جراح فک و صورت اصفهان جراحی فک و صورت

در این مطلب از سایت دکتر هادی مشکل گشا جراح دهان فک و صورت اصفهان به برسی موضوع: جراحی فک و صورت با ارتودنسی پرداخته ایم.

لطفا تا پایان مطلب را مطالعه کنید و در صورت داشتن هر گونه سوال، سوال خود را در بخش دیدگاه ها و نظرات برای آقای دکتر ارسال کنید. اقای دکتر پاسخگوی سوالات شما در کمترین زمان می باشند.

جراحی فک و صورت با ارتودنسی

جراحی فک و صورت با ارتودنسی : جراحی به همراه ارتودنسی برای عارضه های وسیع فک و دندان از قبیل  اختلالات رشد ، ناهنجاری های مادرزادی و یا آسیب های تروماتیک اکتسابی ، با هدف بهبودی عملکردهای تکلم و تنفس ، جویدن ، گزینه انتخابی جراحی به حساب می آیند . علاوه بر این موارد جراحی فک و صورت در ارتودنسی ، زیبایی را به صورت شما می بخشد اگر اجزای اسکلتالی و استخوانی صورت وجود داشته باشد و یا بیمار در سن مناسب به پزشک مراجعه ننماید ممکن است نیازمند به جراحی فک و صورت باشد.

یا به عبارت دیگر بیمار نیاز به ارتودنسی و جراحی فک با هم دارد و درمان ارتودنسی پیش نیاز جراحی فک می باشد. برخی از این مشکلات اگر بیمار در سن مناسب به پزشک مراجعه نکند و نیاز به جراحی فک داشته باشد شامل موارد زیر می باشد:

  1. عقب بودن شدید فک پایین
  2. جلو بودن فک پایین
  3. انحراف در فک پایین
  4. عدم وجود داشتن چانه
  5. انحراف در فک بالا
  6. دیده شدن لثه ها به مقدار زیاد در هنگام لبخند زدن
  7. تنگی شدید فک بالا
  8. عوارض ناشی از ضربه به فک وصورت
  9. نقایص و سندرم های مادزادی در شخص

فک سالم و طبیعی

شناخت فک سالم و طبیعی از فک ناسالم و غیر طبیعی اولین معیار تشخیص لزوم جراحی فک و صورت می با شد.

پیشنهاد مطالعه  نکات محافظت از دندان بعد از جراحی دهان و فک

یکی از مهمترین شاخصه ها در سلامت فک ، فرو رفتن مناسب دندان های آسیا (مولر) فک پایین و فک بالا در یکدیگر است . در فک طبیعی  دندان های جلویی فک بالا، روی دندان های جلویی فک پایین قرار می گیرند. به طوری که حدود یک تا دو میلی متر جلوتر از دندان های فک پایین قرار گرفته باشند و روی دندان های پایین را می پوشانند.

فردی که دارای دندان هایی با این مشخصات ظاهری می باشد ، فک وی طبیعی تلقی می شود، نیاز به جراحی فک و صورت برای ارتودنسی احساس نمی شود.

در چه صورت نیاز به جراحی فک و صورت می باشد؟

در موارد متعددی ، جراحی فک و صورت در جراحی ارتوگناتیک یا ارتودنسی انجام می شود اما عمده تری مشخصه کاربرد این جراحی زمانی است که درمان ارتودنسی به تنهایی قادر به برطرف کردن علائم و عارضه آن نمی باشد و در این صورت نیازمند جراحی می شود.

از قبیل اختلالات رشد و نمو استخوان فک ، اصلاح ناهنجاری های مادرزادی ،ماندگاری طولانی مدت ارتودنسی ، اصلاح عملکرد جویدن فک،، کاهش مدت زمان کلی درمان ، بهبود وضعیت تنفس ، زیبایی چهره ،بهبود تکلم و درمان دردهای موجود در فک و اپن بایت بودن دندان ها، از جمله موارد کاربرد جراحی فک و صورت به همراه ارتودنسی است.

جراحی ارتوگناتیک و دندان های اپن بایت

در صورت قرار نگرفتن دندان ها روی همدیگر به طور مناسب و به اصطلاح اوپن بایت بودن آنها ، پزشک معالج ابتدا با ارتودنسی کردن دندان ها اقدام به مرتب کردن آنها کرده و سپس جراحی فک را به بیمار پیشنهاد می کند.

پیشنهاد مطالعه  چگونه مکیدن انگشت می تواند برای سلامت دهان و دندان کودکان مضر باشد؟

توجه کنید که روی هم قرار نگرفتن دندان ها و به هم نرسیدن دندان های فک بالا و پایین، مشکلاتی از قبیل جویدن نامناسب، ساییدگی دندان و در صورت شدت زیاد عارضه، مشکلات بلع و هضم غذا را ایجاد می کند.

پروتکل درمانی در اکثر موارد اپن بایت بودن دندان ها به این صورت است: در ابتدا ارتودنسی اولیه برای مرتب کردن دندان ها و روی هم قرار دادن آنها انجام می شود. سپس جراحی فک و صورت انجام شده و پس از آن، مرحله دوم ارتودنسی آغاز می شود.

در مرحله دوم درمان ارتودنسی که حدود 6 تا 9 ماه به طول می انجامد، هماهنگی فک بالا و پایین و تثبیت درمان جراحی، در اولویت قرار می گیرد.

دوره نقاهت پس از جراحی

بعد از اتمام عمل جراحی فک و صورتو سپس انجام ارتودنسی ، دندان ها به کمک سیم و کش به هم متصل می شوند و ترمیم و جوش خوردن فک ها آغاز می شود.

دقت کنید که بعد از انجام جراحی فک و صورت ، حدود 4 تا 6 هفته فک ها به طور کامل بسته می شوند و بیمار فقط با استفاده از نی می تواند به نوشیدن مایعات اقدام کند و در این مدت بیمار به هیچ عنوان اجازه مصرف هیچ گونه غذای سفتی را نداشته و تنها باید از غذا های میکس شده آبکی تغذیه کند.

بعد از گذشت 6 هفته ، به بیمار اجازه داده می شود که از غذا های نرم که فشار حداقلی را به فک ها وارد می کنند ، استفاده کند. به مرور پس از آن و با تشخیص دندانپزشک معالج ، بیمار می تواند به رژیم غذایی نرمال خود با رعایت اصول احتیاطی، برگردد.

عوارض احتمالی بعد از جراحی ارتوگناتیک

مانند هر عمل جراحی دیگر ، جراحی فک و صورت نیز خطرات و عوارض احتمالی را در بر دارد . به همین دلیل به شما پیشنهاد می شود قبل از تصمیم گیری قطعی در مورد جراحی ارتوگناتیک ، مخصوصا در مواردی که انجام عمل ضروری نیست و تنها ویژگی های زیبایی ظاهر مطرح است ، به طور کامل با متخصص ارتودنسی مشورت کرده و با سنجیدن معایب و مزایا ، اقدام به جراحی ارتوگناتیک شود.

خطرات و عوارض احتمالی عمده ای که پس از عمل مشاهده شده اند،عبارتند از :

  • خونریزی
  • درد ناشی از جراحی
  •  التهاب و تورم
  •  عفونت های ثانویه
  • عوارض مربوط به داروهای بیهوشی و بی حسی
  • آسیب به بافت و ساختار طبیعی لثه، استخوان و دندان

 

در صورت مفید بودن مطلب زیر را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

دکتر هادی مشکل گشا

 جراح دهان، فک و صورت اصفهان

جهت اطلاع از آدرس و ساعات کاری به بخش تماس سایت مراجعه نمایید