جراح فک و صورت اصفهان ایمپلنت ها

در این مطلب از سایت دکتر هادی مشکل گشا جراح دهان فک و صورت اصفهان به برسی موضوع : همه چیز راجع به ایمپلنت ها  پرداخته ایم.

لطفا تا پایان مطلب را مطالعه کنید و در صورت داشتن هر گونه سوال، سوال خود را در بخش دیدگاه ها و نظرات برای آقای دکتر ارسال کنید. اقای دکتر پاسخگوی سوالات شما در کمترین زمان می باشند.

 

همه چیز راجع به ایمپلنت ها :

ایمپلنت ها : مدت زیادی است از سوی متخصصان بهداشت دندان و دهان استفاده از ایمپلنت های دندانی را به عنوان * روش جایگزین دندان های از دست رفته توصیه و معرفی می کنند و با توجه به توسعه چشم گیری انواع ایمپلنت ها سوالی مطرح می شود کدام ایمپلنت برای ما مفید و در چه شرایطی برای بیمار یا متقاضی خدمات ترمیمی دندان مفیدتر خواهد بود . در این مطلب تلاش شده است از جوانب مختلف به معرفی ایمپلنت ها و مزایا و معایب و موارد استفاده از آن ها پرداخته شود:

 که شما در ابتدا لازم است بدانید که ایمپلنت ها از چه مواد و اجزایی ساخته و تشکیل می شوند در این مطلب به شرح اجزای ایمپلنت پرداخته ایم  و در ادامه توضیحاتی در خصوص انواع ایمپلنت ها و روش کاشت نرمال و سریع یا یک روزه و سایر موارد مرتبط با ایمپلنت ها ارائه شده است :

  1. پایه ایمپلنت : از جنس سرامیک یا تیتانیوم بوده و به جای ریشه از دست رفته داخل استخوان قرار می گیرد.
  2.  پیچ پوشاننده : بلافاصله پس از جایگذاری کردن در صورتی از دو مرحله ای استفاده شود روی اباتمنت بسته می شود.
  3. فرم دهنده لثه ها : در مرحله دوم و قبل از شروع مراحل قالب گیری ، پیچ پوشاننده برداشته می شود و هیلینگ اباتمنت روی ایمپلنت بسته می شود.
  4. اباتمنت پروتزی : از جنس سرامیک یا تیتانیوم ساخته شده است و در مراحل قالب گیری بوسیله یک پیچ روی ایمپلنت بسته شده و نقش تاج از دست رفته را برای دندان بازی می کند و سرانجام روکش ایمپلنت روی آن قرار می گیرد.
  5. روکش ایمپلنت : جنس آن می تواند سرامیک یا فلز یا تمام سرامیک باشد . روکش نهایی که روی ایمپلنت قرار گرفته می شود که به دو شیوه می تواند به اباتمنت متصل شود . توسط سمان کردن که به آن روکش سمان شونده می گویند و توسط پیج که به آن روکش پیچ شونده می گویند.

 

ایمپلنت های سرامیکی چگونه اند ؟

ایمپلنت های سرامیکی با این تفکر ساخته شده اند که ماده ای که قرار است با استخوان بدن در تماس باشد کمترین واکنش و سمیت با بدن را داشته باشند . البته در عین حال مهم است که بدانید ماده ای که انتخاب می شود موفقیت کلینیکی ، استحکام و سایر فاکتورهای مورد نیاز را دارا باشد . در طی سال ها تمایل بر این است اجزای مصنوعی فلزی کمتری در بدن جایگذاری و جایگزین شود.

ایمپلنت تیتانیومی بهتر است یا سرامیکی ؟ پاسخ به این سوال به این سادگی نیست و نیازمند بررسی مزایا آن ها ، محدودیت ها و ریسک های هر دو سیستم است .

به ایمپلنت هایی که از جنس سرامیک باشند ایمپلنت های زیرکونیا یا غیرفلزی می گویند که سفید رنگ می باشند و بسیاری از خواص و مزایای ایمپلنت های تیتانیومی کلاسیک را نیز دارند.

