درد ایمپلنت

درد پس از جراحی ایمپلنت دندان

ممکن است که شما بخواهید به جای دندان های از دست رفته خود ایمپلنت دندان را انجام دهید و تحت عمل جراحی کاشت دندان یا ایمپلنت قرار بگیرید. سوالی که ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کند این است که آیا پس از ایمپلنت دندانی احساس درد و ناراحتی دارید ؟ هنگامی که شما تصور می کنید که قرار است  استخوان فک شما برای کاشتن یک قطعه فلزی در دهان تان باید دریل شود میدانید این حس درد و ناراحتی کاملاً طبیعی است. اما گفتنی است که حین عمل جراحی هیچ گونه دردی احساس نخواهید کرد بلکه بیشتر درد کاشت ایمپلنت مربوط به روز های پس از عمل جراحی است که احتمال دارد بین ۷ تا ۱۰ روز طول می کشد.

درد های بلند مدت بعد از ایمپلنت 

  1. عفونت کردن به علت مراقبت های نادرست: عفونت کردن ناحیه ایمپلنت به ندرت اتفاق می افتد و حتی اگر هم ناحیه ایمپلنت شده عفونت کند؛ درد فوری و شدیدی احساس نخواهید کرد. به علاوه در صورتی که این عفونت به سرعت تشخیص داده شود؛ به راحتی قابل درمان است. اما اگر عفونت را نادیده بگیرید یا به آن توجه نکنید یکی از عوارض جانبی آن احساس درد شدید خواهد بود و به همین علت چکاپ های منظم از ایمپلنتولوژیست پس از کاشت دندان ضروری است.
  2. فشار بیش از حد به دندان ها : فشاری که به طور معمول به دندان‌ها وارد می شود نمی تواند آسیبی به ایمپلنت برساند. اما در صورتی که با بی احتیاطی ضربه به دندان ها وارد شود و یا با گاز زدن یا جویدن چیزهای نامعمول و سفت مثل یخ فشار بسیار زیادی به پایه ایمپلنت وارد شود؛ فشار بیش از حدی به استخوان فک وارد شده و استخوان فک اطراف را می شکند.
  3. جا به جایی ایمپلنت دندانی : برای جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک نیز باید همین احتیاط مخصوصاً طی ۸ تا ۱۲ هفته اول رعایت شود. در غیر این‌صورت پایه ایمپلنت به درستی با استخوان فک جوش نخواهد خورد و به جای آن بافت نرم اطراف ایمپلنت رشد خواهد کرد و در نتیجه ایمپلنت در محل خود پایدار نخواهد بود. ایمپلنتی که لق باشد و به درستی در جای خود قرار نگرفته باشد؛ در بیشتر مواقع دردناک است.
  4. رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان :  با وجود این که ایمپلنت های دندانی مانند دندانهای طبیعی پوسیده و خراب نمی شوند اما به علت آسیب هایی که ممکن است به لثه و استخوان فک وارد شود هم چنین دندان‌های مجاور که تاثیر بدی روی ایمپلنت دندان می‌گذارد؛ بهتر است بهداشت دهان و دندان را هر روز رعایت کنید هر گونه ذرات غذا یا باکتری که از اطراف ناحیه ایمپلنت شده تمیز نشود می‌تواند ایجاد التهاب یا عفونت لثه کرده و دردناک باشد. مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه ها و مراجعه به دندانپزشک به طور منظم از عواملی است که از بروز بیماری‌های دهان و دندان جلوگیری کرده و احتمال احساس درد در اطراف ناحیه ایمپلنت را کاهش می دهد.
  5. توجه نکردن به توصیه های جراح : برخی بیماران از همان روزهای اولیه کاشت ایمپلنت فعالیت بدنی شدیدی را آغاز می کنند که موجب می‌شود احساس ناراحتی بیشتری داشته باشند و زمان بهبود ایمپلنت نیز افزایش پیدا کند. معمولاً بعد از عمل کاشت ایمپلنت دندان پزشک توصیه های زیادی به شما نمی کند اما بهتر است همان چند توصیه شامل حفظ بهداشت دهان و دندان، استراحت کافی و عدم وارد آمدن فشار بیش از حد به پایه ایمپلنت را به طور کامل رعایت کنید تا دردهای بعد از ایمپلنت دندان را تجربه نکنید.
پیشنهاد مطالعه  مراقبت های پس از جراحی دهان و دندان

