جراحی عفونت های فک و صورت

تشخیص عفونت وسیع فک و صورت و ارتباط آن با مشکلات پریودنتال چیست؟

مدت زمان مطالعه: 17 دقیقه

زمینه. عفونت های پیچیده دندانی می توانند به مناطق دور پروسه آلوئولار رسیده و به فضاهای ثانویه فاسیال حمله کنند. اهداف. این گزارش موردی نشان می دهد که تشخیص اشتباه عفونت ادنتوژنیک و نیاز شدید به دندانپزشک در محیط بیمارستان را نشان می دهد.

گزارش مورد. یک بیمار مرد عدم تقارن صورت و تریسموس را ارائه کرد ، در حالی که معاینه CT صورت یک توده بیش از حد متراکم را نشان داد که شامل قسمت های متاستریک چپ ، ناخنک دست ، و سطحی گیجگاهی بود.

دکتر هادی مشکل گشا * جراح فک و صورت اصفهان و * متخصص ایمپلنت در اصفهان می باشند که دارای تخصص هایی از جمله جراحی های داخل دهانی کوچک، جراحی آسیب های ترافیکی، جراحی ترمیمی و زیبایی فک، صورت و جمجمه و … می باشند که آماده ارائه خدمت در زمینه جراحی عفونت های فک و صورت به صورت تخصصی به شما بیماران گرامی می باشند.

سپس بیمار توسط پزشک اورژانس که مشکوک به سرطان بود به مرکز سرطان دهان مراجعه کرد. پس از 15 روز ، بیمار به همان اورژانس بازگشت و تیم جراحی فک و صورت حضور داشتند و تاکی کاردی ، تاکیپنه ، دیسفاژی و تریسموس را نشان دادند. در طول شرح حال ، بیمار گزارش داد که دیابت کنترل نشده است.

در معاینه داخل دهانی ، یک وضعیت دهانی ضعیف و پریودنتیت عمومی مشاهده شد. نتایج. تشخیص صحیح عفونت ادونتوژنیک ایجاد شد و به طور مناسب درمان شد.

نتیجه گیری علائم ساده ممکن است شدت عفونت را پنهان کند. افزایش حجم مرتبط با تریسموس ، بهداشت ضعیف دهان با یا بدون قند خون باید به دلیل وجود یک فرآیند عفونی به شدت مورد بررسی قرار گیرد. این بر اهمیت همکاری دندانپزشک با پزشک در اورژانس تأکید می کند.

1. معرفی

عفونت های فک و صورت در بیماران در هر سنی معمول است و هنگام رسیدن به فضاهای عمیق صورت ، خطری جدی برای زندگی ایجاد می کند. علائم و نشانه ها به دلیل مجاورت بین اعصاب ، ماهیچه ها و رباط ها مشهود است که به سرعت عملکرد ناحیه آسیب دیده را مختل کرده و منجر به درد و تریسموس می شود.

اگرچه به خوبی مشخص شده است ، آناتومی صورت روشهای خاصی برای گسترش عفونت ارائه می دهد ، که در صورت حمله ، با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند تا بتوانند مقادیر زیادی چرک را ذخیره کنند ، آنچه ممکن است باعث فشردگی راه های هوایی فوقانی و/یا عدم تقارن صورت شود و نیاز به درمان سریع و دقیق دارد.

جراحی عفونت های فک و صورت

به طور کلی ، توموگرافی کامپیوتری (CT) به شناسایی محدودیت های عفونت کمک می کند…

که برای تشخیص دقیق حیاتی است و شرایط جراح را برای تخلیه مناسب جراحی ، همراه با حذف علت فراهم می کند. این دو مرحله اساس درمان هستند که با تجویز آنتی بیوتیک های خاص پشتیبانی می شوند.

فرآیندهای عفونی درون حفره دهان عموماً با بهداشت ناکافی دهان ، بیماری های پریودنتال و پوسیدگی مرتبط است و در بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی و به ویژه بیماران دیابتی به طور تصاعدی تشدید می شود.

بنابراین ، هنگامی که ادم دردناکی در صورت یا گردن مشاهده می شود ، دندانپزشک یا پزشک باید عفونت ادنتوژنیک را مشکوک نگه دارد. بنابراین ، مشاوره تخصصی با دندانپزشک یا جراح فک و صورت می تواند از عوارض جدی جلوگیری کرده و زندگی را نجات دهد.

پیشنهاد مطالعه  چه زمانی به جراحی دهان نیاز است؟

اگرچه تعیین اینکه آیا عفونت در لحظه بستری شدن بیمار برای درمان بدتر می شود یا خیر ، مشکل است ، اما شرح حال سه گانه ، معاینه فیزیکی و آزمایشات تصویر باید به طور کامل انجام شود. بنابراین ، این مطالعه با هدف نشان دادن اهمیت دندانپزشکان یا جراحان فک و صورت در تشخیص و درمان عفونت های فک و صورت انجام می شود.

پیشنهاد مطالعه: شکاف لب و کام چه زمانی ایجاد میشود و راه درمان آن چیست؟

2. سابقه مورد

یک بیمار مرد 46 ساله با مراجعه به اورژانس بیمارستان Santa Casa de Misericordia de Araçatuba ، SP ، از درد و تورم صورت شکایت کرد. در معاینه فیزیکی ، عدم تقارن نیمکره چپ و تریسموس مشاهده شد ، در حالی که معاینه CT صورت یک توده بیش از حد متراکم شامل ناحیه متاستریک چپ ، ناخنک دست ، و سطحی گیجگاهی را نشان داد.

سپس بیمار با مشکوک به مرکز سرطان دهان و دندان ارجاع داده شد. با این حال ، او در مرکز انکولوژی دهان و دندان شرکت نکرد.

پس از 15 روز ، بیمار به همان اورژانس بازگشت و تیم جراحی فک و صورت حضور داشتند و تاکی کاردی ، تاکیپنه ، دیسفاژی ، گلودرد و مشکل تنفسی ، تریسموس و ادم با نقطه شناور در ناحیه گیجگاهی را نشان دادند. در طول شرح حال ، بیمار مبتلا به دیابت کنترل نشده بود ، بنابراین آزمایش سریع گلوکز با اشاره به میزان گلوکز 600 میلی گرم در دسی لیتر انجام شد.

در معاینه داخل دهانی ، یک وضعیت بد دهانی و پریودنتیت عمومی مشاهده شد. تشخیص یک عفونت ادونتوژنیک پیچیده بود که شامل فضاهای ماستر ، ناخنک دست و سطحی گیجگاهی بود و با توموگرافی کامپیوتری تأیید شد.

جراحی عفونت های فک و صورت

درمان بلافاصله با پیشگیری آنتی بیوتیکی داخل وریدی با 2 گرم سفالوتین سدیم (Keflin ، União Química ، Brasilia ، DF ، برزیل) و 500 میلی گرم مترونیدازول (Sanofi-Aventis Pharmaceuticals Ltd.، Sao Paul، SP، Brazil) و تجویز 10 IU انسولین شروع شد.

به روش جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام شد و با محل نقطه شناور در ناحیه گیجگاهی شروع شد، جایی که یک پنکسیون آسپیراسیون برای کشت آنتی بیوگرام و زهکشی جراحی فضای سطحی گیجگاهی با تکنیک گیلیز با نصب فاضلاب پنروز انجام شد. دو برش دهانی برای دسترسی به فضاهای ماستریک و خلفی فک انجام شد.

سپس ، به دلیل شرایط پریودنتال و جنبه اجتماعی-فرهنگی بیمار ، یک عمل کشیدن سریال نشان داده شد. در دومین روز پس از عمل ، بیمار وضعیت عمومی خوب و دهان خوب باز کرد. درمان آنتی بیوتیکی 1 گرم سفتریاکسون بود و 48 ساعت پس از بهبود علائم ادامه یافت. بیمار جهت توانبخشی با پروتز تام به دندانپزشک ارجاع داده شد.

