جراح فک و صورت اصفهان ارتودنسی ثابت

در این مطلب از سایت دکتر هادی مشکل گشا جراح دهان فک و صورت اصفهان به برسی موضوع : ارتودنسی ثابت پرداخته ایم.

لطفا تا پایان مطلب را مطالعه کنید و در صورت داشتن هر گونه سوال، سوال خود را در بخش دیدگاه ها و نظرات برای آقای دکتر ارسال کنید. اقای دکتر پاسخگوی سوالات شما در کمترین زمان می باشند.

همه چیز در مورد ارتودنسی ثابت :

ارتودنسی ثابت چیست ؟

منظور از ارتودنسی ثابت چیست ؟ منظور از ارتودنسی ثابت این است که بیمار نمی تواند دستگاه ارتودنسی را از دهان خود بیرون بیاورد . در دستگاه ارتودنسی ثابت ، اجزا به صورت نگین هایی بر روی دندان ها چسبیده شده اند و ثابت می باشد . به این نگین ها براکت نیز می گویند . این روش درمانی برخلاف درمان های متحرک ، وابسته به همکاری کردن بیمار نمی باشد . طول درمان ارتودنسی ثابت نیز به طور متوسط دو سال می باشد ولی براساس نوع ناهنجاری بیمار و شدت مشکل می تواند بیشتر هم بشود.

 

روش درمان ارتودنسی ثابت چگونه است ؟

در این روش درمان های ارتودنسی ثابت می توان ماهی یک میلی متر دندان را حرکت داد و این امر در بعضی مقاطع درمانی چندان قابل مشاهده نخواهد بود . در برخی موارد از بیمار براساس نوع ناهنجاری دندان کشیده می شود . در اینگونه از بیماران در چند جلسه اول حرکت کردن دندان ها به خوبی قابل مشاهده است و دندان ها نیز به جای فضای خالی حرکت داده می شوند که از نظر بیمار به خوبی قابل مشاهده می باشند . بیمار باید ماهی یک بار جهت درمان و ویزیت به پزشک مراجعه شود . در هر جلسه بعد از فعال کردن سیم ها ، کش ها و یا فنرها امکان دارد که بیمار مقداری درد داشته باشد که با گذشت زمان در هفته اول کاهش می یابد .

پیشنهاد مطالعه  جراحی پایه جمجمه

 

هدف از ارتودنسی ثابت

هدف از درمان ارتودنسی ثابت ، حرکت دندان ها در فضای مناسب ، اصلاح روابط دندانهای دو فک ، تنظیم دندان های شلوغ و می باشد . در مرحله ارتودنسی ثابت توسط متخصص براکت ها بر روی دندان ها چسبانده می شوند و نیز یک سیم از بین براکت ها گذرانده می شود که با کش های خیلی ظریف به براکت ها انداخته می شود . این کش ها می توانند رنگی یا سفید باشند و این کش ها در هر جلسه تعویض می شود اما سیم ها ممکن است هر جلسه عوض نشود و براکت ها هم تا انتهای دوره درمانی در دهان باقی می مانند.

 

* زمان برای انجام ارتودنسی

با توجه کردن به بافت های نگه دارنده دندان ها و سلامت لثه ها می توان دندان ها را در هر سنی حرکت داد اما بهتر است که درمان های ارتودنسی در سن خاصی انجام شود . اگر چه با افزایش سن ، سرعت حرکت دندان ها کاهش می یابد اما به عنوان یک قانون کلی بهتر است که بیمار قبل از بلوغ ویزیت شود تا بتوان از رشد فک ها در جهت رفع کردن ناهنجاری کمک گرفت . به عبارت دیگر * زمان برای شروع درمان یا سن ارتودنسی می تواند قبل از بلوغ باشد.

 

نکات مهمی که در درمان ارتودنسی ثابت باید به آنها توجه کرد :

• همکاری و مراجعه به طور منظم بیمار به مطب برای فعال کردن سیم و فنرهای ارتودنسی الزامی و ضروری است.
• پس از چسباندن سیم های ثابت در دهان ، چند روز اول  غذا خوردن و صحبت کردن دچار مشکل می شود اما به مرور زمان به آن عادت خواهید کرد.

• بعد از نصب براکت تا چند روز اول از غذاهای نرم استفاده کنید.
• در روزهای اول از خوردن مواد غذایی رنگی همچون سس، نوشابه ، سبزی ، قهوه ، چای و … خودداری کنید.

پیشنهاد مطالعه  درمان اختلالات TMJ توسط جراح فک و صورت اصفهان

• از جویدن آدامس و خوردن غذاهای سفت و چسبنده مثل آدامس و ته دیگ برای جلوگیری از شکستن و کج شدن سیم های ارتودنسی شدیداً اجتناب کنید.

• از شکستن تنقلات مانند بادام و تخمه و … خودداری کنید.
• جهت جلوگیری از گیر کردن غذا و پوسیدگی دندان ها می بایست سیم های ثابت و براکت های ارتودنسی توسط مسواک های مخصوص و برس های بین دندانی تمیز گردد.

• در صورت شل شدن براکت ها و افتادن براکت ها ، سریعاً به مطب مراجعه نمائید.

 

سوالات متداول در مورد ارتودنسی متحرک که ممکن است پیش بیاید 

1- از چند سالگی می توان از ارتودنسی ثابت استفاده کرد ؟

* زمان برای استفاده از ارتودنسی ثابت می تواند از سن 8 الی 12 سالگی باشد و اما شروع درمان ارتودنسی ثابت هیچ گونه محدودیتی ندارد.

2- آیا می توانم نوع دستگاه ارتودنسی ثابت را خود انتخاب کنیم ؟

تعیین کننده نوع ارتودنسی ، نوع ناهنجاری می باشد متخصص ارتودنسی چه دستگاهی را به بیمار پیشنهاد کند.

4- دوره درمان ارتودنسی ثابت چه قدر می باشد ؟

دوره درمان ارتودنسی ثابت نسبت به دیگر روش های ارتودنسی کوتاه تر می باشد . این دوره از یک سال تا سه سال متغییر است.

5- آیا ارتودنسی ثابت به دندان های ما آسیب می رسانند؟

ارتودنسی ثابت به خودی خود آسیبی به دندان ها وارد نمی کند ولی برخی از بیماران به دلیل رعایت نکردن بهداشت دندان و دهان در حین ارتودنسی دچار پوسیدگی دندان و جرم دندان می شوند.

 

 

در صورت مفید بودن مطلب زیر را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

دکتر هادی مشکل گشا

 جراح دهان، فک و صورت اصفهان

جهت اطلاع از آدرس و ساعات کاری به بخش تماس سایت مراجعه نمایید