دکتر هادی مشکل گشا | جراح فک و صورت اصفهان | متخصص ایمپلنت اصفهان

انواع بدشکلی های جمجمه و صورت چگونه است و درمان آن چیست؟

بدشکلی های جمجمه و صورت

سینوستوز کرونر از گوش شروع می شود و به بخیه ساژیتال باز می گردد. بسته شدن زودرس منجر به وضعیتی به نام پلاژیوسفالی قدامی می شود. این ممکن است باعث شود پیشانی کودک در سمت آسیب دیده صاف شود. بالا آمدن حدقه چشم، (دیستوپی عمودی) در سمت درگیر، انحراف بینی و جمجمه مایل نیز ممکن است رخ دهد. اگر درمان نشود، ممکن است منجر به آمبلیوپی – از دست دادن بینایی در سمت آسیب دیده شود.

سینوستوز لامبوئیدال نادرترین شکل کرانیوسینوستوز است. بسته شدن زودرس این بخیه منجر به وضعیتی به نام پلاژیوسفالی خلفی می شود. این ممکن است باعث مسطح شدن پشت سر در سمت آسیب دیده، بیرون زدگی استخوان ماستوئید و موقعیت خلفی گوش آسیب دیده شود. همچنین ممکن است باعث کج شدن جمجمه به طرفین شود. این وضعیت را می توان به اشتباه به عنوان مسطح شدن پس سری (پلاژیوسفالی موضعی) تشخیص داد.

دکتر هادی مشکل گشا ، جراح فک و صورت اصفهان و  متخصص ایمپلنت اصفهان می باشند که دارای تخصص هایی فراوانی هستند.

سینوستوز دوکورونال زمانی رخ می دهد که بخیه های کرونر چپ و راست درگیر شوند. بسته شدن زودهنگام این دو بخیه منجر به وضعیتی به نام براکی سفالی می شود. این ممکن است باعث شود که نوزاد پیشانی و ابروی صاف، برجسته و فرورفته داشته باشد.

سینوستوز متوپیک از بینی شروع می شود و به بخیه ساژیتال باز می گردد. بسته شدن زودرس این بخیه منجر به وضعیتی به نام تریگونوسفالی می شود. این ممکن است باعث شود که کودک دارای پیشانی نوک تیز، برآمدگی خط وسط، جمجمه مثلثی شکل و چشم‌هایی باشد که خیلی نزدیک به هم به نظر می‌رسند.

سینوستوز ساژیتال، شایع ترین نوع کرانیوسینوستوزیس، از هر 1000 تولد زنده، 3 تا 5 نوزاد را مبتلا می کند و در مردان شایع تر است. بسته شدن زودهنگام این بخیه منجر به وضعیتی به نام اسکافوسفالی می شود. از آنجایی که جمجمه نمی تواند به طرفین منبسط شود، مجبور است به سمت جلو و عقب رشد کند. این ممکن است باعث شود که نوزاد پیشانی بیرون زده، شقیقه های باریک و سر کشیده داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه  در چه صورتی نیاز به جراحی فک داریم ؟
جراحی پایه جمجمه در اصفهان
جراحی پایه جمجمه در اصفهان

تشخیص

تشخیص معمولاً با احساس برجستگی‌های بخیه‌ها و نقاط نرم جمجمه و همچنین بررسی وضعیت گردن و ناهنجاری‌های صورت انجام می‌شود. معاینه رادیولوژیک معمولاً برای تأیید مشکل، مشخص کردن تغییر شکل و هدایت روش جراحی اصلاحی ضروری است.

اشعه ایکس ساده از جمجمه ممکن است تغییر شکل را نشان دهد، اما توموگرافی کامپیوتری (CT یا اسکن CAT) اطلاعات دقیق تری در مورد بخیه های جوش خورده و وضعیت مغز زیرین ارائه می دهد. سی‌تی‌اسکن‌های سه بعدی (سه بعدی) ممکن است اطلاعات بیشتری را برای هدایت اصلاح جراحی ارائه دهند.

 

عمل جراحي

پیشرفت های قابل توجهی در درمان جراحی ناهنجاری های جمجمه حاصل شده است. در موارد پیچیده تر، یک رویکرد تیمی با استفاده از تخصص جراح مغز و اعصاب کودکان و جراح جمجمه و صورت وجود دارد. جراحی شامل رها کردن بخیه ذوب شده و تغییر شکل ابرو، مدار چشم و جمجمه در صورت نیاز است. هدف از جراحی اصلاح ناهنجاری های زیبایی و اجازه انبساط طبیعی مغز در داخل جمجمه است.

اکثر متخصصان توصیه می کنند که نوزادان در سنین سه تا هشت ماهگی بسته به مورد و روش جراحی تحت عمل جراحی قرار گیرند. مداخله زودهنگام به چند دلیل مفید است، جدای از جلوگیری از تغییر شکل‌های بیشتر: استخوان‌ها در این سن انعطاف‌پذیرتر هستند، رشد مجدد استخوان سریع‌تر و محتمل‌تر است و رشد سریع مغز از بازسازی جمجمه سود می‌برد.

به طور سنتی، جراحی با ایجاد یک برش پوست سر از گوش به گوش، حرکت دادن پوست سر برای آشکار کردن جمجمه، و برداشتن/تغییر شکل بخشی از جمجمه انجام می‌شود. اصلاح بیش از حد ناحیه آسیب دیده برای توضیح رشد آینده باقی مانده جمجمه پس از جراحی غیر معمول نیست. در برخی موارد، از صفحات و پیچ های ریز برای ثابت کردن استخوان ها در موقعیت مناسب استفاده می شود.

پیشنهاد مطالعه  آیا بعد از جراحی ایمپلنت دندان احساس درد می کنم؟

اینها اغلب از موادی ساخته می شوند که در طول زمان جذب می شوند تا فلز. جراحی معمولاً بین سه تا هفت ساعت بسته به مورد طول می کشد، ممکن است نیاز به تزریق خون داشته باشد و شامل سه تا هفت روز بستری در بیمارستان است.

مشاهده صفحه اینستاگرام متخصص ایمپلنت اصفهان.

یک شکل جدیدتر و کمتر تهاجمی از جراحی از برش بخیه آسیب‌دیده با یا بدون آندوسکوپی استفاده می‌کند، اما تنها در موارد خاص کرانیوسینوستوزیس یک گزینه مناسب است. سن ترجیحی برای این جراحی 3 ماهگی است، اما برای حصول نتایج مطلوب، شیرخوار نباید از 6 ماه بیشتر باشد. با استفاده از برش محدودتر و احتمالاً آندوسکوپ، اصلاح جراحی از طریق یک یا دو برش کوچک پوست سر هر یک حدود یک اینچ انجام می شود.

نقطه برش بستگی به این دارد که کدام بخیه تحت تاثیر قرار گرفته است. بخیه آسیب دیده باز یا برداشته می شود و به مغز اجازه رشد طبیعی داده می شود. با این روش جراحی تورم و از دست دادن خون کمتر است. این فرآیند ممکن است از طریق درمان با کلاه ایمنی پس از عمل کمک کند. طول جراحی معمولاً حدود یک ساعت است و اکثر بیماران می توانند روز دوم پس از جراحی از بیمارستان مرخص شوند.

بهترین راه برای به دست آوردن ایده از مدت زمان انجام این پروسه این است که با دندانپزشک خود صحبت کنید.

مشاهده صفحه اینستاگرام متخصص ایمپلنت اصفهان.