درمان تومور خوش خیم

نوروم آکوستیک (شوانوم دهلیزی) چیست؟

درمان تومور خوش خیم

مدت زمان مطالعه: 10 دقیقه

نوروم آکوستیک (همچنین به عنوان شوانوم دهلیزی شناخته می شود) یک تومور خوش خیم است که از عصب هشتم جمجمه ای منشا می گیرد که گوش داخلی را به مغز متصل می کند. این عصب که عصب دهلیزی نام دارد در انتقال صدا و ارسال اطلاعات تعادل از گوش داخلی به مغز نقش دارد.

نوروم های آکوستیک معمولاً در طی چند سال به کندی رشد می کنند. اگرچه این تومورها به مغز حمله نمی کنند، اما معمولاً باعث از دست دادن شنوایی می شوند و می توانند منجر به نقص عصبی شوند. نوروم آکوستیک همچنین می تواند تهدید کننده زندگی باشد اگر به اندازه کافی بزرگ شود که ساقه مغز یا مخچه را فشرده کند.

دکتر هادی مشکل گشا ، جراح فک و صورت اصفهان و  متخصص ایمپلنت اصفهان می باشند که دارای تخصص هایی از جمله جراحی های داخل دهانی کوچک، جراحی آسیب های ترافیکی، جراحی ترمیمی و زیبایی فک، صورت و جمجمه و … می باشند که آماده ارائه خدمت در زمینه درمان تومور خوش خیم به صورت تخصصی به شما بیماران گرامی می باشند.

نوروم آکوستیک (شوانوم دهلیزی) یک تومور خوش خیم است که از عصب هشتم جمجمه ای منشا می گیرد.

انواع نورومای آکوستیک

دو نوع نوروم آکوستیک وجود دارد: نوع پراکنده و نوعی مرتبط با سندرمی به نام نوروفیبروماتوز نوع II (NF2). NF2 یک اختلال ژنتیکی و ارثی است که با رشد تومورهای غیرسرطانی در سیستم عصبی مشخص می شود.

نوروم های آکوستیک پراکنده شایع ترین نوع هستند. هر سال تقریباً 2500-3000 نفر در ایالات متحده با این تومور تشخیص داده می شوند که معمولاً فقط یک گوش را تحت تأثیر قرار می دهد. NF2، نوع ژنتیکی، یک علت نادر این تومورها است که تنها 5 درصد نورومای آکوستیک را تشکیل می دهد. این بیماران اغلب در سن 30 سالگی با تومورهایی که هر دو گوش را تحت تاثیر قرار می دهند، تشخیص داده می شود.

 

درمان تومور خوش خیم
درمان تومور خوش خیم

 

پیشنهاد مطالعه: آنچه باید در مورد جراحی دهان کوچک و بزرگ بدانید؟

تشخیص

اگر بیمار با کاهش شنوایی، وزوز گوش (زنگ در گوش)، سرگیجه یا سایر علائم شایع مراجعه کند، نوروم آکوستیک با MRI و سی تی اسکن دقیق سر تشخیص داده می شود.

پیشنهاد مطالعه  سیگار و الکل چه تاثیری بر ایمپلنت دندان دارند؟ | تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت

هنگامی که یک نوروم آکوستیک زودهنگام تشخیص داده شود، احتمال اینکه یک جراح با تجربه بتواند آن را با حفظ عصب ظریف صورت خارج کند، بسیار خوب است (بیش از 90 درصد). حفظ شنوایی دشوارتر است، اما ممکن است در مراکز انتخابی با تیم های درمانی بسیار مجرب نیز امکان پذیر باشد. پیشرفت در حفظ شنوایی با مداخله جراحی، تمرکز ویژه تحقیقات بالینی در دانشگاه میشیگان است.

علائم

شایع ترین علائم نوروم آکوستیک کاهش شنوایی و وزوز گوش است. علائم دیگر، که می تواند خفیف یا شدید باشد، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرگیجه یا سرگیجه (اختلال تعادل).
  • بی حسی، گزگز، ضعف یا فلج صورت.
  • دست و پا چلفتی یا بی ثباتی.
  • تغییرات در طعم.
  • مشکل در بلع و گرفتگی صدا.
  • گیجی.
  • سردرد و/یا گوش درد.

هر بیمار با شرح حال کامل، معاینه فیزیکی، تصویربرداری MRI یا CT و تست های شنوایی و تعادل به طور کامل ارزیابی می شود. ما مسائل بهداشتی، اندازه و محل تومور و علائم آن را در نظر می گیریم و سپس همه گزینه های درمانی را با بیمار در میان می گذاریم.

