکن است یک گام پیشگیرانه خوب باشد.

نتیجه گیری

خارش لثه اغلب یک هشدار اولیه خوب از یک مشکل بالقوه مانند بیماری لثه است. تغییرات هورمونی، داروی جدید یا واکنش آلرژیک می تواند باعث خارش لثه شود. در نتیجه، این بیماری ممکن است موقتی یا به راحتی در خانه درمان شود.

اگر کسی نگران است یا علائمی دارد که بیش از چند روز پس از درمان در خانه طول می کشد، باید با دندانپزشک مشورت کند.

دندان ها اغلب بیشتر از لثه ها مورد توجه قرار می گیرند، اما مراقبت از لثه ها با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم و مراقبت از هرگونه تغییر یا تحریک، کلید سلامت کلی دهان و دندان است.

برای راهنمایی بیشتر یا در صورت داشتن هرگونه سوال، انتقاد یا پیشنهادات و همچنین برای رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

برای عضویت و یا مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر هادی مشکل گشا اینجا را کلیک کنید.