جراح فک و صورت اصفهان عامل های مختلف جراحی فک

در این مطلب از سایت دکتر هادی مشکل گشا جراح دهان فک و صورت اصفهان به برسی موضوع :عامل های مختلف جراحی های فک و دهان پرداخته ایم.

لطفا تا پایان مطلب را مطالعه کنید و در صورت داشتن هر گونه سوال، سوال خود را در بخش دیدگاه ها و نظرات برای آقای دکتر ارسال کنید. اقای دکتر پاسخگوی سوالات شما در کمترین زمان می باشند.

 

عامل های مختلف جراحی های فک و دهان

عامل های مختلف جراحی های فک و دهان : نقایص مادرزادی ، آسیب های وارده به فک و صورت و جراحی ها ، عوامل ژنتیکی و… ممکن است اشکال های تکلمی و حرکتی و جویدنی ایجاد کند یا تقارن نسبی صورت را نامتقارن کند و طول و عرض آن را از حد متعادل خود خارج کند و سرانجام اثری منفی بر عملکرد و زیبایی این بخش مهم از بدن بگذارد . جراح فک و صورت می تواند بسیاری از اختلال های ایجاد شده در فک و صورت را اصلاح کند . حال جراحی بر اثر عامل های مختلف را شرح می دهیم :

 1. شکستگی های مربوط به فک و صورت افراد :

این نوع آسیب ها را بیشتر در افرادی مشاهده می کنیم که ضربه سنگینی به صورتشان وارد شده است به طور مثال این ضربه ها در اثر نبستن کمربند ایمنی و برخورد صورت به فرمان اتومبیل یا داشبورد می باشد و تمام استخوان یا بخشی از استخوان های صورتشان خرد شده است . درمان شکستگی در صورت خیلی پیچیده تر و مهم تر از شکستگی های سایر نقاط بدن است .  تنظیم کردن استخوان ها در موقعیت مناسب ، تقدم ، تاخر ، جا انداختن  از کارهای دقیق و میلی متری می باشند . درمان شکستگی در استخوان پا بیشتر از نظر برگشت عملکردی فرد می باشد اما در شکستگی های صورت باید علاوه بر بازسازی سیستم تکلمی و جونده ، استخوان ها به طور میلی متری بازسازی شوند زیرا کوچک ترین اختلال در تنظیم، روی زیبایی و ظاهر فرد اثر منفی خواهد داشت.

۲.کیست ها و تومورهای مربوط به فک و دهان :

برای از بین بردن یا حذف یک کیست یا تومور جراح باید از همان ابتدا به فکر بازسازی صورت شخص باشد . حذف تومور همزمان با حذف بخشی از بافت سخت ، بافت نرم یا قسمتی از سیستم دندانی می باشد . فرض کنید برای برداشتن یک تومور ناچار به حذف ۱۰ دندان اطراف آن تومور باشیم . بیمار با از دست دادن ۱۰ دندان  دچار اختلال در سیستم جونده خود می شود . برای ترمیم این سیستم ابتدا باید استخوان ناحیه ای که قرار است دندان ها بر آن سوار شوند ، بازسازی شود وسپس ایمپلنت گذاشته شود.

پیشنهاد مطالعه  چگونه یک متخصص جراحی دهان، فک و صورت خوب را انتخاب کنیم ؟

۳. جراحی اصلاحی صورت :

اصلاح بدشکلی های چهره ای یکی از اختصاصی ترین جراحی هایی که متخصصان فک و صورت انجام می دهند . بدشکلی های چهره ایی در کسانی است که صورت آنها به طور ژنتیکی مشکل دارد ؛ به طور مثال دندان ها به دلیل اسکلت فک روی هم چفت نمی شوند یا صورت بلندی دارندو یا کام گنبدی شکل دارند ، فک آنها بیش از حد جلو یا عقب است یا تنفس دهانی یا آسیب به کوندیل در کودکی  ، به دلایل اکتسابی مانند مکیدن انگشت شست در کودکیشان ، فکشان دچار رشد غیرعادی و بدشکلی شده است . برای جراحی کردن این افراد، همه تغییرات پس از آنالیز رادیوگرافی و عکس صورت بیمار ، روی قالب گچی اعمال می شد اما امروزه این تغییرات موجود را به وسیله رایانه انجام می دهند.

۴. برای جایگذاری ایمپلنت ها باید استخوان فک بازسازی شود : 

کار کاشت دندان به وسیله خیلی از دندان پزشکان صورت می گیرد . برای نصب کردن ایمپلنت به استخوانی نیاز داریم که از نظر کمی و کیفی شرایط خوبی را دارا باشد . برخی از افراد پس از دست دادن دندان های خود ، نمی دانند چگونه از فک خود محافظت کنند زیرا جای دندان از دست رفته نباید مدت زیادی خالی بماند وگرنه آن قسمت از فک دچار تحلیل و تغییر شکل خواهد شد و برای کاشت دندان ، بازسازی استخوان لازم و ضروری می شود.

۵. بیماری های مربوط به مفصل گیجگاهی :

باز و بسته شدن مفصل توام با صدا ، درد مفصل یا  انحراف فک ،محدودیت در باز و بسته شدن مفصل از اختلال های شایع مربوط به مفصل گیجگاهی می باشند . برای درمان گاهی به شست و شوی مفصل و گاهی به جراحی نیاز است که در آن دیسک مفصلی اصلاح یا ترمیم و به محل مناسب خود بازگردانده می شود.

پیشنهاد مطالعه  اپن بایت (Open bite)

۶. نقص های مادرزادی مانند شکاف لب و کام :

برای رفع این نواقص به توالی درمانی احتیاج است. جراحی ها باید از 2تا3 ماه بعد از تولد انجام شوند ترمیم کردن شکاف لب ، از 6 ماهگی کودک تا 1/5 سالگی ، ترمیم شکاف استخوان هم با پیوند استخوان و شکاف کام در 7 تا 11 سالگی نیز انجام می شود . البته بیماری که دارای شکاف لب و کام است ، باید تا 20 سالگی تحت درمان گروهی تشکیل شده از  دندان پزشک کودکان ، جراح فک و صورت ، متخصص گوش و حلق و بینی  ، متخصص ارتودنسی ، روان شناس و گفتار درمانگر باشد . در سنین بالاتر نیز  و نهایتا جراحی زیبایی بینی و جراحی های اصلاح شکل صورت که ترمیم مجدد لب تا به دست آمدن شکل ایده آل چهره انجام می گیرد.

۷. جراحی های مختلف :

جراحی دندان نهفته ، دندان نهفته در کنار کانال عصب فک قرار گرفته است بنابراین خارج کردن آن باید با ذقت و احتیاط انجام بگیرد و طوری خارج شود که به عصب فک صورت آسیب نرسد ، جراحی پلک ، بینی ، تزریق چربی ، چانه ، تزریق ژل ، لیفت ابرو و پیشانی ، ساکشن چربی ناحیه غبغب و همه اعمالی که به بهبود نقص ها یا نازیبایی ها از دید بیمار کمک می کند ، این جراحی ها از دیگر کارهایی هستند که جراحان فک و صورت می توانند آنها را انجام دهند.

 

 

در صورت مفید بودن مطلب زیر را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

دکتر هادی مشکل گشا

 جراح دهان، فک و صورت اصفهان

جهت اطلاع از آدرس و ساعات کاری به بخش تماس سایت مراجعه نمایید