ایمپلنت های دیجیتال و سنتی

در این مطلب از سایت دکتر هادی مشکل گشا جراح دهان فک و صورت اصفهان به برسی موضوع : ایمپلنت های سنتی  پرداخته ایم.

لطفا تا پایان مطلب را مطالعه کنید و در صورت داشتن هر گونه سوال، سوال خود را در بخش دیدگاه ها و نظرات برای آقای دکتر ارسال کنید. اقای دکتر پاسخگوی سوالات شما در کمترین زمان می باشند.

 

جراحی در ایمپلنت های سنتی :

جراحی ایمپلنت سنتی : در این جراحی مانند همه جراحی ها با بی حس کردن شروع می شود .  بعد از اینکه ناحیه مورد نظر کاملا بی حس شد ، دندان پزشک لثه شما رو در چند جهت برش می زند و آن را از روی استخوان کنار میزند . خوب بخاطر این که دو بافت زنده از هم جدا می شوند و قراره دوباره بخیه بشود ، کمی تورم و درد بعد از جراحی خواهید داشت . حالا استخوان شما کاملا اشکار خواهد بود و دندان پزشک باید دریل را شروع کند . شایدبرای شما سوال پیش بیاید که  سینوس عصب ، تراکم استخوان ، ریشه های مجاور و بقیه موارد که پیدا نیستند چی می شود؟ جواب این سوال رو در ذهن دندان پزشک خود باید پیدا کنید . همانگونه که قبلا گفتیمر، این اطلاعات رو از روی عکس شما که هنگام جراحی در روبه روی آنها می باشد ، و آن را تجسم خواهند کرد . به طور مثال در عکس فاصله سطح استخوان تا عصب ، 12 میلی متر می باشد . پس دندانپزشک شما باید تا عمق 10 میلی متری استخوان شما رو سوراخ کند و برای تعیین این فاصله قطعا وسایلی وجود دارد که از آن ها استفاده می شود . برای این که دندانی که قرار هست برای شما ساخته شود و همه چیز بخوبی پیش برود بعد از کاشت ایمپلنت معمولا یک عکس فوری گرفته می شود تا دندان پزشک مطمئن بشود همه چی داخل استخوان خوب پیش رفته است . البته اگر مشکلی هم پیش امده باشد ، دیگه خیلی نمی شود کاری کرد . پس از پوشاندن سطح ایمپلنت با پیچ مخصوص ، لثه شما مجددا جمع می شود ونیز با چند بخیه بسته می شود و چند روز که مدارا کنید مجددا به استخوان شما جوش خواهد خورد . بعد از گذشت مدت زمانی بین سه تا شش ماه که ایمپلنت با استخوان شما پیوند خورده شود و جزیی از استخوان شما شود ، دندان پزشک می تواند مراحل قالبگیری برای ساخت پروتز را شروع کند.

پیشنهاد مطالعه  شکست و مشکلات اولیه ایمپلنت دندان چه چیزهایی است؟

 

مقایسه ایمپلنت سنتی وایمپلنت دیجیتالی

زمانی که شما می شنوید متخصصان دندانی راجع به بارگذاری فوری ایمپلنت های دندانی صحبت می کنند در اصل منظور آن ها اتصال فوری روکش های موقت به ایمپلنت می باشد ، خیلی زود پس از کاشت آن است . این کار اساساً با هدف زیبایی انجام می شود ، اما بلافاصله پس از بارگذاری ایمپلنت ، می تواند کاربرد داشته باشد . به این معنا که می توانید آن را مسواک بزنید و با آن غذا بخورید . می توانید یک واحد ایمپلنت کامل را با روکش آن در یک روز دریافت نمایید ، در واقع می توان برای جایگزین کردن چند دندان یا همه دندان های از دست رفته فقط در یک روز ، کاشت ایمپلنت های دندانی را انجام داد و نه فقط برای یک واحد دندان آن را انجام داد . یک نمونه از ایمپلنت های دندانی که فوراً بارگذاری می شوند دنچرهای ( All-On-4 ) فک پایین می باشند . در این روش چهار ایمپلنت دندانی داخل استخوان فک قرار داده می شوند تا تکیه گاهی برای کل یک دسته دندان باشند . در این صورت در طول دوره ای که ایمپلنت با استخوان ها جوش می خورد ، دندان پزشک دندان های مصنوعی موقت را روی ایمپلنت ها قرار خواهد داد تا ظاهری طبیعی نیز داشته باشند. تفاوت بین ایمپلنت هایی که فوراً بارگذاری می شوند و ایمپلنت های سنتی در مدت زمان بین کارگذاری ایمپلنت و قرار گیری روکش روی آن می باشد . در ایمپلنت های سنتی دندان پزشک ممکن است بخواهد قبل از قرار دادن روکش روی ایمپلنت ها چند هفته صبر کند . علت این عمل این می باشد که استخوان نیاز دارد بهبود پیدا کند و با استخوان جوش بخورد.

پیشنهاد مطالعه  ایمپلنت های دندانی چیست؟

در ایمپلنت های یک روزه دندان پزشک روکش موقت را درست دارد پس از کارگذاری ایمپلنت داخل استخوان فک روی آن قرار می دهد . در ایمپلنت های سنتی ممکن است 3 تا 6 ماه فاصله بین کارگذاری ایمپلنت و قرار گیری روکش روی آن زمان لازم باشد . در واقع اگرچه ممکن است چند ماه زمان ببرد تا ایمپلنت های دندانی استاندارد تکمیل شوند ، اما با کاشت ایمپلنت های دندانی فوری می توان ظرف مدت چند هفته صاحب یک دست دندان کامل شد.

 

معایب ایمپلنت روش سنتی کدامند :

موضوع اصلی این می باشد که در روش سنتی چالش های ما زیادی وجود دارد . فرض کنید به جای یک مراجعه کننده جوان با استخوان مناسب که فقط یک دندان از دست دادن برای یک بیمار بالای چهل سال که تعداد سه دندان یا بیشتر از دست دادن و استخوان تحلیل رفته دارند قراره ایمپلنت انجام شود . قطعا تاج استخوان تیز تر شده و تراکم استخوان کمترمی باشد . به سینوس یا عصب نزدیک تر شدیم و احتمال اینکه در روش سنتی بتوانیم با کیفیت قبلی جراحی رو انجام بدیم کمتر شده است . دیگر نمیتوانیم از ایمپلنت هایی با طول بالا استفاده کنیم و مجبوریم از نمونه های کوتاه تر و نازک تر استفاده کنیم که در استخوان تحلیل رفته احتمال شکست درمان وجود دارد . در روش دیجیتال از آن جایی که محل قطعی ایمپلنت از قبل مشخص می شود و خطای دست هنگام دریل کردن و کاشت ایمپلنت از بین می رود ، کماکان می شود از قطور ترین و بلند ترین ایمپلنت ممکن استفاده کرد.

 

 

 

در صورت مفید بودن مطلب زیر را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

دکتر هادی مشکل گشا

 جراح دهان، فک و صورت اصفهان

جهت اطلاع از آدرس و ساعات کاری به بخش تماس سایت مراجعه نمایید