درمان دیپ بایت

دیپ بایت یا نیش عمیق چیست؟

درمان دیپ بایت

مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه

دیپ بایت این روزها با یکی از بسیاری از گزینه های درمان ارتودنسی و ترمیمی موثر به راحتی قابل اصلاح است.
مال اکلوژن (یا بایت بد) نتیجه ناهماهنگی دندان‌ها و فک‌ها است که اغلب به دلیل ژنتیک ایجاد می‌شود، اما می‌تواند به دلیل شلوغی دندان‌ها، دندان‌های بد، فرسوده یا پوسیده، دندان‌پزشکی ضعیف یا ناموفق و از دست دادن دندان‌ها، به ویژه از دست دادن دندان‌ها نیز باشد. دندان های عقب عاداتی مانند مکیدن شست، جویدن لب یا ناخن، فشردن یا ساییدن دندان‌ها نیز می‌تواند در ایجاد مشکلات موثر باشد. از دست دادن دندان‌های عقب در بزرگسالان می‌تواند باعث ایجاد یا تشدید «دیپ بایت» شود که منجر به فرو ریختن بایت و پایین‌تر صورت می‌شود و ظاهری کهن‌تر می‌دهد.

نیش عمیق

اگرچه ممکن است صرفاً به عنوان یک موضوع زیبایی شناختی به نظر برسد، نیش بد در واقع بسیار جدی تر است. می تواند منجر به آسیب قابل توجهی به دندان ها و لثه ها و همچنین سردرد، اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)، مشکلات شنوایی و مشکلات گوارشی شود که همگی پیامدهای فیزیکی و اجتماعی دارند.

شایع ترین انواع اختلالات نیش عبارتند از:

  • اوربایت عمیق
  • نیش بسته
  • نیش ضربدری
  • یک نیش باز
  • شلوغ شدن دندان ها
  • بیرون زدگی دندان

دکتر هادی مشکل گشا ، جراح فک و صورت اصفهان و  متخصص ایمپلنت اصفهان می باشند که دارای تخصص هایی از جمله جراحی های داخل دهانی کوچک، جراحی آسیب های ترافیکی، جراحی ترمیمی و زیبایی فک، صورت و جمجمه و … می باشند که آماده ارائه خدمت در زمینه درمان دیپ بایت به صورت تخصصی به شما بیماران گرامی می باشند.

پیشنهاد مطالعه  مزایای سیستم ایمپلنت دندان اصفهان
درمان دیپ بایت
درمان دیپ بایت

 

دیپ بایت چیست؟

از بین تمام اختلالات بایت، اوربایت عمیق – زمانی که دندان های جلویی بالایی تقریباً به طور کامل با دندان های جلویی پایین همپوشانی دارند – بیشترین آسیب را برای دندان ها و سلامت مفاصل فک دارد. همچنین روی زیبایی صورت نیز تاثیر دارد. اغلب خط دندان‌های پایین یا قوس دندانی پایین دارای «زنگ‌شکل» است، جایی که دندان‌های جلویی پایین بسیار بالاتر از دندان‌های عقب بالا می‌آیند و گاهی اوقات آنقدر برجسته است که لبه‌های بالایی دندان‌های پایین در واقع به بافت لثه می‌خورند. در سقف دهان، به طور بالقوه لثه ها را از پشت دندان های بالایی جدا می کند. این می تواند یک مسئله بسیار جدی باشد و اغلب منجر به از دست دادن دندان های جلویی می شود.

اصلاح ناهماهنگی دیپ بایت نه تنها عملکرد دندان های شما را بهبود می بخشد، بلکه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را آسان تر می کند و به شما کمک می کند تا دندان های خود را سالم نگه دارید. البته ظاهر لبخند شما را نیز به طرز چشمگیری بهبود می بخشد.

پیشنهاد مطالعه: معایب ایمپلنت های دندانی چیست؟

درمان دیپ بایت

این اغلب مستلزم یک رویکرد چند رشته ای با ارتودنسی و دندانپزشکی ترمیمی است. درمان ارتودنسی مدرن قادر است بایت نامناسب را با نفوذ به دندان های قدامی (جلو) و/یا رویش دندان های خلفی (پشتی) اصلاح کند. بسیاری از گزینه های موجود امروزی بسیار محتاطانه هستند.

پیشنهاد مطالعه  اثرات سیگار بر رنگ دندان ها
انواع مختلف ارتودنسی ارائه شده در دندانپزشکی پیشرفته عبارتند از:
  1. بریس های مخفی (زبانی).
  2. بریس های ثابت (لابیال) معمولی
  3. پرانتزهای شفاف
  4. ترازها را پاک کنید.

 

درمان دیپ بایت
درمان دیپ بایت

 

معمولاً در موارد «دیپ بایت» پشت دندان‌های بالا و جلوی پایین بسیار فرسوده می‌شوند و درمان اغلب مستلزم ترمیم دندان‌ها با باندینگ کامپوزیت، روکش‌های چینی یا روکش و استفاده از دستگاه «دال» است. نوع دستگاه ارتودنسی متحرک) گاهی اوقات مورد نیاز است یا به طور متناوب. گاهی اوقات نیش روی تمام دندان‌ها باید ابتدا با باندینگ کامپوزیت و سپس روکش‌های چینی، آنله یا روکش ایجاد شود.

از دست دادن دندان‌های عقب اغلب باعث ایجاد یا بدتر شدن وضعیت «دیپ بایت» می‌شود و در این موارد ترمیم دندان‌های از دست رفته با ایمپلنت‌های دندانی و/یا بریج‌کاری برای برقراری مجدد بایت صحیح مورد نیاز است.

در موارد شدید، جراحی ارتوگناتیک ممکن است بهترین راه حل باشد. انتخاب درمان به میزان دیپ بایت، نمایه صورت و رشد احتمالی شما بستگی دارد، اما ما همیشه کم تهاجمی ترین و طولانی ترین راه حل را برای رفع نیازهای کلی شما توصیه می کنیم.

دکتر هادی مشکل گشا ، جراح فک و صورت اصفهان و  متخصص ایمپلنت اصفهان می باشند.

برای راهنمایی بیشتر یا در صورت داشتن هرگونه سوال، انتقاد یا پیشنهادات و همچنین برای رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

برای عضویت و یا مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر هادی مشکل گشا اینجا را کلیک کنید.