دکتر هادی مشکل گشا | جراح فک و صورت اصفهان | متخصص ایمپلنت اصفهان

چگونه می توانم بفهمم که عفونت دندان از قبل گسترش یافته است؟

درمان عفونت دندان

دکتر هادی مشکل گشا | جراح فک و صورت اصفهان | متخصص ایمپلنت اصفهان

عفونت دندان که آبسه دندان نیز نامیده می شود، عفونتی است که در صورت عدم درمان می تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات شود.

در واقع، نادیده گرفتن عفونت دندان می تواند منجر به انتشار آن در سراسر دهان و سایر نواحی بدن شود.

اگرچه این به ندرت اتفاق می افتد، این وضعیت می تواند جدی شود و به طور بالقوه حتی می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

برای پاسخ به این سوال که “چگونه بفهمم که عفونت دندانم در حال گسترش است؟”

علائم و نشانه های زیر را در نظر بگیرید:

• درد شدید در دهان و زبان.
  • صورت، گردن یا گونه های شما شروع به متورم شدن می کنند.
  • تهوع و استفراغ را تجربه می کند.
  • داشتن تب بسیار بالا.
  • تجربه سردرد مداوم.
  • احساس خارش روی پوست.
  • سبکی سر و ضربان نبض سریع.
  • افتادگی پلک، دوبینی یا از دست دادن بینایی.
  • سختی نفس کشیدن.

اگر فوراً به دنبال درمان دندان عفونی خود باشید، می توانید خطر ابتلا به هر یک از این مشکلات را به حداقل برسانید.

دکتر هادی مشکل گشا ، جراح فک و صورت اصفهان می باشند.

اگر عفونت دندان به فک سرایت کند چه اتفاقی می افتد؟

عفونت دندان در صورت عدم درمان مناسب از بین نمی رود.

ممکن است پس از پاره شدن آبسه درد کمتری احساس کنید، اما درمان دندان همچنان ضروری است.

اگر آبسه توسط دندانپزشک تخلیه نشود، عفونت می تواند در سراسر دهان و فک شما پخش شود. عفونتی که فک را تحت تاثیر قرار می دهد می تواند به بافت نرم اطراف این ناحیه آسیب برساند.

موارد زیر نگرانی های سلامتی بالقوه ای است که ممکن است در صورت رها کردن آبسه دندانی بدون مراقبت رخ دهد:

از دست دادن دندان عفونی

ترک دندان آبسه بدون درمان می تواند باعث ضعیف شدن آن شود و در نهایت آن را از دست خواهید داد. اما اگر عفونت دندان زود درمان شود، می‌توانید برای نجات آن از روش ریشه و روکش استفاده کنید.

در موارد شدید، اگر بخواهید عملکرد طبیعی دهان را بازیابی کنید، جایگزینی دندان با استفاده از ایمپلنت دندان ضروری است.

با این حال، ایمپلنت تنها زمانی قابل پشتیبانی است که عفونت از ناحیه اطراف برطرف شود.

دکتر هادی مشکل گشا | جراح فک و صورت اصفهان | متخصص ایمپلنت اصفهان

استخوان اطراف عفونی می شود:

استخوان های صورت ما نمی توانند وجود عفونت را برای مدت طولانی تحمل کنند.

پیشنهاد مطالعه  بازسازی فک برای تنظیم و اصلاح بسیاری از مسائل دندانی

انتشار عفونت به استخوان های صورت ممکن است در نهایت نیاز به برداشتن جراحی برای جلوگیری از آن داشته باشد.

حتی در موارد جزئی، عفونت دندان می‌تواند باعث ضعیف شدن ساختار استخوانی فک شما شود و حمایت از دندان‌ها را سخت کند.

متخصص ایمپلنت اصفهان می باشند که دارای تخصص هایی فراوانی هستند.
التهاب منجر به سپسیس

سپسیس، همچنین به عنوان سپتی سمی شناخته می شود، وضعیتی است که در آن جریان خون شما عفونی می شود. سپسیس به عنوان یک پاسخ طبیعی بدن، با ارسال خون بیشتر، حضور آنتی بادی ها را در یک منطقه خاص افزایش می دهد.

سپتی سمی ناشی از عفونت دندان زمانی اتفاق می افتد که یک آبسه عفونی در خون پاره می شود و شروع به گردش در بدن می کند.

تشخیص سپسیس یک وضعیت بسیار تهدید کننده زندگی است که معمولاً منجر به بستری شدن در بیمارستان با استفاده از آنتی بیوتیک به صورت داخل وریدی می شود.

