جراح فک و صورت اصفهان انواع روکش دندانی

در این مطلب از سایت دکتر هادی مشکل گشا جراح دهان فک و صورت اصفهان به برسی موضوع : انواع روکش های دندانی پرداخته ایم.

لطفا تا پایان مطلب را مطالعه کنید و در صورت داشتن هر گونه سوال، سوال خود را در بخش دیدگاه ها و نظرات برای آقای دکتر ارسال کنید. اقای دکتر پاسخگوی سوالات شما در کمترین زمان می باشند.

 

انواع روکش های دندانی

روکش دندانی چیست ؟ به ترمیم هایی که تمام تاج دندان را بیوشاند روکش دندانی گفته می شود . روکش دندانی انواعی دارد که عبارنتد از :

  1. روکش های فلزی : این نوع روکش ها از جنس طلا یا آلیاژهای کروم و نیکل و کبالت می باشند که به واسطه تحمل فشار زیاد آن ها در دندان های عقب استفاده می شوند.
  2. روکش چینی : روکش های چینی درمقایسه با روکش های فلزی تحمل فشار کمتری را متحمل می شوند و شکننده تر نیز می باشند به همین دلیل از آن ها برای دندان های جلو استفاده می شود . مزیت این روکش ها  این است که به دلیل حذف فریم فلزی و در نهایت عبور نور جلوه ای طبیعی تر و زنده تر دارد . در ضمن در این سیستم نیاز کمتری به تراش دندان ها وجود دارد
  3. روکش های چینی _ فلزی : کاربرد روکش های چینی _ فلزی با توجه به استحکام و هم رنگی ان ها با دندان برای تمامی دندان ها است این روکش ها از دو بخش تشکیل شده اند ، در این روکش ها بخش مرکزی از جنس فلز و سطح بیرونی از جنس چینی دندانپزشکی است .
پیشنهاد مطالعه  علائم عفونت فک را بخوانید:

 

ایمپلنت ها بر اساس شکل 

نوع اولایمپلنت های ساب پریواستیل

این روش که  معمولا برای عمل های یک مرحله ای استفاده می شوند و ایمپلنت داخل بافت لثه نیز بر روی استخوان فک قرار داده می شود . پُست نیز برای نگهداری ابانمنت یا تاج  از لثه بیرون میزند . مهم ترین مزیت این نوع ایمپلنت در محکم نگهداشتن دندان مصنوعی برای افرادی می باشد که دارای ارتفاع استخوانی کافی نیستند.

پیشنهاد مطالعه  آشنایی با بیماری های خطرناک دهان و دندان

 

نوع دوم : ایمپلنت های اندواستیل

کاربرد اصلی و مهم این نوع ایمپلنت ها برای عمل های دومرحله ای است . ایمپلنت مستقیما داخل استخوان فک قرار گرفته می شود و جایگزین بریج یا دندان مصنوعی متحرک می شود و این نوع ایمپلنت دارای انواع مختلفی از جمله : استوانه ای ، پیچی ، رزوه دار و تیغه دار و صاف می باشد.

 

نوع سوم : ایمپلنت های تک مرحله ای

در این روش کاری از ایمپلنت بلندتر و یک قطعه ای استفاده می شود که بعد از جایگذاری آن درون استخوان فک ، بخشی از آن از لثه خارج بوده وقابل مشاهده می باشد . دراین حالت دیگر نیازی به جراحی کردن مجدد جهت جایگذاری ابانمنت و تاج نیست.

نوع چهارم : ایمپلنت های دو مرحله ای

در این حالت که رایج ترین روش ایمپلنت است . دندانپزشک از طریق  عمل جراحی داخل استخوان فک ایمپلنت را  در زیر استخوان لثه جایگذاری می کند . جهت محافظت کردن از ایمپلنت در مقابل فشار زیاد درحین التیام استخوان های اطراف بافت لثه با بخیه بسته می شود . پس از گذراندن دوره التیام ، جراحی دوم نیز صورت گرفته  وسطح روی ایمپلنت باز می شود تاترمیم و اباتمنت ، متصل شوند.

انواع ایمپلنت دندان و روش کاشت

1.نوع اول ایمپلنت فرورونده :

ایمپلنت فرورونده یکی از متداول ترین نوع ایمپلنت دندان می باشد که در آن عملیات کاشت از طریق جایگذاری به صورت استوانه یا پیچ در استخوان فک صورت می گیرد و روی هر کاشت دندان امکان قرار گرفتن یک یا چند دندان وجود دارد.

2.نوع دوم ایمپلنت برسازی درون کاشت دندانی :

این روش کاشت مناسب برای افرادی می باشد که امکان استفاده از دندان مصنوعی را ندارند و یا دارای کمترین ارتفاع استخوان می باشند در این روش  ایمپلنت با قالبی فلزی جهت نگهداری دندان ساخته شده چسبیده به استخوان فک  ودر زیر لثه قرار می گیرد .

انواع ایمپلنت بر اساس متصل کننده ها

همچنین ایمپلنت های دندانی بر اساس نوع یا شکل سرشان نیز دسته بندی می شوند که عبارنتد از :

* متصل کننده شش ضلعی داخلی :

این متصل کننده های  شش ضلعی همچون هگزاگونال می باشند و به صورت سوراخی در سر ایمپلنت اند که دندان پزشک ترمیم یا اباتمنت را در آن پیچ می کند.

* متصل کننده شش ضلعی خارجی :

این متصل کننده شش ضلعی شکل نیز در راس سر ایمپلنت قرار می گیرد.

* متصل کننده هشت ضلعی داخلی :

این متصل کننده هشت ضعلی شکل اکتاگونال به شکل سوراخی در سر ایمپلنت دندانی است که دندانپزشک اباتمنت یا ترمیم را در آن پیچ می کند.

 

در صورت مفید بودن مطلب زیر را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

دکتر هادی مشکل گشا

 جراح  فک و صورت اصفهان

جهت اطلاع از آدرس و ساعات کاری به بخش تماس سایت مراجعه نمایید.