درمان موثر ورم لثه

چهار درمان خانگی موثر ورم لثه چه چیزهایی است؟

درمان موثر ورم لثه

ژنژیویت اولین مرحله بیماری لثه است که به نوبه خود می تواند منجر به از دست دادن دندان شود. خوشبختانه، التهاب لثه را می توان به راحتی در خانه درمان کرد، اما کدام درمان های خانگی بهتر عمل می کنند؟

علائم التهاب لثه شامل لثه های قرمز، متورم و ملتهب است که ممکن است هنگام مسواک زدن فرد خونریزی کند. ژنژیویت علیرغم اینکه قابل پیشگیری است شایع است.

این مقاله به بررسی درمان‌های خانگی مختلف در دسترس برای درمان التهاب لثه و تحقیقات برای حمایت از استفاده از آنها می‌پردازد. همچنین به پیشگیری از التهاب لثه، بهترین شیوه ها برای بهداشت دهان و دندان و زمان مراجعه به پزشک می پردازد.

درمانهای خانگی

برای جلوگیری از ابتلا به بیماری لثه، افراد باید علائم ژنژیویت را به محض مشاهده آنها درمان کنند. یک علامت کلیدی لثه هایی است که هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن به طور منظم خونریزی می کنند.

افراد می توانند داروهای خانگی زیر را برای درمان التهاب لثه امتحان کنند:

1. شستشو با آب نمک

آب نمک خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد و می تواند به بهبودی بدن کمک کند. منبع معتبر تحقیقات نشان داده است که شستشوی دهان با محلول آب نمک می تواند التهاب لثه های ناشی از التهاب لثه را تسکین دهد.

برای استفاده از شستشوی آب نمک:

آب جوش را در یک لیوان بریزید و بگذارید خنک شود تا ولرم شود 3/4 قاشق چایخوری نمک را در آب مخلوط کنید آب نمک را دور دهان بچرخانید محلول را تف کنید تا سه بار در روز تکرار کنید.

2. دهانشویه خانگی

انواع مختلفی از دهان شویه های خانگی وجود دارد که افراد می توانند آنها را برای درمان التهاب لثه مخلوط کنند.

این شامل: دهانشویه روغن بادرنجبویه یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که روغن بادرنجبویه ممکن است در کاهش التهاب لثه و پلاک های ایجاد کننده آن موثرتر از دهانشویه های سنتی باشد.

برای تهیه دهانشویه بادرنجبویه، 2 تا 3 قطره روغن علف لیمو را در آب رقیق کنید. دور دهان بچرخانید و سپس تف کنید. تا سه بار در روز تکرار کنید.

درمان موثر ورم لثه

برای عضویت و یا مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر هادی مشکل گشا اینجا را کلیک کنید.

دهانشویه آلوئه ورا یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که آلوئه ورا به اندازه ماده فعال موجود در دهانشویه سنتی در درمان علائم التهاب لثه موثر است. آب آلوئه ورا نیازی به رقیق شدن ندارد و تا زمانی که خالص باشد به تنهایی قابل استفاده است. مانند سایر دهانشویه ها، افراد باید آن را در دهان بچرخانند و تف کنند و سپس تا سه بار در روز تکرار کنند.

پیشنهاد مطالعه  هر آنچه که باید درباره درمان آندربایت بدانید!

دهانشویه روغن درخت چای یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که دهانشویه روغن درخت چای می تواند خونریزی مرتبط با التهاب لثه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. برای تهیه دهانشویه روغن درخت چای، فرد باید به سادگی 3 قطره روغن درخت چای را به یک فنجان آب گرم اضافه کند و سپس به همان روشی که دیگر دهانشویه های خانگی بالا استفاده می کند.

در مورد جراحی دندان شکسته در لثه بدانید.

