جراح دهان، فک و صورت اصفهان مراقبت های پس از جراحی دهان

در این مطلب از سایت دکتر هادی مشکل گشا جراح دهان، فک و صورت اصفهان در مورد مراقبت های پس از جراحی دهان و دندان برای شما کاربران عزیز سایت دکتر پرداخته ایم.

امیدواریم که مطلب برای شما مفید بوده باشد و در آخر مطلب در بخش دیدگاه ها میتوانید سوالات خود را برای آقای دکتر ارسال نمایید.

بلافاصله پس از جراحی و قبل از این که بی حسی موضعی از بین برود، از داروهای مسکن تجویز شده استفاده نمایید تا وقتی تاثیر ماده بی حسی از بین می رود احساس درد در ناحیه جراحی شده نداشته باشید.

لطفا در ۱۲۲ ساعت اولیه پس از جراحی، ناحیه را با کمک یخ خنک نگه دارید تا از بروز تورم در ناحیه جراحی شده جلوگیری شود. این تورم می تواند باعث باز شدن بخیه ها شود، ترمیم را به تاخیر بیندازد و امکان بروز درد پس از جراحی را تشدید کند.

در ساعات اولیه پس از جراحی دهان را شستشو ندهید، فقط در صورت نیاز آب دهان را به آرامی و آهستگی بیرون بریزید. تا ۲۴ ساعت پس از جراحی از نوشیدنی و غذای داغ استفاده نکنید.

تا یک هفته از غذاهای سبک و نرم مانند سوپ سرد، ماست، شیر، بستنی و … استفاده نمایید و از جویدن با سمتی که مورد جراحی قرار گرفته است خودداری نمایید.

از مصرف غذاهای پر ادویه یا آبمیوه ترش پرهیز نمایید. این غذاها می توانند منجر به تحریک ناحیه جراحی شوند و ایجاد درد نمایند.
هنگام صرف نوشیدنی، از لیوان استفاده نمایید و از نوشیدن به کمک نی پرهیز کنید.

استفاده کردن از نی خطر باز شدن بخیه ها را افزایش می دهد.
ممکن است تا ۲۴ ساعت پس از جراحی تراوش خونابه وجود داشته باشد.

در این صورت یک تکه گاز استریل را بر روی ناحیه جراحی شده قرار داده و بمدت بیست دقیقه فشار دهید. مکیدن آرام یخ یا نوشیدن مایعات خنک نیز به کاهش خونریزی کمک می کنند. سعی کنید با استفاده از بالش های متعدد حین خوابیدن سر خود را بالاتر از بدن قرار دهید. تمام این موارد به کاهش ترشح خونابه کمک می کنند. چنانچه ترشح خونابه ادامه داشت با ما تماس بگیرید.
هنگام مسواک زدن مراقب بخیه ها باشید تا آسیب نبینند. حتما تمام دندان ها البته به جز ناحیه جراحی شده و روی زبان خود را با مسواک تمیز کنید.

پیشنهاد مطالعه  آیا شما کاندیدای خوبی برای ایمپلنت های دندانی هستید؟

هرچه دهان شما تمیزتر باشد ترمیم زخم سریع تر بوده و خطر بروز عفونت در ناحیه جراحی شده کاهش پیدا می کند.در صورتی که برای شما دهانشویه کلرهگزیدین تجویز شده، اول مسواک بزنید و سپس دهان شویه را بمدت سی ثانیه در داخل دهان غرغره نمایید و سپس بیرون بریزید.
پس از استفاده از دهانشویه دهان خود را نشویید و به مدت نیم ساعت از مصرف نوشیدنی یا غذا خودداری فرمایید تا دهانشویه خاصیت ضدعفونی کنندگی خود را از دست ندهد.

در صورتی که طعم دهانشویه برای شما نامطبوع است می توانید آن را با کمی آب رقیق نمایید.

به این منظور از در دهانشویه به عنوان پیمانه استفاده کنید و نیمی از آن را با دهانشویه و نیم دیگر را با آب پر نموده و سپس استفاده نمایید.
مصرف دهانشویه را تا زمانی که بخیه ها در دهان شما هستند یا تا زمانی که جراح مقرر نموده ادامه دهید.

این دهانشویه با هدف جلوگیری از بروز عفونت پس از جراحی برای شما تجویز شده و نیازی به مصرف دائمی آن نمی باشد.
لطفا داروهایی را که برایتان تجویز شده طبق دستور جراح استفاده نمایید و از مصرف خودسرانه داروهایی که تجویز نشده جدا خودداری فرمایید.

طی ۲۴۴ ساعت اول به هیچ وجه از مشروبات الکلی و سیگار استفاده نکنید و این کار را ترجیحا تا زمانی که بخیه ها در دهان شما هستند ادامه دهید. این مواد روند ترمیم در ناحیه جراحی شده را کند یا متوقف می کنند. شما می توانید از این زمان به عنوان فرصتی مناسب جهت ترک این عادات مضر استفاده نمایید.

پیشنهاد مطالعه  جراحی فک در مطب دکتر هادی مشکل گشا

چنانچه از بخیه های قابل جذب برای شما استفاده نشده باشد، برای خارج کردن بخیه ها ۷ تا ۱۰ روز بعد مراجعه نمایید.

در بعضی موارد که هنگام قرار دادن ایمپلنت ها پیوند استخوان به صورت همزمان انجام شده، بهتر است جهت جلوگیری از باز شدن ناحیه جراحی شده و خارج شدن مواد پیوندی، پس از دو هفته جهت خارج کردن بخیه ها اقدام کنید.

جهت کنترل و مراقبت ناحیه جراحی و ایمپلنت ، ویزیت های دوره ای برای شما گذاشته می شود.

توصیه می شود برای بهره گیری کامل تر از نتایح درمانی خود به انجام این معاینات دوره ای پایبند باشید.

بعد از باز کردن بخیه ها، مسواک زدن و نخ کشیدن را با روشی که در جلسه ی قبل از جراحی به شما آموزش داده شده است آغاز نمایید.
بهتر است مسواک زدن از این تاریخ به مدت ۵ روز به آرامی ولی با روش صحیح انجام گردد.

پس از آن بدون نگرانی با فشار طبیعی در ناحیه لبه لثه مسواک زدن را ادامه دهید. حذف پلاک میکروبی که عامل اصلی بیماری های لثه و ایمپلنت است بعد از درمان ضرورت کامل دارد. این امر جز با مسواک زدن و نخ کشیدن به طریقه صحیح تحقق نمی یابد.
هرگونه کوتاهی در این امر ،ترمیم را به تعویق انداخته و در بهبود کامل اختلال ایجاد می کند.

دکتر هادی مشکل گشا

* جراح دهان، فک و صورت اصفهان

جهت اطلاع از آدرس و ساعات کاری به بخش تماس سایت مراجعه نمایید

یک دیدگاه در “مراقبت های پس از جراحی دهان و دندان”

Comments are closed.