درمان دندان های اوربایت

چه چیزی باعث ایجاد دندان های اوربایت می شود و چگونه درمان کنم؟

درمان دندان های اوربایت

مدت زمان مطالعه: 14 دقیقه

تعریف دندان باک

دندان های باک به عنوان اوربایت یا مال اکلوژن نیز شناخته می شوند. این ناهماهنگی دندان ها است که می تواند از نظر شدت متفاوت باشد.

بسیاری از مردم ترجیح می دهند با دندان های باک زندگی کنند و آنها را درمان نکنند. برای مثال، فردی مرکوری، نماد راک متأخر، اوربایت شدید خود را حفظ کرد و پذیرفت.

برخی دیگر ممکن است ترجیح دهند اوربایت خود را به دلایل زیبایی درمان کنند.

برخی دیگر نیز ممکن است برای جلوگیری از عوارضی مانند آسیب به دندان های دیگر، لثه یا زبان در اثر گاز گرفتن تصادفی، به درمان نیاز داشته باشند.

علت، شدت و علائم در اینکه آیا و چگونه باید دندان های باک را درمان کنید، نقش دارند.

دکتر هادی مشکل گشا ، جراح فک و صورت اصفهان و  متخصص ایمپلنت اصفهان می باشند که دارای تخصص هایی از جمله جراحی های داخل دهانی کوچک، جراحی آسیب های ترافیکی، جراحی ترمیمی و زیبایی فک، صورت و جمجمه و … می باشند که آماده ارائه خدمت در زمینه درمان دندان های اوربایت به صورت تخصصی به شما بیماران گرامی می باشند.

دندان های جلویی بالایی که از روی دندان های پایین بیرون زده اند، معمولا به عنوان دندان های باک یا اوربایت شناخته می شوند.

دندان باک باعث می شود:

دندان های باک اغلب ارثی هستند. شکل فک، مانند سایر ویژگی های فیزیکی، می تواند در نسل ها منتقل شود. عادات دوران کودکی، مانند مکیدن شست و استفاده از پستانک، از دیگر دلایل احتمالی دندان های باریک هستند.

دندان ها را از مکیدن شست بیرون بیاورید:

وقتی والدینتان به شما هشدار دادند که مکیدن انگشت شست شما می تواند باعث افتادن دندان ها شود، حقیقت را می گفتند.

مکیدن انگشت به عنوان رفتار مکیدن غیر مغذی (NNSB) نامیده می شود، به این معنی که حرکت مکیدن هیچ گونه تغذیه ای را مانند شیردهی فراهم نمی کند.

هنگامی که این وضعیت پس از 3 یا 4 سالگی یا در حالی که دندان های دائمی ظاهر می شوند ادامه یابد، فشار ایجاد شده توسط مکیدن و انگشت می تواند باعث شود دندان های دائمی با زاویه غیر طبیعی وارد شوند.

درمان دندان های اوربایت
درمان دندان های اوربایت

 

دندان ها را از پستانک جدا کنید:

مکیدن پستانک شکل دیگری از NNSB است. می تواند مانند مکیدن انگشت شست باعث اوربیت شود.

بر اساس تحقیقات منتشر شده در سال 2016 در مجله انجمن دندانپزشکی آمریکا، استفاده از پستانک با خطر بیشتری برای ایجاد مال اکلوژن نسبت به مکیدن انگشت یا شست همراه بود.

زبان رانده

فشار زبان زمانی اتفاق می افتد که زبان در دهان بیش از حد به جلو فشار می آورد. در حالی که این معمولا منجر به مال اکلوژن معروف به “اپن بایت” می شود، گاهی اوقات می تواند باعث اوربایت نیز شود.

این بیماری در کودکان شایع است، اما می تواند تا بزرگسالی نیز ادامه یابد.

پیشنهاد مطالعه  روش‌های پیشگیری از عفونت دندان پس از ایمپلنت

این می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، مانند تورم مزمن آدنوئیدها یا لوزه ها و عادت های بد بلع. در بزرگسالان نیز استرس می تواند باعث آن شود. برخی از بزرگسالان هنگام خواب زبان خود را به جلو می برند.

ژنتیک

برخی از افراد با فک ناصاف یا فک بالا یا پایین کوچک به دنیا می آیند. اوربایت یا برجسته شدن دندان های جلویی اغلب ارثی است و والدین، خواهر و برادر یا سایر بستگان شما نیز ممکن است ظاهری مشابه داشته باشند.

پیشنهاد مطالعه: آیا ایمپلنت دندان مقرون به صرفه است؟

دندان های از دست رفته، دندان های اضافی و دندان های نهفته

فاصله یا شلوغی می تواند تراز دندان های جلویی شما را تغییر دهد و باعث ظاهر شدن دندان های باک شود. از دست دادن دندان ها باعث می شود که دندان های باقی مانده شما به مرور زمان جابجا شوند و موقعیت دندان های جلویی شما را تحت تاثیر قرار دهند.

از طرف دیگر، نداشتن فضای کافی برای قرار دادن دندان‌ها نیز می‌تواند باعث ایجاد مشکل در تراز شدن دندان‌ها شود. شلوغی می تواند زمانی رخ دهد که دندان های اضافی یا دندان های نهفته داشته باشید.