درد ایمپلنت

آیا درد جراحی ایمپلنت دندانی خیلی شدید است ؟؟؟

بسیاری از افرادی که نیاز به کاشت ایمپلنت دارند نگران درد پس از عمل جراحی هستند و تصور می کنند این درد تا مدتها پس از انجام عمل جراحی باقی خواهد ماند. درست است که احساس دست درد پس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت امری عادی است اما با مراقبت های لازم و عمل کردن به دستورات پزشک احساس درد به اندازه قابل تحمل ای کاهش خواهد یافت.
پس از اینکه بی حسی موضعی از بین رفت احساس درد و ناراحتی شروع خواهد شد. احساس درد پس از کاشت ایمپلنت به نحوه انجام عمل جراحی و تعداد ایمپلنت های کاشته شده بستگی دارد. با استفاده از داروهای مسکن و آنتی بیوتیک های تجویز شده بعد از عمل جراحی ایمپلنت بیمار درد و ناراحتی خاصی احساس نمی کند. وجود کمی تورم چند روز پس از عمل جراحی کاملا طبیعی است و بهتر است به منظور جلوگیری از شدید شدن عوارض جانبی تا بهبودی کامل محل عمل از غذاهای نرم استفاده کنید.

همانطور که پیش از این توضیح داده شد عمل کاشت ایمپلنت با درد بسیار کمی همراه است و اکثر بیماران در همان روز سر کار خود بر می گردند و از راحت بودن این عمل متعجب هستند. البته اگر پیوند استخوان و لیفت سینوس را به منظور آماده سازی پیش از ایمپلنت دندانی

انجام داده باشید؛ احتمالاً جراح از بی حسی استفاده می کنند. در این شرایط بهتر است به مدت ۲۴ ساعت رانندگی نکنید و از مسکن های مناسب استفاده کنید. واکنش بدن هر فرد نسبت به درد جراحی ایمپلنت متفاوت است اما تجربه نشان داده بیشتر بیماران درد غیر قابل تحملی احساس نمی کنند.
البته بهتر است تا حدودی انتظار درد را پس از کاشت ایمپلنت داشته باشید. معمولاً افرادی که عمل کاشت ایمپلنت را انجام داده است بیان کرده‌اند که کشیدن دندان، درد بیشتری نسبت به این عمل دارد. چون در عمل جراحی ایمپلنت جراح باید بخشی از لثه شما را ببرد باید آن ناحیه را با استفاده از بی حسی موضعی بی حس کند. همچنین احتمالاً از بی حسی موضعی پیش از شروع عمل جراحی استفاده خواهد کرد و بعد از عمل جراحی نیز چند مسکن قوی برایتان تجویز می کند تا دردی احساس نکنید.
اگرچه ناراحتی و درد از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما تقریباً همه بیماران اتفاق نظر دارند که درد ناشی از عمل کاشت ایمپلنت بسیار کمتر از آن چیزی بوده که انتظارش را داشتند. جراحان ایمپلنت از تکنیک های بسیار پیشرفته ای استفاده می کنند و در محیطی بسیار تمیز کار می کنند. به همین علت احتمال عفونت زخم بسیار کم است و در صورتی که دستورات پزشک را برای مراقبت از ایمپلنت های دندانی پس از انجام عمل جراحی رعایت کرده و آنتی بیوتیک های مناسب را مصرف کنید؛ احساس درد و ناراحتی شما به حداقل خواهد رسید.

چگونه درد ایمپلنت را مدیریت کنیم؟ 

  • رعایت کردن دستورالعمل ها
  • مصرف دارو
  • انتخاب * دندان پزشک
  • رعایت کردن بهداشت دهان و دندان
  • قرقره کردن آب نمک
  • خوردن غذا های سرد و نرم
  • گذاشتن یخ و استراحت کافی
پیشنهاد مطالعه  خطرات یا عوارض جراحی فک چیست؟

 

در صورت مفید بودن مطلب زیر را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

دکتر هادی مشکل گشا

متخصص ایمپلنت اصفهان

ارائه خدمات:

 جراح  فک و صورت اصفهان

جهت اطلاع از آدرس و ساعات کاری به بخش تماس سایت مراجعه نمایید.