روغن درخت چای می تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد، بنابراین بهتر است قبل از استفاده از آن برای اولین بار با پزشک مشورت کنید. دهانشویه مریم گلی یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که باکتری هایی که باعث ایجاد پلاک می شوند با دهانشویه مریم گلی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

برای تهیه دهان شویه مریم گلی، 2 قاشق غذاخوری مریم گلی تازه یا 1 قاشق غذاخوری مریم گلی خشک را به آب در حال جوش اضافه کنید. 10 دقیقه بجوشانید و سپس مخلوط را صاف کرده و بگذارید خنک شود. از مایع به دست آمده مانند سایر دهانشویه های خانگی استفاده کنید. دهانشویه برگ گواوا مطالعات منبع معتبر نشان داده اند که دهانشویه برگ گواوا به دلیل خواص ضد باکتریایی خود می تواند به کنترل پلاک کمک کند.

همچنین ممکن است التهاب را کاهش دهد. برای تهیه دهانشویه برگ گواوا، افراد فقط باید 6 برگ گواوا را خرد کرده و به 1 فنجان آب جوش اضافه کنند. مخلوط به دست آمده را باید به مدت 15 دقیقه بجوشانید و بگذارید خنک شود. سپس می توان آن را مانند سایر دهانشویه های خانگی پس از افزودن مقدار کمی نمک استفاده کرد.

3. ژل زردچوبه

زردچوبه در بسیاری از درمان های خانگی استفاده می شود زیرا دارای خواص ضد التهابی و ضد قارچی است. تحقیقاتی که در سال 2015 انجام شد نشان می دهد که ژل حاوی زردچوبه می تواند به جلوگیری از پلاک و التهاب لثه کمک کند.

پیشنهاد مطالعه  ایمپلنت های دندانی چیست؟

ژل زردچوبه در بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی سالم یا داروهای جایگزین موجود است. برای استفاده از آن برای درمان ورم لثه، افراد باید آن را روی لثه بمالند و 10 دقیقه بگذارند قبل از شستشو با آب و تف کردن.

4. روغن کشی

روغن کشی شامل چرخاندن روغن در اطراف دهان به مدت حداکثر 30 دقیقه است. ممکن است باکتری های موجود در دهان را کاهش دهد و با تجمع پلاکی که باعث التهاب لثه می شود، مقابله کند.

برای امتحان روغن کشی، افراد باید 2 قاشق چای خوری روغن را در دهان خود بگذارند، آن را به مدت 30 دقیقه در اطراف بچرخانند و سپس تف کنند. سپس آنها باید قبل از تمیز کردن دندان های خود یک لیوان آب بنوشند.

از آنجایی که نگه داشتن روغن در دهان برای این مدت زمان بسیار دشوار است، ممکن است افراد بخواهند در ابتدا مدت زمان کمتری را امتحان کنند.

روغن هایی که افراد می توانند برای این درمان استفاده کنند عبارتند از:

روغن نارگیل: منبع معتبر تحقیقاتی دریافته است که این روغن باعث کاهش پلاک و علائم التهاب لثه در صورت استفاده برای روغن کشی می شود.
روغن اریمدادی: این روغن برای جلوگیری از تشکیل پلاک و کاهش علائم التهاب لثه به منبع مورد اعتماد نشان داده شده است.
با مراقبت مداوم، شانس خوبی برای معکوس شدن التهاب لثه وجود دارد. اگر با درمان های خانگی مشکل برطرف نشد، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

علل

ژنژیویت التهاب لثه است که در اثر تجمع پلاک روی دندان ها ایجاد می شود. پلاک یک رسوب چسبنده است که افراد می توانند با تمیز کردن صحیح دندان های خود از شر آن خلاص شوند.

بدون رعایت بهداشت دهان و دندان، پلاک می تواند در امتداد خط لثه ایجاد شود. این منجر به التهاب لثه می شود که با لثه های ملتهب مشخص می شود که هنگام مسواک زدن خونریزی می کنند.

در صورت عدم درمان، ژنژیویت می تواند منجر به پریودنتیت شود. این مرحله شدیدتر بیماری لثه باعث عقب نشینی لثه ها می شود. حتی می‌تواند استخوان اطراف را از بین ببرد و باعث لرزش دندان‌ها شود. در موارد شدید ممکن است دندان ها شروع به افتادن کنند.

برای رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.