جراحی دندان شکسته در لثه

در این مطلب از سایت دکتر هادی مشکل گشا جراح فک و صورت، به مطلب مهم جراحی دندان شکسته در لثه؟ پرداخته ایم.

لطفا تا پایان این مقاله رو مطالعه کنید، و در صورت مفید بودن مطلب را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

اگر در این مطلب پاسخ سوال خود را دریافت نکرده اید، لطفا سوال و مورد خود را در بخش دیدگاه همین مقاله برای آقای دکتر ارسال کنید.

جراحی دندان شکسته در لثه

همان طور که گفته شد شکسته شدن دندان انواع متفاوتی دارد و قبل از انجام جراحی دندان شکسته در لثه لازم است بدانید شکستن دندان به چه علت می باشد. و از چه نوعی است. در ادامه انواع شکستگی دندان را شرح داده ایم.

انواع شکستگی دندان

انواع شکستگی دندان به قرار زیر هستند:

  • پوسیدگی
    گاهی اوقات دندان ها ممکن است دچار پوسیدگی شدیدی شوند که سبب می شود قسمتی از دندان به صورت ناگهانی دچار شکستگی شود، پوسیدگی دندان  معمولا بدون درد می باشد و در اثر پیشرفت آن زیر دندان گود می شود که سبب می شود تاج دندان بدون پشتوانه شود و در اثر ضربه یا جویدن بشکند.
  • ضربه
    بعضی اوقات در اثر وارد شدن ضربه به دندان در تصادف و یا هنگام ورزش ممکن است دندان دچار شکستگی شود. شکستگی در دندان ها بر اثر دندان قروچه نیز رخ می دهد.
  • عصب کشی
    وقتی دندانی عصب کشی می شود، مثل سابق تغذیه و آبرسانی به دندان انجام نمی شود و دندان پس از مدتی ترد و شکننده می شود و در اثر هر ضربه ای ممکن است بشکند.

هرکدام از این شکستگی ها فرایندهای درمانی خودشان را دارند ولی گاهی اوقات دندان پزشک تشخیص می دهد که برای حفظ سلامتی بیمار بهتر است که دندان کشیده شود کشیدن دندان کار سختی نیست ولی گاهی اوقات به دلایلی بعضی شکستگی های به وجود آمده در دندان کشیدن آن را سخت می کند و لازم می شود که دندان شکسته با جراحی کشیده شود.

پیشنهاد مطالعه  چه مدت بعد از جراحی ایمپلنت می توانم به طور معمول غذا بخورم؟

در چه شرایطی بهتر است که دندان شکسته کشیده شود؟

  1. در شرایطی که پوسیدگی دندان بسیار شدید باشد و قابل درمان با روکش و ترمیم هم نباشد.
  2. در اثر وارد شدن ضربه شدید به دندان
  3. به دلیل بیماری پربودنتال دندان استخوان کافی جهت حمایت نداشته باشد.
  4. گاهی اوقات ارتودنتیست تشخیص می دهد که به دلیل فشردگی دندان ها روی یکدیگر بهتر است که یک یا چندتا از آن ها کشیده شوند.

در چه شرایطی بهتر است که دندان شکسته جراحی شود؟

کشیدن دندان به صورت ساده و جراحی امکان پذیر است. برای تشخیص این مسئله بهتر است که ابتدا از دندان شکسته عکس گرفته شود؛ پس از مشاهده عکس و معاینه دندان می توان تشخیص داد که کشیدن دندان از چه روشی بهتر می باشد. وقتی دندان بالای خط لثه قرار گرفته باشد و قابل مشاهده باشد، نیازی به جراحی نیست و به صورت ساده کشیده می شود ولی اگر دندان به راحتی قابل مشاهده نباشد و بخشی از آن در زیر بافت لثه باشد، برای کشیدن دندان نیاز به جراحی داریم در جراحی دندان شکسته در لثه باید قسمتی از بافت لثه برداشته شود و دندان کشیده شود سپس لثه بخیه زده می شود تا محل جراحی شده بهبود یابد.

  • گاهی اوقات دندان پزشک اقدام به کشیدن ساده می کند ولی ممکن است در حین کشیدن به دلیل پوسیدگی بیش از حد دندان، دندان در حین کشیدن خرد شود و در این صورت هم برای خارج کردن قطعات دندان شکسته شده نیاز به جراحی دندان شکسته در لثه داریم.
  • برای کشیدن دندان های عقل نیز به دلیل موقعیت بدی که قرار دارند و پشت دندان ها قرار گرفته اند و یا هنوز به طور کامل رشد نکرده اند و زیر لثه قرار دارند بهتر است که جراحی انجام شود.
  • بعضی دندان ها به شکل بدی می شکنند، به طوری که  نوک های ریشه در داخل لثه قرار دارد و یا بعضی آن ها ریشه هایی بلند دارند که برای خارج کردن از لثه نیاز به جراحی داریم.

شکستگی دندان

بعد از جراحی دنداغن شکسته در لثه چه کنیم؟

پس از جراحی دندان شکسته در لثه و یا کشیدن دندان به صورت ساده بهتر است برای بهبودی هرچه سریع تر دستورالعمل های پس از کشیدن دندان را که دندان پزشک توصیه می کند، را انجام دهید. تعدادی از آن دستورالعمل ها را توضیح می دهیم:

  • بعد از جراحی دندان شکسته در لثه لازم است که از گاز استریل برای توقف خونریزی استفاده شود.
  • تا 2 ساعت پس از جراحی از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.
  • پس از توقف خونریزی مایعات سرد مصرف کنید.
  • تا 1 روز پس از جراحی غذاهای نرم مصرف کنید.
  • تا 12 ساعت پس از جراحی مسواک نزنید.
  • دقت کنید اگر قصد مسواک زدن دارید، به محل جراحی نزدیک نشوید و دهان خود را با آب و نمک شست وشو دهید.
  • از کشیدن سیگار و کلیه دخانیات خودداری کنید.
  • برای مصرف مایعات از نی استفاده نکنید.
  • داروهای تجویز شده توسط دندان پزشک را به موقع طبق دستورالعمل های دکتر استفاده کنید.
پیشنهاد مطالعه  جراحی فک و صورت با ارتودنسی

تورم بعد از جراحی لثه

در بیشتر جراحی ها ناحیه جراحی شده متورم می شود و این تورم تا 3 الی 4 روز باقی می ماند، در صورتی که تورم ادامه دار باشد باید به دندان پزشک مراجعه شود.

گاهی اوقات دندان شکسته قابل درمان نیست و باید کشیده شود اگر کشیدن دندان یه روش ساده قابل انجام نباشد، دندان پزشک از طریق جراحی، دندان شکسته را از لثه خارج می کند. جهت انجام جراحی ابتدا به دندان پزشک مراجعه کنید تا * تصمیم را در خصوص دندانتان گرفته شود.


دکتر هادی مشکل گشا 

جراح فک و صورت اصفهان

متخصص ايمپلنت اصفهان 

جهت اطلاع از آدرس و ساعات کاری به بخش تماس با ما سایت مراحعه نمایید: