جراح فک و صورت اصفهان رژیم غذایی بعد از جراحی

در این مطلب از سایت دکتر هادی مشکل گشا جراح دهان فک و صورت اصفهان به برسی موضوع : توصیه‌های مناسب غذایی بعد از جراحی کردن دندان پرداخته ایم.

لطفا تا پایان مطلب را مطالعه کنید و در صورت داشتن هر گونه سوال، سوال خود را در بخش دیدگاه ها و نظرات برای آقای دکتر ارسال کنید. اقای دکتر پاسخگوی سوالات شما در کمترین زمان می باشند.

توصیه‌های مناسب غذایی بعد از جراحی کردن دندان

توصیه‌های مناسب غذایی بعد از جراحی کردن دندان : درد حاصل از یک اُرتودنسی و درد مزمن دندان  و یا درد ناشی از عمل جراحی در ناحیه دهان یک شخص می‌تواند غذا خوردن را دچار مشکل کند ، زیرا فرد توانایی عمل جویدن را به خوبی نمی تواند انجام دهد و سرانجام غذا خوردن برای او مشکل می‌شود و نمی‌تواند هر ماده غذایی را که دوست دارد را تناول نماید.

به هیچ عنوان منتظر نشوید تا درد حاصل از ارتودنسی کاملاً از بین برود وبعد از آن شروع به خوردن مواد غذایی کنید ، بلکه تلاش کنید خوردن مواد غذایی و مایعاتی را که می‌توانید به علاوه داشتن درد میل کنید ، شروع نمایید ، زیرا خوردن مواد غذایی مناسب و داشتن برنامه می‌تواند سبب تقویت بنیه بدن شده و میزان انرژی و توانایی لازم را تأمین نماید و روند بهبودی شما و کاهش درد را در شما تسریع کند.

داشتن رژیم غذایی در قبل و بعد از جراحی :

استفاده از مقدار ماده بی‌حس کننده که برای جراحی‌های دهانی در نظر گرفته می‌شود متفاوت است با توجه به سختی و مدت زمان عمل جراحی می باشد . اگر بی‌حسی موضعی استفاده شود معمولاً نیازی به محدودیت غذایی خاص غیر از عمل جراحی نمی‌باشد ، اما اگر بیهوشی عمومی در نظر گرفته می‌شود ، جراح به بیمار توصیه می‌کند از نیمه شب قبل چیزی خورده نشود.

نوشیدنی های مقوی :

به طور کلی درد دندانی و یا به عبارتی درد در ناحیه دهان برای شما در خوردن مواد غذایی جامد محدودیت ایجاد می‌کند اما نوشیدن آب و در کنار آن خوردن سایر مایعات ، مایعات و مواد مغذی مورد نیاز بدن را می تواند تأمین کند . مایعاتی مانند آب سبزیجات طبیعی و تازه و آب‌میوه‌ها ، اسموتی میوه‌جات تازه ، دوغ می‌توانند تأمین کننده مواد مغذی بدن باشند . حتی الامکان آب‌میوه‌ها را به طور تازه و طبیعی تهیه کنید تا آب‌میوه‌های آماده و مصنوعی ، که چندان مفید نیستند و تامین کننده مواد مغذی بدن نمی باشند . محصولات لبنی مثل شیر ، ماست ، بستنی ، دوغ می‌توانند منابع خوبی از کلسیم و پروتئین برای بدن باشند . پس از کشیدن دندان ، برای مصرف نوشیدنی‌ها از نی استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث عفونت در محل دندان کشیده شده شود و مضر باشد.

پیشنهاد مطالعه  ایمپلنت دندان چیست؟

انواع سوپ‌ها

خوردن آب گوشت‌ها و انواع سوپ‌های رقیق و سبک می‌توانند غذای گرم و مناسبی برای شما باشند . سوپ هایی را بخورید که نیاز به عمل جویدن ندارند مثل سوپ‌های گوجه‌فرنگی ، سوپ‌هایی که تمام مواد آن به شکل پوره شده باشند . و همچنین سوپ‌هایی که در آن از ماست و یا خامه استفاده می‌کنند و یا سوپ قارچ برای مصرف مناسب می‌باشد.

خوردن غذاهای نرم :

پس از گذشت چند روز و زمانی که احساس کردید می‌توانید عمل جویدن را شروع کنید ، در ابتدا خوردن مواد غذایی نرم را وارد رژیم غذایی خود کنید . انواع پودینگ‌ها ، ماست و بستنی می‌توانند مناسب باشند و از آن ها استفاده کنید . البته برای به دست آوردن مواد مغذی و مقوی بیشتر می‌توانید از سایر مواد غذایی نرم نیز استفاده کنید.

در مواردی که مجبور به کشیدن دندان خود می‌شوید ، رژیم غذایی نرم مثل انواع آب سبزیجات ،سبزیجات پخته شده و نرم ، آب‌میوه‌های طبیعی ، نان نرم  مناسب می‌باشد . خوردن غذاهای تند اصلاً مناسب نمی باشد زیرا ممکن است سبب التهاب در محل دندان کشیده شده شوند . موز برش داده شده ، پوره سیب‌زمینی و برنج خوب پخته شده و نرم شده از گزینه‌های مناسب برای مصرف افرادی هستند که نمی‌توانند عمل جویدن را به خوبی انجام دهند . البته ان ها می‌توان سبزیجات دلخواه خود را پخته و به صورت پوره درآورد و میل نمایند.

پیشنهاد مطالعه  ارتوسرجری چیست و برای اصلاح چه مواردی استفاده می شود ؟

بعد ازعمل جراحی :

خوردن یکی از مهم‌ترین مواد غذایی که بلافاصله بعد از عمل برای بدن لازم می‌باشد و توصیه می شود ، نوشیدن آب است . آشامیدن  6 تا 8 لیوان آب در روز و سایر مایعات لازم است ؛ از آنجایی که نوشیدن نوشیدنی‌های داغ ممکن است خونریزی بعد از عمل جراحی را طولانی کند ، لذا از مصرف آن‌ها در 24 ساعت اولیه بعد از عمل جراحی خودداری کنید و تا جایی که می‌توانید از نوشیدنی‌های سرد و خنک استفاده کنید.

پس از عمل جراحی فک سعی کنید چند روز اول پس از عمل ، تمام مواد غذایی که مصرف می کنید به صورت مایعات باشند . و برای تأمین کردن مواد مغذی بدن و بهبودی سریع‌تر بعد از جراحی و رسانیدن پروتئین و ویتامین لازم به بدن از مکمل‌های مایع حاوی پروتئین و کالری بالا استفاده نمایید .

سپس بعد از چند روز اول ، با توصیه پزشک معالج می‌توانید از رژیم های غذایی نیمه جامد استفاده کنید که  چندان به جویدن نیاز ندارد ، مثا انواع پنکیک ، املت و یا پاستا که به خوبی پخته شوند و نرم باشد . از خوردن مواد غذایی که چسبندگی زیادی دارند و یا نیاز به جویدن زیاد دارند ، مثل آب‌نبات ، هویج ، شکلات ، سیب اجتناب کنید.

نوشیدن آب :

اگر چه آب باعث رفع گرسنگی نمی شود اما حداقل بدن را در مقابل کم آبی حفظ می کند و همین آب‌رسانی ،  به بدن کمک می‌کند تا بدن سریع به بهبودی بعد از عمل جراحی برسد . به خاطر بسپارید که حتماً آب را بنوشید حتی اگر احساس تشنگی در شما وجود ندارد.

در صورت مفید بودن مطلب زیر را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

دکتر هادی مشکل گشا

جراح دهان، فک و صورت اصفهان