پیشنهاد مطالعه  چگونه می توانم بفهمم که عفونت دندان از قبل گسترش یافته است؟

اکسید زیرکونیا سازنده ی این  نوع ایمپلنت می باشد . هر سرامیک یک ساختار کریستالی دارد که اتم های فلزی و غیر فلزی را دارد . به دلیل عدد اتمی زیرکونیوم این ماده خواص شبه فلزی دارد.

از دیگر تفاوت های مهم رنگ این دو ماده می باشد تیتانیوم فلز خاکستری رنگ می باشد ولی زیرکونیوم سفید رنگ است . دریافت کنندگان ایمپلنت شکایت ها و نارضایتی هایی به دلیل مشکلات زیبایی ناشی از رنگ خاکستری اجزا ایمپلنت دارند که این مساله خیلی از اوقات به محل قرارگیری صحیح ایمپلنت بستگی دارد.

پژوهش ها نشان داده است که ایمپلنت های زیرکونیوم و تیتانیومی تماس مشابهی با استخوان برقرار می کنند. این تماس پایداری و دوام ایمپلنت را در طول زمان تعیین می کند.

در مورد حساسیت به ایمپلنت باید گفت که حساسیت به تیتانیوم نیز بسیار نادر است و شیوعی حدود 0.6% دارد.

ایمپلنت های زیرکونیوم را در دوران ترمیم کردن بعد از جایگذاری نمی توان زیر لثه قرار داد چون که ایمپلنت های سرامیکی اغلب یک تکه ای می باشند و زیر لثه قرار نمی گیرند و حتما باید هنگام جایگذاری آن ها از استحکام اولیه مناسبی نیز برخوردار باشند . اخیرا ایمپلنت های سرامیکی دو تکه ای هم تولید شده که بسیار مستعد شکستن می باشند.

طبق تحقیقات صورت گرفته اگر چه که زیرکونیا دارای استحکام فشاری بالایی هستند ولی استحکام خمشی آن زیاد نمی باشد و ریسک شکستن را دارد و زمانی که در مراحل قالب گیری زیرکونیوم با فرز تراشیده می شود می تواند باعث تشکیل ریزترک هایی در آن شده که در نهایت منجر به شکست روکش دندان شما یا حتی ایمپلنت سرامیکی شود . در واقع یکی از مهم ترین محدودیت ها و نقاط ضعف ایمپلنت های زیرکونیا یک تکه ای بودن قسمت ایمپلنت و اباتمنت می باشد.

در بیشتر موارد به علت کم عرض بودن استخوان یا نواحی خاصی از فک نیاز به ایمپلنت هایی با قطر کم داریم . ایمپبنت های زبرکونیوم با قطر کم یعنی کمتر از ۴ میلیمتر بسیار به شکستن مستعد می باشند .

در ایمپلنت های تیتانیومی روکش می تواند پیچ شوونده و سمان شونده باشد ولی در ایمپلنت های سرامیکی به دلیل محدودیت ساخت آن  و یک تکه بودن آن روکش فقط می تواند سمان شونده باشد.

بیمارانی که کاملا بی دندان می باشند و نیازمند درمان جامع هستند را نمی توان با ایمپلنت های یک تکه ای درمان کرد . چرا که در این موارد نیازمند اباتمنت های اختصاصی و روکش های پبچ شونده هستیم که با ایمپلنت های زیرکونیوم امکان پذیر نیست.

در نتیجه می توان گفت که هر دو نوع ایمپلنت زیرکونیوم و تیتانیومی بسیار زیست سازگار هستند به این معنا که باعث التهاب موضعی در اطراف خود نشده و بدن آن ها را جسم خارجی نمی شناسد که به همین دلیل دو ماده ی انتخابی جهت ساخت اباتمنت هستند . امروزه نیازی نیست که جهت ایمنی و زیبایی بیشتر از ایمپلنت های زیرکونیوم استفاده کنیم چرا که امروزه می توان با قراردهی سه بعدی ایمپلنت های تیتانیومی از بسیاری از مشکلات طولانی مدت ایمپلنت های سرامیکی جلوگیری کرد و بنابراین موارد استفاده محدود و خاصی برای ایمپلنت های سرامیکی وجود دارد.