گزینه های درمانی عبارتند از:

مشاهده: این روش معمولاً یک گزینه برای تومورهای کوچک یا تومورهای بدون علائم همراه و همچنین برای بیماران مسن یا خیلی بیمار برای جراحی است.

رادیوسرجری استریوتاکتیک: در موارد منتخب، این پرتودرمانی می تواند تومورها را با استفاده از پرتوهای اشعه ایکس هدفمند دقیق کنترل کند. این نوع تکنیک پیشرفته ارسال تشعشع به تومور را در عین محدود کردن قرار گرفتن در معرض / آسیب به بافت اطراف امکان پذیر می کند.

دکتر هادی مشکل گشا ، * جراح فک و صورت اصفهان و * متخصص ایمپلنت اصفهان می باشند که دارای تخصص هایی از جمله جراحی های داخل دهانی کوچک، جراحی آسیب های ترافیکی، جراحی ترمیمی و زیبایی فک، صورت و جمجمه و … می باشند که آماده ارائه خدمت در زمینه درمان تومور خوش خیم به صورت تخصصی به شما بیماران گرامی می باشند.

نوروم آکوستیک (شوانوم دهلیزی) یک تومور خوش خیم است که از عصب هشتم جمجمه ای منشا می گیرد.

 

جراحی پایه جمجمه در اصفهان
جراحی پایه جمجمه در اصفهان

 

میکروسرجری که شامل سه رویکرد بالقوه است:

1. رویکرد حفره میانی: یک رویکرد حفظ شنوایی که برای بیماران با شنوایی خوب و تومورهای کوچکتر که عمدتاً در کانال شنوایی داخلی قرار دارند استفاده می شود. این روش در شرایطی که امکان حفظ شنوایی وجود دارد استفاده می شود.

پیشنهاد مطالعه  جراحی آسیب های ترافیکی(آسیب های ناخواسته) چیست؟

2. رویکرد رتروزیگموئید: برای نوروم‌های آکوستیک با اندازه کوچک تا متوسط که فراتر از کانال شنوایی داخلی و نزدیک ساقه مغز رشد می‌کنند، استفاده می‌شود. این روش همچنین برای بیمارانی که امکان حفظ شنوایی وجود دارد، استفاده می شود، اگرچه شانس حفظ شنوایی با تومورهای بزرگتر کاهش می یابد.

3. رویکرد Translabyrinthine: برای توموری با هر اندازه ای که باعث کاهش شنوایی قابل توجهی شده است یا در مواردی که حفظ شنوایی به دلیل اندازه تومور امکان پذیر نیست استفاده می شود. این روش منجر به از دست دادن کامل شنوایی در سمت تومور می شود، اما * شانس را برای حفظ عصب صورت در چنین بیمارانی ارائه می دهد.
چرا میشیگان را انتخاب کنید

بخش‌های جراحی مغز و اعصاب و گوش‌شناسی ما بیش از 20 سال است که با نتایج برجسته برای درمان نورومای آکوستیک همکاری کرده‌اند. ارزیابی چند رشته‌ای ما شامل شرح حال کامل، معاینه فیزیکی، تصویربرداری MR و CT و تست‌های شنوایی و تعادل است.

انتشارات طی دو دهه گذشته نرخ بالای موفقیت با حفظ شنوایی را گزارش می‌کنند. که از رویکرد حفره میانی برای حذف تومورهای کوچک تا متوسط استفاده می‌شود. از میان افرادی که در این مطالعه قبل از جراحی شنوایی مفیدی داشتند، بیش از سه چهارم پس از برداشتن تومور، سطح شنوایی مفیدی را حفظ کردند. نتایج منتشر شده در این مطالعه نشان دهنده بالاترین نرخ حفظ شنوایی منتشر شده تا به امروز است.

دکتر هادی مشکل گشا ، * جراح فک و صورت اصفهان و * متخصص ایمپلنت اصفهان می باشند که دارای تخصص هایی از جمله جراحی های داخل دهانی کوچک، جراحی آسیب های ترافیکی، جراحی ترمیمی و زیبایی فک، صورت و جمجمه و … می باشند که آماده ارائه خدمت در زمینه درمان تومور خوش خیم به صورت تخصصی به شما بیماران گرامی می باشند.

نوروم آکوستیک (شوانوم دهلیزی) یک تومور خوش خیم است که از عصب هشتم جمجمه ای منشا می گیرد.

برای راهنمایی بیشتر یا در صورت داشتن هرگونه سوال، انتقاد یا پیشنهادات و همچنین برای رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

برای عضویت و یا مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر هادی مشکل گشا اینجا را کلیک کنید.