درمان نیش عمیق

ناهماهنگی دندان ها چگونه درمان می شود؟

درمان نیش عمیق

مدت زمان مطالعه: 12 دقیقه

دیپ بایت یک بیماری رایج است که به نحوه تراز شدن دندان های جلو و پایین مربوط می شود.

اگر هنگام بستن فک، دندان‌های جلوی بالایی شما بیش از حد از دندان‌های جلوی پایین پایین بیاید، این یک ناهماهنگی دندانی محسوب می‌شود.

دندان‌های پایینی جلویی شما که چند میلی‌متر یا بیشتر نشان می‌دهند طبیعی است، اما اگر دندان‌های بالایی شما بیش از ۴ میلی‌متر روی دندان‌های پایینی شما همپوشانی داشته باشند، این می‌تواند به عنوان یک بایت عمیق در نظر گرفته شود.

شما باید به دنبال درمان دیپ بایت باشید زیرا می تواند باعث مشکلات بزرگ تری برای سلامت دهان و دندان شما شود، مانند زخم روی سقف دهان و دندان های فرسوده.

درمان های مختلفی برای اصلاح عمیق بایت وجود دارد.

دیپ بایت چیست؟

دیپ بایت نوعی مال اکلوژن است. این یک اصطلاح دندانپزشکی برای ناهماهنگی بین دندان‌های بالا و پایین، از جمله دندان‌های آسیاب پشتی شما است.

دیپ بایت زمانی اتفاق می‌افتد که هنگام بستن فک، دندان‌های جلویی بالایی بیش از حد از دندان‌های جلوی پایین پایین بیایند. دندان‌های پایینی که چند میلی‌متر یا کمتر نشان داده می‌شوند به عنوان یک بایت عمیق در نظر گرفته می‌شوند.

دکتر هادی مشکل گشا ، جراح فک و صورت اصفهان و  متخصص ایمپلنت اصفهان می باشند که دارای تخصص هایی از جمله جراحی های داخل دهانی کوچک، جراحی آسیب های ترافیکی، جراحی ترمیمی و زیبایی فک، صورت و جمجمه و … می باشند که آماده ارائه خدمت در زمینه درمان نیش عمیق به صورت تخصصی به شما بیماران گرامی می باشند.

علت نیش عمیق چیست؟

ممکن است به دلایل مختلف، از جمله یک یا چند مورد از موارد زیر، دچار نیش عمیق شوید:

  • ژنتیک
  • دندان های از دست رفته
  • آسیب فک
  • فک کوچک
  • نیش قوی از دندان قروچه یا فشردن فک ایجاد می شود
  • فضای کافی در دهان برای دندان های دائمی وجود ندارد
  • یک نیش عمیق ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، از کودکان خردسال تا بزرگسالان.

دیپ بایت 15 تا 20 درصد منبع مورد اعتماد آمریکایی ها را تحت تاثیر قرار می دهد. انجمن ارتودنتیست های آمریکا بیان می کند که از هر 4 نفری که به دنبال درمان ارتودنسی هستند، 1 نفر بزرگسال است.

درمان نیش عمیق
درمان نیش عمیق

 

پیشنهاد مطالعه: کرانیوتومی چیست؟

دیپ بایت چگونه درمان می شود؟

راه های مختلفی برای درمان دیپ بایت وجود دارد. به احتمال زیاد به یک متخصص ارتودنسی یا دندانپزشک مراجعه خواهید کرد تا در مورد گزینه های درمانی بیماری خود صحبت کنید. هر مورد دیپ بایت باید به صورت جداگانه در نظر گرفته شود. ممکن است شرایط دیگری در ارتباط با دیپ بایت داشته باشید که باید در طول درمان به آنها رسیدگی شود. سن شما نیز ممکن است بر برنامه درمانی شما تأثیر بگذارد.

پیشنهاد مطالعه  معرفی بهترین جراح فک و صورت اصفهان

در اینجا چند روش مختلف وجود دارد که ممکن است پزشک شما برای درمان نیش عمیق شما پیشنهاد دهد.

برداشتن دندان پزشک ممکن است برداشتن برخی از دندان‌ها را برای کمک به تنظیم مجدد بایت توصیه کند. این ممکن است شامل برداشتن دندان های پشت دهان شما باشد. کودکانی که تحت درمان دیپ بایت قرار می گیرند، ممکن است برای کمک به تراز شدن، دندان های شیری یا دائمی را خارج کنند.

لوازم دندانپزشکی دستگاه های دندانپزشکی زیادی وجود دارند که می توانند به اصلاح دیپ بایت شما کمک کنند. براکت‌ها براکت‌هایی روی دندان‌های شما نصب می‌شوند که توسط سیم‌هایی به هم متصل شده‌اند که پزشک در طول درمان شما را محکم می‌کند.