تومورها و کیست های دهان یا فک

تومورها و کیست ها در دهان یا فک می توانند ردیف دندان ها و شکل دهان و فک شما را تغییر دهند. این زمانی اتفاق می افتد که تورم مداوم یا رشد – اعم از بافت نرم یا استخوانی – در قسمت بالایی دهان یا فک باعث می شود دندان های شما به سمت جلو حرکت کنند.

تومورها و کیست ها در حفره دهان یا فک نیز می توانند باعث درد، توده و زخم شوند.

دکتر هادی مشکل گشا ، جراح فک و صورت اصفهان و  متخصص ایمپلنت اصفهان می باشند که دارای تخصص هایی از جمله جراحی های داخل دهانی کوچک، جراحی آسیب های ترافیکی، جراحی ترمیمی و زیبایی فک، صورت و جمجمه و … می باشند.

خطرات اوربیت برای سلامتی

اوربایت بسته به شدت آن و اینکه آیا از گزش طبیعی جلوگیری می کند ممکن است باعث مشکلات سلامتی شود.

اوربایت می تواند باعث مشکلاتی از جمله:

  • اختلالات گفتاری
  • مشکلات تنفسی
  • کمبود جویدن
  • آسیب به سایر دندان ها و لثه ها
  • درد هنگام جویدن یا گاز گرفتن
  • تغییرات در ظاهر صورت

 

درمان دندان های اوربایت
درمان دندان های اوربایت

 

درمان باک دندان

مگر اینکه اوربایت شما شدید باشد و باعث ناراحتی شود، درمان از نظر پزشکی ضروری نیست. اگر از ظاهر دندان های خود ناراضی هستید، باید برای درمان به دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.

هیچ روش استانداردی برای درمان دندان های باک وجود ندارد زیرا دندان ها در اندازه های مختلف هستند و انواع بایت و روابط فک در افراد مختلف متفاوت است. دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی بر اساس نیاز شما بهترین برنامه درمانی را تعیین می کند.

بریس ها

بریس ها و نگهدارنده های سیمی سنتی رایج ترین درمان برای دندان های باک هستند.

پیشنهاد مطالعه  گارد دندان چیست؟

بسیاری از افراد در دوران کودکی یا در دوران نوجوانی بریس می‌گیرند، اما بزرگسالان نیز می‌توانند از آن بهره ببرند. براکت‌ها و سیم‌های فلزی متصل به دندان‌ها به مرور زمان دستکاری می‌شوند تا به تدریج دندان‌ها را برای لبخندی صاف‌تر حرکت دهند.

اگر فضای بیشتری برای صاف کردن دندان ها نیاز باشد، گاهی اوقات کشیدن دندان توصیه می شود.

انبساط کام

گشاد شدن کام معمولاً برای درمان کودکان یا نوجوانانی که فک بالایی آنها کوچکتر از آن است که بتواند دندان های بزرگسالان را در خود جای دهد استفاده می شود.

دستگاه مخصوصی که از دو قطعه تشکیل شده است به نام گشاد کننده کام به دندان های آسیاب بالایی متصل می شود. یک پیچ انبساط دو قطعه را به تدریج از هم جدا می کند تا کام باز شود.

اینویزیلاین

اینویزیلاین می تواند برای درمان مال اکلوژن های جزئی در نوجوانان و بزرگسالان استفاده شود. یک سری تراز پلاستیکی شفاف از قالب دندان شما ساخته شده و روی دندان ها قرار می گیرد تا به تدریج موقعیت آنها تغییر کند.

اینویزیلاین هزینه بیشتری نسبت به بریس های سنتی دارد اما نیاز به مراجعه کمتری به دندانپزشک دارد.

جراحی فک

جراحی ارتوگناتیک برای درمان مشکلات شدید استفاده می شود. همچنین برای افرادی که رشد خود را متوقف کرده اند برای اصلاح رابطه بین فک بالا و پایین استفاده می شود.

از درمان خانگی خودداری کنید

اوربایت را نمی توان در خانه رفع کرد. فقط یک دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی می تواند با خیال راحت دندان های باک را درمان کند.

تغییر تراز دندان ها نیاز به فشار دقیق در طول زمان دارد تا به ظاهر دلخواه و جلوگیری از آسیب جدی به ریشه ها و استخوان های فک کمک کند.

برای مشکلات شدید، جراحی ممکن است بهترین یا تنها گزینه باشد.
زندگی با دندان های جفتی

اگر تصمیم دارید با اوربایت خود زندگی کنید، در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید برای کمک به حفظ سلامت دندان های خود و جلوگیری از مشکلاتی که می تواند به دلیل ناهماهنگی ایجاد شود انجام دهید:
  • بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید.
  • معاینه منظم دندانپزشکی داشته باشید.
  • در هنگام خواب یا در مواقع استرس در صورت فشار دادن زبان از محافظ دهان استفاده کنید.
  • هنگام شرکت در ورزش های پرتحرک از دندان های خود با محافظ دهان محافظت کنید.
نتیجه چیست؟

دندان ها نیز مانند افراد دارای اشکال و اندازه های مختلف هستند. دندان های باک فقط در صورتی نیاز به درمان دارند که شدید باشند و باعث ناراحتی شوند یا از ظاهر خود ناراضی باشید و ترجیح دهید آنها را اصلاح کنید.

برای راهنمایی بیشتر یا در صورت داشتن هرگونه سوال، انتقاد یا پیشنهادات و همچنین برای رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

برای عضویت و یا مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر هادی مشکل گشا اینجا را کلیک کنید.