دکتر هادی مشکل گشا | جراح فک و صورت اصفهان | متخصص ایمپلنت اصفهان

اکثر ناهنجاری های جمجمه چه مواردی است؟

ناهنجاری های جمجمه

صاف کردن اکسیپیتال (پلاژیوسفالی موضعی)

یکی از شایع ترین دلایل ناهنجاری شکل سر پلاژیوسفالی است، وضعیتی که اغلب با سینوستوز لامبدوئیدال اشتباه گرفته می شود. در نوزادان مبتلا به پلاژیوسفالی، سر ممکن است در پشت (پس سری) صاف باشد، زیرا نوزاد به طور مداوم در پشت سر دراز می کشد (اغلب با سر به یک طرف چرخانده شده است). علاوه بر این، گوش در آن طرف اغلب به سمت جلو رانده می شود و حتی ممکن است پیشانی در مقایسه با طرف دیگر کمی برجسته به نظر برسد.

این یک سر متوازی الاضلاع ایجاد می کند. پلاژیوسفالی ناشی از کرانیوسینوستوز نیست و معمولاً نیازی به درمان جراحی ندارد. ممکن است با یک کلاه ایمنی سفارشی درمان شود، که کمک می کند سر کودک را به حالت عادی بازگرداند.

دکتر هادی مشکل گشا ، جراح فک و صورت اصفهان و  متخصص ایمپلنت اصفهان می باشند که دارای تخصص هایی فراوانی هستند.

سندرم Apert

سندرم آپرت یک بیماری نادر است که از هر 100000 تا 160000 تولد زنده تنها یک نوزاد را مبتلا می کند. بیماران مبتلا به سندرم Apert دارای ویژگی‌های بسیار متمایز صورت و اندام هستند، از جمله جمجمه با شکل غیرطبیعی ناشی از کرانیوسینوستوز. این ممکن است باعث کوتاه شدن جمجمه، بلندی بیش از حد یا پهن شدن غیر طبیعی شود.

پیشنهاد مطالعه  ایمپلنت های ساب پریو استیل

صورت ممکن است ظاهری فرورفته با بینی ضخیم یا منقاری و چشم های برآمده داشته باشد. فک بالا اغلب دارای قوس باریک با اپن بایت و شلوغی دندان است. سایر مشکلات بالینی احتمالی شامل هیدروسفالی، کاهش شنوایی متوسط، اختلال گفتار و آکنه است. ممکن است ناتوانی های رشدی وجود داشته باشد، اگرچه برخی از بیماران مبتلا به سندرم آپرت دارای هوش طبیعی هستند.

همه بیماران مبتلا به سندرم Apert یک ناهنجاری منحصر به فرد دست را نشان می دهند. این امر با ادغام پیچیده پوست، بافت نرم و استخوان های انگشتان مشخص می شود. هر دو دست به طور مساوی و پاها تحت تأثیر قرار می گیرند. این تنوع غیرمعمول در تشخیص سندرم آپرت از سایر شرایط مشابه مفید است.

عوارض جراحی زیبایی فک چیست ؟
دکتر هادی مشکل گشا | جراح فک و صورت اصفهان | متخصص ایمپلنت اصفهان

درمان بیماران مبتلا به سندرم آپرت به دلیل تغییرات قابل توجه در ناهنجاری های صورت، سن تشخیص و اعمال قبلی انجام شده متفاوت است. نگرانی های اولیه فشرده شدن مغز، مشکلات تنفسی، بیرون زدگی چشم ها با قرار گرفتن در معرض قرنیه و عدم رشد صورت است. جراحی برای ترمیم کرانیوسینوستویس در سنین سه تا هشت ماهگی ترجیح داده می شود. با این حال، ممکن است عملیات بعدی در سنین مختلف ضروری باشد.

سندرم کروزون

این سندرم از هر 25000 نفر یک نفر را مبتلا می کند. این یک سندرم ارثی است، اگرچه 25 درصد موارد گزارش شده ادعا می کنند که سابقه خانوادگی ندارند. بیماران مبتلا به سندرم کروزون دارای ویژگی های مشخصی شبیه به سندرم Apert هستند، اگرچه ناتوانی های رشدی شیوع کمتری دارند. جوش خوردن زودرس هر دو بخیه کرونر (بیکورونال) منجر به کرانیوسینوستوزیس در اکثر افراد مبتلا به این بیماری می شود.

پیشنهاد مطالعه  جراحی فک به عنوان جراحی ارتوگناتیک

به غیر از ناهنجاری های صورت، سایر مشکلات بالینی احتمالی شامل کاهش شنوایی، شلوغی دندان، انسداد راه هوایی بینی، کام V شکل و بیماری قرنیه به نام کراتیت است.

جراحی برای ترمیم بدشکلی جمجمه معمولا در سنین چهار تا شش ماهگی انجام می شود. انجام عمل های بعدی برای تغییر شکل صورت و اصلاح شلوغی دندان ضروری است.

ژنتیک

مشخص شده است که برخی از بیماران کرانیوسینوستوزیس و سندرم هایی که دارای ویژگی های کرانیوسینوستوز هستند ممکن است ژن FGR و گیرنده های بعدی را درگیر کنند. بنابراین، بسیاری از بیماران کرانیوسینوستوز برای مشاوره ژنتیک فرستاده می‌شوند تا به خانواده‌ها در برنامه‌ریزی بارداری آینده یا کمک به خانواده‌ها برای برنامه‌ریزی برای نیازهای آینده این بیماران کمک کنند.

بهترین راه برای به دست آوردن ایده از مدت زمان انجام این پروسه این است که با دندانپزشک خود صحبت کنید.

مشاهده صفحه اینستاگرام متخصص ایمپلنت اصفهان.