نگهدارنده‌ها وسایل قابل جابجایی هستند که از سیم و پلاستیک ساخته شده‌اند و در صورت نیاز می‌توانید آن‌ها را بیرون بیاورید، اگرچه احتمالاً در بیشتر ساعات روز نیاز به استفاده از آن‌ها دارید. تراز کننده های سینی سینی های شفافی هستند که دندان های شما را در طول زمان تراز می کنند.

آنها جایگزینی برای بریس ها هستند. برخی از وسایل دندانپزشکی پیش ساخته هستند و برخی دیگر به صورت سفارشی و متناسب با دهان شما ساخته می شوند. یک مطالعه در سال 2019 بیان کرد که لوازم پیش ساخته ممکن است برای کاهش اوربایت کار کنند، اما آنها نسبت به لوازم سفارشی کمتر موثر هستند و به طور معمول استفاده نمی شوند. ممکن است برای اصلاح دیپ بایت و سایر شرایط ارتودنسی نیاز به استفاده از دستگاه دندان برای چندین ماه یا سال داشته باشید.

ترمیم دندان ممکن است پزشک تشخیص دهد که ترمیم دندان‌های عقب باعث بهبود عمق بایت شما می‌شود. این ممکن است شامل افزودن ایمپلنت یا ساختن دندان‌های فرسوده با باندینگ برای بهبود تراز دندان‌های شما باشد.

پزشک شما ممکن است روش های دیگری را نیز برای درمان دیپ بایت توصیه کند.

دکتر هادی مشکل گشا ، جراح فک و صورت اصفهان و  متخصص ایمپلنت اصفهان می باشند که دارای تخصص هایی از جمله جراحی های داخل دهانی کوچک، جراحی آسیب های ترافیکی می باشند.

پیشنهاد مطالعه  اثرات مثبت ایمپلنت برای دندان
درمان نیش عمیق
درمان نیش عمیق

عمل جراحي

پزشک شما ممکن است جراحی فک را برای تصحیح دیپ بایت شما توصیه کند اگر علت آن استخوان شما باشد. جراحی ممکن است برای نوجوانان مسن یا بزرگسالانی که دیگر در حال رشد نیستند مناسب تر باشد.

کل درمان شما ممکن است شامل پوشیدن بریس یا وسایل دندانپزشکی دیگر قبل و بعد از عمل جراحی باشد. جراحی ممکن است شامل اقامت در بیمارستان، بیهوشی عمومی و چند هفته بهبودی باشد.

عوارض دیپ بایت در صورت عدم درمان چیست؟

تصحیح دیپ بایت یا درمان نیش عمیق به شما کمک می کند تا از عوارضی که می تواند از این عارضه ایجاد شود جلوگیری کنید. بسیاری از افراد به دلایل زیبایی به دنبال اصلاح عمیق بایت هستند، اما دلایل دیگری نیز برای درمان آن وجود دارد.

عوارض دیپ بایت عبارتند از:

دندان های پایینی فرسوده که ساختار دندان را به خطر می اندازند و نیاز به مداخلات دندانی دارند.
زخم ها یا زخم هایی که روی سقف دهان شما ایجاد می شود.
دندان های کج یا گرفتگی که تا درمان دیپ بایت قابل اصلاح نیستند.
ایجاد اختلال مفصل گیجگاهی فکی.
مشکلات هنگام خوردن یا آشامیدن.

بیماری لثه

درمان دیپ بایت به جلوگیری از این عوارض و همچنین رفع هرگونه نگرانی زیبایی که ممکن است همراه با این وضعیت باشد کمک می کند.

به تعویق انداختن درمان یا انجام ندادن تمام جنبه‌های برنامه، مانند قطع استفاده از دستگاه دهان قبل از مدت زمانی که پزشک تعیین می‌کند، می‌تواند باعث بدتر شدن وضعیت شود.

در نتیجه، ممکن است بعداً به درمان تهاجمی و گران‌تری نیاز داشته باشد.

نتیجه چیست؟

دیپ بایت یک بیماری شایع سلامتی است. ممکن است متوجه علائم دیپ بایت شوید و به دلایل زیبایی بخواهید آن را اصلاح کنید.

دلایل زیادی فراتر از ظاهر برای اصلاح دیپ بایت شما وجود دارد. درمان زودهنگام دیپ بایت می تواند از ایجاد بیماری های جدی تر دهان و دندان جلوگیری کند.

دندانپزشک می تواند به تعیین یک برنامه درمانی برای اصلاح عمیق بایت که ممکن است شامل کشیدن دندان، وسایل یا سایر کارهای دندانپزشکی باشد، کمک کند.

برای راهنمایی بیشتر یا در صورت داشتن هرگونه سوال، انتقاد یا پیشنهادات و همچنین برای رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

برای عضویت و یا مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر هادی مشکل گشا اینجا را کلیک کنید.