جراح فک و صورت اصفهان ناهنجاری و انحراف فک

در این مطلب از سایت دکتر هادی مشکل گشا جراح دهان فک و صورت اصفهان به برسی موضوع : ناهنجاری های فک یا انحراف فک پرداخته ایم.

لطفا تا پایان مطلب را مطالعه کنید و در صورت داشتن هر گونه سوال، سوال خود را در بخش دیدگاه ها و نظرات برای آقای دکتر ارسال کنید. اقای دکتر پاسخگوی سوالات شما در کمترین زمان می باشند.

انحراف فک یا ناهنجاری فک 

انحراف فک یا ناهنجاری فک : انحراف فک پایین یک ناهنجاری اسکلتی می باشد که از نام آن پیداست فک پایین به یک سمت انحراف دارد . در این انحراف ناهماهنگی خط وسط دندان ها به صورت آشکار قابل مشاهده می باشد . انحراف فک پایین می تواند به صورت اکتسابی یا  مادرزادی باشد . در نوع انحراف به صورت اکتسابی معمولا فک بر اثر شکستن و جوش خوردن نامناسب در کودکی دچار انحراف به یک سمت خواهد شد . یکی دیگر از دلایل انحراف فک ، ضعیف بودن عضلات یک سمت صورت می باشد که در این حالت فک به یک سمت منحرف می شود . تداخل دندانی در فک بالا و پایین و همچنین عدم درمان به موقع کراس بایت خلفی نیز می توانند از دلایل منجر به انحراف فک گردند. در برخی از بیماران به علت ناشناخته مفصل گیجگاهی فکی دریک سمت بیشتر رشد می کند و در نتیجه یاعث انحراف فک می گردد که به آن همی مندیبولار هایپرتروفی می گویند.

 

روش های درمان انحراف فک :

چنانچه انحراف فک یا هر گونه نا هنجاری فک در سنین کودکی تشخیص داده شود و در همان سنین جهت درمان اقدام گردد می توان با ارتودنسی به تنهایی انحراف فک را درمان نمود . اما در صورتی که درمان ناهنجاری ها در سنین بالاتر به خصوص بعد از بلوغ انجام شود نیاز به درمان ارتودنسی به همراه جراحی خواهد بود . روش های درمانی در کودکی می تواند شامل استفاده از تصحیح کراس بایت خلفی ، دستگاه هیبرید فانکشنال و یا تصحیح تماس های زودرس دندانی باشد . بنابرین اگر انحراف فک به علت همی مندیبولار هایپرتروفی باشد متخصص ارتودنسی در ابتدا هیچ گونه مداخله درمانی انجام نخواهد داد و اجازه می دهد رشد مفصل گیجگاهی فکی تا زمان تمام شدن  رشد ادامه نماید و بعد از رشد اقدام به درمان ارتودنسی به همراه جراحی می گردد.

 

جراحی فک و ارتودنسی :

در کل هدف از انجام ارتودنسی را می توان به پنج بخش تقسیم بندی کرد : زیبایی صورت ، عملکرد صحیح دندان ها ، زیبایی دندان ها ، ثبات ، افزایش بهداشت دهان و دندان  . با این حال در برخی موارد ، درمان ارتودنسی به تنهایی نمی تواند برای حل ناهنجاری های دندانی و فکی شخص موثر باشد . در بسیاری بدشکلی های فکی و دندانی ، به علت شدت میزان بدشکلی و حاد بودن مشکل ، از جراحی فک برای درمان مشکل فک ها استفاده می شود . در اینگونه موارد یا سن فرد به گونه ای می باشد که امکان رشد و اصلاح ساختارهای دندانی و فکی او وجود ندارد و یا اینکه مشکل به قدری حاد و مشکل می باشد که درمان آن با ارتودنسی طولانی مدت و نا ممکن است . در اینگونه شرایط ، استفاده از ارتودنسی با جراحی فک برای درمان بدشکلی دندانی و استخوانی فرد مورد نیاز و مناسب است . ابتدا دندان های فرد به وسیله ارتودنسی در موقعیت مناسب خود قرار می گیرد و سپس از جراحی فک برای ایجاد تناسب در بین فک بالا و فک پایین استفاده می شود.جراحی فک توسط پزشک متخصص جراح فک و صورت  انجام می شود و انواع مشکلات اسکلتی خفیف تا حاد موجود در استخوان های فک که شامل بی نظمی و نامرتبی چانه و دندان ها می شود را اصلاح می کند که باعث بهبود عملکرد های دندان و دهان می شود.

