چرا دندان ها زود زرد میشوند؟

چرا دندان ها زود زرد میشوند؟

روشنی و سفیدی دندان ها، یکی از عوامل مهمی است که به جذابیت و زیبایی صورت کمک میکند. با این حال، دندان های سفید به طور طبیعی ممکن است به تدریج زرد شوند. اما چرا دندان ها زود زرد می شوند؟ این مقاله برخی از دلایل رایج چرا دندان ها زود زرد میشوند؟ تشریح می کند.

1. رژیم غذایی:

رژیم غذایی ما می تواند تاثیر بسزایی بر رنگ دندان ها داشته باشد. مصرف برخی مواد غذایی و نوشیدنی ها مانند قهوه، چای، شکلات، سوسیس و کولا باعث تشکیل لکه ها و روکش های زرد روی سطح دندان ها می شود. رنگدانه های طبیعی موجود در این مواد قادرند به سطح دندان ها الصاق شوند و زمانی که در اوقات طولانی مدت استفاده می شوند، منجر به تغییرات رنگی در دندان ها می شوند.

2. استعمال توتون:

استعمال سیگار و دیگر محصولات توتون باعث تولید لکه های زرد روی دندان ها می شود. ترکیبات نیکوتین و ترکیبات دیگری که در داخل دخانیات موجود است، به روکش ظاهری دندان ها آسیب می رسانند و به تدریج باعث زرد شدن دندان ها می شوند.

3. عوامل مربوط به سن و پیری:

پیشنهاد مطالعه  Sub condylar ramus & body fx fixation via Retromandibular & intra oral aproach with dear prof. Dr Keyhan

همانطور که روزها می گذرد، مینای دندان ها به طور طبیعی نازک تر می شود و اندکی از لایه های زیرین طبقه بندی شده را که دارای رنگ های زرد تر هستند، نشان می دهد. به همین دلیل، با پیر شدن دندان ها معمولاً زردتر می شوند.

خدمات حرفه ای ما : جراحی عفونت های فک و صورت

4. ژنتیک:

هر فرد متفاوت است و ژنتیک هر فرد ممکن است تاثیر بسزایی بر رنگ دندان ها داشته باشد. برخی افراد برای داشتن دندان های سفید تر و براق تر تمایل دارند در حالی که برخی افراد دیگر از رنگ دندان های زرد تر متقبل هستند.

5. مصرف داروها:

برخی داروها همچون آنتی بیوتیک ها، آنتی هیستامین ها و داروهای ضد روده در بعضی افراد می توانند باعث تغییر رنگ دندان ها شوند و آنها را زرد می کنند. در صورت نیاز مشورت پزشکی در مورد عوارض جانبی احتمالی از داروها حائز اهمیت است.

6. عدم بهداشت دهان: عدم بهداشت دهان، یک عامل مهم در تغییر رنگ دندان ها می باشد. نداشتن بهداشت دهان منجر به تشکیل هرس و روکش قهقهه های زرد روی دندان ها می شود. بسته شدن باکتری ها و لکه ها روی دندان ها می تواند آنها را زردتر نشان دهد.

پیشنهاد مطالعه  * متخصص ایمپلنت

7. شکستگی ها و جراحات دندانی:

اگر دندان شما متضرر شده و شکسته یا خراشیده است، در نتیجه ممکن است رنگ آن تغییر کند. زدن، ضربه خوردن یا جراحات دیگر می توانند به رعد و برق در دندان ها منجر شوند و عواملی را شرایط مهیج برای تغییر رنگ دندان ها فراهم کنند.

دندان ها معمولاً به طور تدریجی در طول زمان زرد می شوند اما گاهاً این فرایند ممکن است به سرعت رخ دهد. تغییر رنگ دندان ها می تواند توسط عوامل مختلفی نظیر رژیم غذایی، استعمال داروها، استعمال توتون، عوامل سنی و ژنتیکی و عدم بهداشت دهان ایجاد شود. برای حفظ دندان های سفید و بهداشتی ، ضروری است که سالمتی لثه و دهان خود را حفظ کنید و به همین دلیل نگهداری دندان ها شتاب زیادی می طلبد. علاوه بر این، مراجعه به دندانپزشک برای تیمار و پیشگیری نیز می تواند به حفظ رنگ طبیعی دندان ها کمک کند.

 

📞برای ویزیت و مشاوره با متخصصین ما در ارتباط باشید

❌ ما را در اینستاگرام همراهی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *