حادثه‌های آسیب زا که منجر به درد فک می‌شوند کدام اند؟

در این مطلب از سایت دکتر هادی مشکل گشا جراح فک و صورت، به مطلب مهم حادثه‌های آسیب زا که منجر به درد فک می‌شوند کدام اند؟ پرداخته ایم.

لطفا تا پایان این مقاله رو مطالعه کنید، و در صورت مفید بودن مطلب را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

اگر در این مطلب پاسخ سوال خود را دریافت نکرده اید، لطفا سوال و مورد خود را در بخش دیدگاه همین مقاله برای آقای دکتر ارسال کنید.

حادثه‌های آسیب زا که منجر به درد فک می‌شوند

درد فک می‌تواند ناشی از آسیب‌های جسمی، آسیب‌دیدگی رگ‌های خونی یا اعصاب، عفونت یا دلایل دیگر باشد. اختلال مفصل فکی گیجگاهی به بیماری‌هایی گفته می‌شود که روی استخوان‌ها، مفاصل و عضلاتی که فک را حرکت می‌دهند تاثیر می‌گذارد. این اختلال می‌تواند درد و ناراحتی زیادی برای فرد به همراه داشته باشد.

درد فک می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

شکستگی فک: می‌تواند ناشی از افتادن یا ضربه شدید به صورت باشد.

دررفتگی فک: می‌تواند ناشی از باز شدن بیش از حد دهان، مانند هنگام خمیازه کشیدن باشد.

جراحی دندان: می‌تواند موجب درد فک شود، زیرا بهبودی پس از عمل جراحی معمولا زمان‌بر است.

جراحت یا فشار می‌تواند باعث فشار عضلانی و در نتیجه درد فک شود.

دندان قروچه و ساییده شدن دندان‌ها

بسیاری از افراد هنگام خواب یا در مواقع استرس عاطفی، دندان قروچه کرده یا دندان‌های خود را به هم می‌سایند. به این مشکل «بروکسیم» نیز گفته می‌شود که می‌تواند آسیب قابل‌توجهی به دندان وارد کرده و موجب درد فک نیز شود.

پیشنهاد مطالعه  وجود فاصله در بین دندانها (Generalized spacing)

التهاب مفصل

التهاب مفصل یا سایر انواع آرتروز می‌توانند باعث شوند تا غضروف صاف و لغزنده بین مفاصل و استخوان‌ها از بین رفته و در نتیجه موجب درد استخوان شود. همچنین بیماری آرتریت‌های التهابی مانند التهاب غشاء سینوویال، روماتیسم مفصلی و آرتریت پسوریاتیک باعث ایجاد التهاب در مفاصل می‌شود. اگر این بیماری‌ها روی مفصل استخوان فک تاثیر بگذارند، موجب بروز درد در این ناحیه نیز می‌شوند.

مشکلات دهان و دندان

بیماری‌های لثه، حفره و پوسیدگی دندان، شکستگی و تَرک دندان و آبسه می‌توانند موجب بروز درد فک شوند.

درد نوروپاتی

این نوع درد هنگامی بروز پیدا می‌کند که اعصاب آسیب ببیند و سیگنال‌های درد را به مغز مخابره کند. علائم آن هم می‌تواند مداوم بوده یا اینکه هر از گاهی بروز پیدا کند. نمونه‌هایی از درد نوروپاتی شامل نورالژی عصب سه‌قلو، نورالژی پست هرپتیک (پس از ابتلا به زونا در ناحیه صورت) و درد مرتبط به سرطان است.

بیماری‌های عروقی

گاهی‌اوقات، مشکل در دستگاه عروقی می‌تواند منجر به درد فک شود. برخی از بیماری‌های عروقی شامل آرتریت گیجگاهی یا آرتریت سلول غول آسا و یا حتی آنژین قلب هستند. در آرتریت گیجگاهی، شریان‌های هر دو طرف سر ملتهب شده و منجر به سردرد و درد فک می‌شوند. این بیماری همچنین ممکن است دید فرد را به خطر بیاندازد.

پیشنهاد مطالعه  روش کاشت دندان چگونه است؟

آنژین می‌تواند زمانی به وجود بیاید که قلب به اندازه لازم خون حاوی اکسيژن کافی دریافت نکند. این مشکل معمولا به دلیل انسداد عروق کرونری (رگ‌های قلب) بروز پیدا می‌کند و می‌تواند موجب درد قفسه‌سینه و همچنین درد فک شود. فردی که دچار آنژین شده، در معرض خطر حمله قلبی نیز قرار دارد.

استئومیلیت

در موارد نادر، عفونتی موسوم به استئومیلیت یا عفونت استخوان می‌تواند استخوان فک و بافت‌های مرتبط به آن را تحت تاثیر قرار دهد. این مشکل از عوارض نادر عمل جراحی دندان است.

سردردهای تنشی

سردردهای تنشی ناشی از استرس هستند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که برخی از افراد مبتلا به اختلال مفصل فکی گیجگاهی، دچار سردرد نیز می‌شوند. با این حال، به نظر نمی‌رسد ارتباطی بین این دو مشکل وجود داشته باشد.

سایر بیماری‌ها

سایر بیماری‌هایی که ممکن است موجب بروز درد فک و صورت شوند، عبارتند از:

• بیماری‌های غدد بزاقی
  • استرس، خستگی و کمبود خواب
  • بیماری‌های خودایمنی مانند لوپوس
  • آپنه انسدادی خواب
  • فیبرومیالژیا
  • سینوزیت
  • عفونت گوش
  • برخی از بیماری‌های روانی

دکتر هادی مشکل گشا

جراح فک و صورت اصفهان