3. بحث

عفونت دندان با نکروز پالپ شروع می شود ، که از طریق سوراخ آپیکال به بافت ها پخش می شود و به مناطق دورتر از کانون عفونت می رسد. در تحقیقی که روی 185 بیمار مبتلا به عفونت عمیق گردن انجام شد ، 50٪ موارد از نظر ادنتوژنیک بودند ، مانند موردی که در مطالعه ما گزارش شده است.

پیشنهاد مطالعه  آیا ایمپلنت دندان مقرون به صرفه است؟

جنبه کنونی تشخیص و درمان عفونت های سر و گردن به دلیل پیشرفت های تکنولوژیکی در تصویربرداری و انواع مختلف آنتی بیوتیک ها بهبود یافته است. با این حال ، میزان کمی از عوارض در بیماران مبتلا به بیماریهای مستعد کننده برای ایجاد فرایندهای عفونی وجود دارد.

دیابت شیرین کنترل نشده می تواند منجر به افزایش سطح گلوکز خون شود ، که به دلیل کمبود شیمیوتاکسی ، فاگوسیتوز و عملکرد باکتری کش ، به دوره عفونت تهاجمی تر کمک می کند. این عوامل زمینه را برای مدت طولانی بستری شدن در بیمارستان و افزایش خطر عوارض فراهم می کند.

بر اساس این گزارش ، میزان گلیسمی 600 میلی گرم در دسی لیتر روند عفونی را تشدید می کند و اثر دارویی آنتی بیوتیک ها را کاهش می دهد و کنترل قند خون را به یک عامل کلیدی در درمان عفونت دندان تبدیل می کند.

علائم و نشانه های بالینی عفونت صورت قابل توجه است ، به ویژه در مناطق سطحی مانند فضای گیجگاهی و باکال ، که از نظر بالینی به عنوان افزایش حجمی برجسته در ناحیه مشاهده می شود. با این حال ، برخی از بیمارانی که علائم خفیف تری نشان می دهند ممکن است شدت مورد را دست کم بگیرند.

در بین نواحی صورت ، هنگامی که فضای ناخن فک تحت تأثیر قرار می گیرد ، باید به صورت تهاجمی درمان شود ، زیرا احتمال آلودگی از لبه عضله پتریگوئید داخلی به فضای حلق می رسد.

اگرچه در عفونت های سطحی ضروری نیست ، سی تی اسکن زمانی بسیار مفید است که عفونت به فضاهای عمیق برسد و هنگامی که با یک معاینه بالینی مجرب همراه شود ، می توان حفره های چرکی مهم بالینی را شناسایی کرد. با این حال ، ارزیابی توسط یک متخصص غیر تخصصی می تواند منجر به تشخیص اشتباه شود.

درمان عفونت های دندان معمولاً بدون عوارض عمده به دست می آید. با این وجود ، توصیه می شود که دندانپزشک/پزشک حفره دهان را به عنوان یکی از مناطق اصلی مورد بررسی در معاینه فیزیکی در بیماران مبتلا به ادم دردناک در ناحیه سر و گردن ، بررسی بیماریهای احتمالی مرتبط که ممکن است از عفونت حمایت کنند ، قرار دهد.

مشکل در حضور اورژانس عدم اطلاع پزشک از بیماریهای همراه دندانپزشکی است. اکثر تشخیص های نادرست عفونت سر و گردن به دلیل شکست اولین معاینه بالینی رخ داده است. گاهی اوقات ، می توان آن را با ضایعه تومور اشتباه گرفت. در این مورد ، اولین حضور منجر به تشخیص اشتباه می شود و می تواند چندین عارضه از جمله مرگ را ایجاد کند. بنابراین ، جراح فک و صورت برای اورژانس ضروری است.

برای راهنمایی بیشتر یا در صورت داشتن هرگونه سوال، انتقاد یا پیشنهادات و همچنین برای رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

برای عضویت و یا مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر هادی مشکل گشا اینجا را کلیک کنید.