پیشنهاد مطالعه  کاشت دندان چقدر موفق است؟

 

مراحل انجام جراحی انحراف فک و ارتودنسی

ارتباط بسیار نزدیکی و تنگاتنگی بین جراحی انحراف فک با ارتودنسی وجود دارد که هر دو در کنار هم می توانند خالق و خلق کننده یک چهره زیبا و مناسب برای شما باشند . استفاده از ارتودنسی با جراحی انحراف فک برای اثر بخشی مناسب به 18 الی 24 ماه زمان احتیاج است .

مراحل درمان 

 

1. برنامه ریزی برای درمان :

اولین گام برای درمان بدشکلی های فکی و دندانی که به تنهایی به وسیله ارتودنسی قابل درمان نمی باشند ، برنامه ریزی نحوه انجام درمان است . در این حالت ابتدا مشکل بیمار و منشا بیماری و نیز میزان خفیف یا حاد بودن مشکل شناسایی می شود . سپس راه کار های درمانی که مشکل را می توان با آن حل نمود ، ارائه می شود . با پایان سن رشد بیمار و همچنین انجام  آزمایشات و عکس برداری های مختلف ، میزان مشکل بیمار تعیین می شود . مهم ترین گام در اصلاح ناهنجاری های حاد دندانی و فکی ، برنامه ریزی درمان می باشد با شروع روند درمان ، امکان متوقف کردن یا تغییر آن وجود ندارد . پس شما به همراه دندانپزشکتان باید به صورت حساب شده و دقیق عمل نمایید.

2. ارتودنسی پیش از جراحی : 

ارتودنسی که برای آماده سازی جراحی فک صورت می گیرد با ارتودنسی های معمول متفاوت است ، شما برای دستیابی به صورتی زیبا ، نیازمند به تناسبی مناسب بین فک ها و دندان های خود هستید . هدف از انجام ارتودنسی پیش از جراحی ، ایجاد شرایطی مناسب از دندان های مرتب شده برای انجام جراحی فک می باشد . در واقع  نحوه قرار گیری دندان ها در دهان ، قوس دندان ها در فک و تناسب دندان های بالا و پایین قبل از انجام جراحی فک ، باید تا حدودی برقرار شده باشد . این کار موجب می شود تا ضمن جراحی ، میزان واقعی مشکلات فکی مشخص بشوند و جراح بتواند بوسیله آن اصلاحات مود نیاز را اعمال کند.

پیشنهاد مطالعه  آیا جراحی فک درد دارد؟ جراح فک و صورت اصفهان

 

3. جراحی کردن فک :

انحرافات فکی می توانند مشکلات زیادی برای فرد ایجاد نمایند از جمله این مشکلات : مشکلات عملکردی ، تنفسی ، گوارشی، روانی ، زیبایی و … را به وجود بیاورد . عمل جراحی فک یک نوع جراحی استخوانی می باشد که برای اصلاح ساختار فک ها و نحوه قرار گیری فک ها در کنار هم استفاده می شود . جراحی فک جزئی از روش های تهاجمی به حساب می آید و در نتیجه دارای عوارض جانبی مختلف همچون گرفتگی بینی و سینوس و تورم و مشکلات مربوط به جویدن و بلعیدن غذا تا چندین هفته می باشد . در این روش از تغییرات مختلف مانند پیوند استخوان و یا برداشت استخوان و … برای اصلاح سایز و ساختار استخوان فک استفاده می شود.

4. ارتودنسی پس از جراحی فک :

تقریبا 4 تا 6 هفته پس از جراحی فک ، شما باید به متخصص ارتودنسی خود مراجعه نمایید تا درمان ارتودنسی پس از جراحی فک را شروع نماید . این دوره کوتاه پس از ارتودنسی ، برای اصلاح بدشکلی های جزئی و تثبیت عمل جراحی مورد نیاز شما می باشد . هدف اصلی این دوره ، اصلاح تمام بد شکلی های فکی و دندانی باقی مانده از جراحی می باشد . مدت زمان طول کشیدن این دوره حدود 6 ماه می باشد و از ابزار ارتودنسی مختلف به خصوص الاستیک های اینتراماگزیلاری استفاده می شود . توجه داشته باشید که هرچه ارتودنسی قبل از جراحی دقیق تر و کامل تر انجام شده باشد ، به همین میزان نیاز و دوره استفاده از ارتودنسی پس از جراحی فک کمتر خواهد بود . پس از پایان این دوره بیمار باید خود را برای استفاده از ریتینر ها و نگهدارنده ها نیز آماده نماید تا نتایج کلی عمل را حفظ و تثبیت نماید.

 

در صورت مفید بودن مطلب زیر را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

دکتر هادی مشکل گشا

پزشک متخصص جراح فک و صورت  

 جراح دهان، فک و صورت اصفهان

جهت اطلاع از آدرس و ساعات کاری به بخش تماس سایت مراجعه نمایید.