علل کج شدن دندان ها

چه چیزی باعث کج شدن دندان ها می شود و چگونه آنها را صاف کنیم؟

علل کج شدن دندان ها

مدت زمان مطالعه: 13 دقیقه

دندان های کج و نامرتب بسیار رایج هستند. بسیاری از کودکان و بزرگسالان آنها را دارند. اگر دندان‌های شما کج است، نباید احساس کنید که باید آنها را صاف کنید.

دندان هایی که کاملاً هم تراز نیستند مختص شما هستند و می توانند شخصیت و جذابیت را به لبخند شما اضافه کنند.

با این حال، اگر از ظاهر دندان‌های خود ناراضی هستید، یا اگر باعث مشکلات سلامتی یا گفتاری می‌شوند، می‌توانید آنها را مجدداً تنظیم کنید.

به خواندن ادامه دهید تا علت کج شدن دندان‌ها، مشکلات سلامتی که گاهی اوقات می‌توانند ایجاد کنند و تکنیک‌های مورد استفاده برای تراز کردن آن‌ها را دریابید.

علت کج شدن دندان ها چیست؟

هم دندان های شیری و هم دندان های دائمی ممکن است کج در بیایند و یا کج شوند. دندان‌های شیری گاهی اوقات به حالت کج حرکت می‌کنند، زیرا آن‌قدر کوچک هستند که نمی‌توانند فضای لثه را پر کنند.

عادات طولانی مدت، مانند مکیدن پستانک یا شست نیز می تواند باعث بیرون راندن یا کج شدن دندان های شیری شود. وراثت و ژنتیک نیز ممکن است نقش داشته باشند.

داشتن دندان های شیری کج به این معنی نیست که کودک شما دندان های دائمی کج خواهد داشت. با این حال، اگر دندان های شیری به صورت شلوغ رشد کنند، ممکن است دندان های دائمی نیز شلوغ شوند.

اگر ضربه به دهان یا پوسیدگی دندان باعث شود که یک یا چند دندان شیری زودتر از حالت طبیعی بیفتند، دندان‌های دائمی که به دنبال آن وارد می‌شوند ممکن است از لثه‌ها به صورت مورب رشد کنند تا صاف.

دکتر هادی مشکل گشا ، جراح فک و صورت اصفهان و  متخصص ایمپلنت اصفهان می باشند که دارای تخصص هایی از جمله جراحی های داخل دهانی کوچک، جراحی آسیب های ترافیکی، جراحی ترمیمی و زیبایی فک، صورت و جمجمه و … می باشند که آماده ارائه خدمت در زمینه علل کج شدن دندان ها به صورت تخصصی به شما بیماران گرامی می باشند.

سایر مسائلی که روی دندان‌های شیری تأثیر می‌گذارند و می‌توانند روی دندان‌های دائمی نیز تأثیر بگذارند عبارتند از:

اندازه فک

رژیم غذایی مدرن از غذاهای نرم و فرآوری شده که بسیاری از مردم مصرف می کنند به جویدن کمتری نسبت به غذاهایی که توسط اجداد اولیه ما می خوردند نیاز دارد.

این تغییر اندازه جمعی فک ما را تغییر داده و آن را کوچکتر کرده است. دانشمندان معتقدند که فک تکامل یافته و کوتاه ما ممکن است مسئول دندان های شلوغ، کج و نامرتب باشد.

علل کج شدن دندان ها
علل کج شدن دندان ها

 

عادات عملکردی ضعیف

عادات عملکردی رفتارهای تکراری هستند که بر عضلات یا عملکرد دهان یا صورت تأثیر می‌گذارند. آنها عبارتند از:

  • مکیدن شست
  • استفاده از پستانک یا بطری
  • فشار دادن زبان
  • تنفس دهانی
پیشنهاد مطالعه  اپن بایت (Open bite)
مال اکلوژن (فک نامرتب)

قرار است دندان‌های بالایی شما کمی روی دندان‌های پایینی شما قرار بگیرند، به طوری که نقاط آسیاب بالایی شما در شیارهای دندان‌های آسیاب پایینی شما قرار می‌گیرند. وقتی این هم ترازی رخ نمی دهد، مال اکلوژن ایجاد می شود.

ناهماهنگی های رایج شامل اوربایت و آندربایت است. اگر اوربایت دارید، دندان های جلویی بالایی شما بیشتر از دندان های جلویی پایین بیرون زده اند.

اگر آندربایت دارید، دندان‌های جلویی پایین‌تر از دندان‌های جلویی بالایی بیرون می‌آیند. عادات ضعیف عملکردی می تواند باعث ایجاد مال اکلوژن شود.

ژنتیک و وراثت

اگر یکی از والدین شما یا هر دوی آنها دندان های شلوغ یا کج داشته اند، ممکن است شما نیز چنین کنید. همچنین ممکن است اوربایت یا آندربایت را از والدین خود به ارث ببرید.

مراقبت ضعیف از دندان

معاینه نکردن حداقل سالیانه دندان توسط دندانپزشک گاهی به این معنی است که مشکلاتی مانند بیماری لثه و حفره ها درمان نمی شوند. این می تواند منجر به کج شدن دندان ها و سایر مشکلات سلامت دندان شود.