پیشنهاد مطالعه  انواع عمل های بازسازی استخوان فک

مزایا و خواص ایمپلنت های دندانی :

 * زیبایی : زیبایی را به شما هدیه می دهد زیرا بیشترین شباهت را به دندان طبیعی دارند.

* فانکشن : طی جویدن و گاز گرفتن و عملکردهای روزانه شما ، ایمپلنت دندانی نیروهایی به مراتب بیشتر از دندان های طبیعی وارد و تحمل می کند.

* ثبات استخوان فک : وجود ایمپلنت های دندانی باعث توقف تحلیل در استخوان اطراف آن می شود.

* لذت غذا خوردن : فقط ایمپلنت های دندانی می باشند که هم چون دندان طبیعی ولی با درصد کمتر گیرنده های موجود در اطراف خود در استخوان را که باعث لذت بردن از جویدن غذا می شود را تحریک می کنند.

* عدم محدودیت در رژیم غذایی : محدودیتی در خوردن غذاهای سفت برای شما وجود ندارد.

* موفقیت : درمان کردن با ایمپلنت بالای 98% موفق است.

* حفظ ساختار صورت: به دلیل ممانعت کردن از تحلیل استخوان روند افتادگی ساختارهای صورتی را نیز کند می کند.

* دوام بالا : دوام این روش نسبت به سایر روش های جایگزینی دندان های از دست رفته با دوام تر است و افزایش اعتماد به نفس و بالا رفتن رضایت از خود

* طیف سنی وسیع : این درمان را برای گستره وسیعی از سنین مختلف می توان انجام داد.

مقایسه کردن ایمپلنت با دندان های طبیعی

در حالت کلی ایمپلنت دندانی در مقایسه آن ها با دندان طبیعی ماهیتی متفاوت دارد و علی رغم این که درمان کردن با ایمپلنت شباهت زیادی با دندان طبیعی فرد دارد اما تفاوت های عمده ای نیز با آن دارد که در ادامه به برخی از آن اشاره می کنیم که این تفاوت ها عبارتند از :

  1. ایمپلنت های دندانی از جنس سرامیک یا تیتانیوم بوده و به همین دلیل است که دچار پوسیدگی نمی شود.
  2. ایمپلنت هم چون دندان اعصاب و عروق ندارد.
  3. در اطراف ریشه دندان الیاف لیگامان پریودنتال وجود دارد که شبیه یک بالشتک نیروهای وارده به دندان را به استخوان متصل می کند . ایمپلنت مستقیما به استخوان متصل است و نیروهای وارده به آن بدون سیستم بالشتکی به استخوان وارد شده و بنابراین این نیروها به ویژه نیروهای مایل در طول زمان می توانند سبب تحلیل استخوان شوند.
  4. به علت وجود الیاف لثه ای بیشتر با جهت گیری متنوع در اطراف دندان های طبیعی پاسخ التهابی دندان ، شدت و تخریب کمتری نسبت به لثه ی اطراف ایمپلنت دارد.
  5. به دلیل بافت نرم ضعیف تر و با الیاف کمتر رعایت بهداشت اطراف ایمپلنت ها از اهمییت بالایی برخوردار است.
  6. روند ترمیم بافت لثه ای اطراف ایمپلنت بعد از درمان جراحی یا غیر جراحی ، به علت عروق خونی کمتر و اتصالات ضعیف تر به آهستگی انجام می گیرد و ممکن است با اسکار بهبود یابد.
  7. ایمپلنت دندانی مستقل از دندان های طبیعی مجاور است . بنابراین حین مراحل جراحی و پروتز ایمپلنت ، دندان های مجاور تحت تاثیر قرار نمی گیرد.

 

در صورت مفید بودن مطلب زیر را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

دکتر هادی مشکل گشا

 جراح  فک و صورت اصفهان

جهت اطلاع از آدرس و ساعات کاری به بخش تماس سایت مراجعه نمایید.