عفونت بافت نرم دهان

عفونت در یکی از دندان هایی که ریشه های آن به ناحیه سینوس منتهی می شود می تواند منجر به عفونت سینوسی شود. این بیماری پس از شروع می تواند بسیار دردناک و درمان آن دشوار باشد.

علاوه بر این، هر بافت نرمی در داخل دهان و اطراف آن در برابر عفونت آسیب پذیر است.

هنگامی که آبسه به این نواحی گسترش می یابد، می تواند عوارض متعددی از مشکلات راه هوایی گرفته تا سلولیت صورت را ایجاد کند.

آبسه مغزی

یکی دیگر از بیماری های شدیدی که در صورت غفلت از درمان دندان آبسه ممکن است به آن مبتلا شوید، عفونت مغزی است. این مشکل بهداشتی اغلب نیاز به بستری شدن در بیمارستان برای درمان مناسب دارد.  متخصص ایمپلنت اصفهان

عفونت ناشی از آبسه دندان می تواند به طرق مختلف وارد مغز شود که اغلب منجر به یکی از شرایط ذکر شده در بالا می شود.

درمان آبسه مغزی به دلیل سد خونی مغزی سخت است.

عفونت دندان چگونه درمان می شود؟

درمان عفونت دندان به چند عامل بستگی دارد.

دندانپزشکان به محل آبسه، میزان گسترش آن و نحوه واکنش سیستم ایمنی بیمار به عفونت نگاه می کنند.

با این اوصاف، در اینجا درمان های ممکن برای رفع آبسه دندان وجود دارد.

عصب کشی

درمان ریشه روشی است که آبسه ای را که در عمق دندان فرو رفته است از بین می برد. در این روش دندانپزشک سوراخی را در دندان ایجاد می کند تا باکتری های انباشته شده و چرک ریشه آن را از بین ببرد.

پیشنهاد مطالعه  چگونه یک متخصص جراحی دهان، فک و صورت خوب را انتخاب کنیم ؟
درمان کانال ریشه

پس از درمان آبسه، دندانپزشک سوراخ را با یک ماده لاستیکی پر می کند تا بتواند بهبود یابد.

پس از بهبودی، دندان را با استفاده از پر کردن یا روکش دائمی ترمیم می کنند تا از عفونت بیشتر جلوگیری کنند.

آپیکوکتومی

زمانی که درمان ریشه برای از بین بردن عفونت دندان کافی نباشد، دندانپزشک می تواند رویکردی به نام آپیککتومی را توصیه کند.

این امر به ویژه هنگامی که عفونت به ریشه ها و بافت دندان گسترش یافته است صادق است. در این روش لثه های بیمار باز می شود تا دندانپزشک بتواند ریشه های دندان را همراه با بافت آبسه خارج کند.

مشاهده صفحه اینستاگرام متخصص ایمپلنت اصفهان
درمان سپسیس

افرادی که مبتلا به سپتی سمی تشخیص داده شده اند باید برای درمان به بخش مراقبت های ویژه فرستاده شوند.

با این رویکرد، آنتی بیوتیک ها و مایعات داخل وریدی برای درمان بیمار مورد نیاز است.

درمان های دیگری مانند دیالیز و جراحی ممکن است برای حمایت از بدن بیمار و در عین حال محدود کردن آسیب ناشی از عفونت ضروری باشد.

آنتی بیوتیک ها

اگر عفونت خیلی جدی نباشد، دندانپزشک ممکن است به سادگی برای بیماران آنتی بیوتیک تجویز کند. چنین دارویی برای کمک به کاهش عفونت و جلوگیری از گسترش آن در نظر گرفته شده است.

عفونتی که قبلاً گسترش یافته است ممکن است نیاز به تمدید درمان آنتی بیوتیکی داشته باشد.

از طرف دیگر، دندانپزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که نوع دیگری از دارو را تغییر دهید. در موارد شدید، بیماران باید آنتی بیوتیک های خود را از طریق قطره های داخل وریدی در بیمارستان دریافت کنند.

نگه داشتن عفونت ها در خلیج

عفونت دندان وحشتناک است و افراد باید در اسرع وقت نسبت به درمان آن اقدام کنند.

تأخیر یا بی توجهی به درمان دندان می تواند منجر به گسترش عفونت دندان به نواحی اطراف دهان و حتی سایر قسمت های بدن شود.

رایج ترین روش های درمان آبسه دندان، درمان ریشه، آپیکوکتومی، درمان سپسیس و آنتی بیوتیک است.

اگر مشکوک به عفونت دندان هستید، فوراً به دنبال درمان دندانپزشکی باشید تا از گسترش آبسه جلوگیری کنید.

برای اطلاعات بیشتر با دکتر هادی مشکل گشا در تماس باشید.