تغذیه نامناسب

تغذیه نامناسب، به ویژه در کودکان، می تواند منجر به پوسیدگی دندان و رشد ضعیف دندانی شود که پیش سازهای بالقوه دندان های کج هستند.

آسیب صورت

ضربه به صورت یا دهان می تواند دندان ها را از جای خود خارج کند و منجر به کج شدن یک یا چند دندان شود.

مشکلات ناشی از کج شدن دندان ها

در برخی موارد، دندان های کج می تواند کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال، نامرتبی دندان ها ممکن است بر توانایی جویدن شما تأثیر بگذارد و هر بار که غذا می خورید باعث درد شما شود.

علاوه بر این، برخی از افراد ممکن است آنقدر نسبت به دندان های کج خود احساس خودآگاهی داشته باشند که لبخند نزنند یا از موقعیت های اجتماعی دوری کنند.

سایر مشکلات سلامتی که ممکن است باعث کج شدن دندان ها شود عبارتند از:

بیماری پریودنتال. تمیز کردن بین دندان های کج می تواند سخت باشد. این می تواند منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود. در صورت عدم درمان، بیماری لثه می تواند منجر به پریودنتیت شود، عفونت جدی تری که می تواند به استخوان ها و دندان ها آسیب برساند.

جویدن و هضم. دندان های کج نیز می توانند در جویدن صحیح اختلال ایجاد کنند که ممکن است باعث مشکلات گوارشی شود.
سایش بیش از حد دندان‌های کج نیز می‌توانند باعث ساییدگی و پارگی بیش از حد دندان‌ها، لثه‌ها و ماهیچه‌های فک شوند و در نتیجه دندان‌های ترک خورده، کشیدگی فک، اختلال مفصل گیجگاهی فکی و سردرد مزمن ایجاد شود.

پیشنهاد مطالعه  تغییر شکل جمجمه چرا و چگونه انجام می شود؟

مشکلات گفتاری. اگر دندان‌های شما نامرتب باشند، می‌توانند بر نحوه بیان صدا تأثیر بگذارند و باعث ایجاد مشکل در گفتار شوند.

اعتماد به نفس. نارضایتی از ظاهر فیزیکی شما می تواند منجر به کمبود عزت نفس و اجتناب اجتماعی شود.

پیشنهاد مطالعه: کاشت دندان چقدر موفق است؟
علل کج شدن دندان ها
علل کج شدن دندان ها

آیا دندان های کج را باید صاف کرد؟

تصمیم برای صاف کردن دندان های کج یک تصمیم شخصی است. برای بسیاری، کمبود بودجه یا بیمه سلامت دندان ممکن است بر تصمیم گیری برای صاف کردن دندان تأثیر بگذارد. مسائل بهداشتی نیز ممکن است در تصمیم گیری نقش داشته باشد.

دکتر هادی مشکل گشا ، جراح فک و صورت اصفهان و  متخصص ایمپلنت اصفهان می باشند که دارای تخصص هایی از جمله جراحی های داخل دهانی کوچک می باشند.

اگر دندان های کج شما باعث می شود احساس خودآگاهی کنید، ممکن است دلیلی برای صاف کردن آنها باشد. اما به یاد داشته باشید، دندان های ناقص می توانند به یاد ماندنی و منحصر به فرد باشند.

بسیاری از مدل ها با موفقیت دندان های نه چندان عالی خود را به رخ می کشند. علل کج شدن دندان ها ، دندان های نیش کمی کج شده (yaeba) یک ویژگی مطلوب است که تصور می شود جذابیت را به خصوص در زنان افزایش می دهد.

زیبایی در نگاه بیننده است

دندان های کج می توانند خاطره انگیز و منحصر به فرد باشند. بسیاری از مدل ها با موفقیت دندان های نه چندان عالی خود را به رخ می کشند. و در ژاپن، دندان های نیش کمی کج شده (yaeba) یک ویژگی مطلوب است که تصور می شود جذابیت را به خصوص در زنان افزایش می دهد.

گزینه های من برای صاف کردن دندان هایم چیست؟

اگر تصمیم گرفته اید که صاف کردن دندان های خود انتخاب مناسبی برای شماست، چندین گزینه وجود دارد که می توانید با دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی صحبت کنید.

بریس ها گزینه ای عالی برای افراد در هر سنی هستند، مشروط بر اینکه دندان ها و لثه های آنها به اندازه کافی قوی باشد که بتواند آنها را نگه دارد. بریس‌ها ممکن است انتخاب خوبی برای کودکانی باشند که هنوز لثه‌های انعطاف‌پذیر و بافت استخوانی دارند.

بسته به نوع بریس‌هایی که انتخاب می‌کنید و کاری که باید انجام دهید، درمان می‌تواند بین دو تا سه سال طول بکشد. جراحی صاف کردن دندان گزینه دیگری است که باید در نظر گرفته شود و معمولاً زمان کمتری برای دستیابی به نتایج مطلوب نیاز دارد.

برای راهنمایی بیشتر یا در صورت داشتن هرگونه سوال، انتقاد یا پیشنهادات و همچنین برای رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

برای عضویت و یا مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر هادی مشکل گشا اینجا را کلیک کنید.