جراح دهان، فک و صورت اصفهان علائم و راهکارهای درمانی ناهنجاری فک و دندان

در این مطلب از سایت دکتر هادی مشکل گشا جراح دهان فک و صورت اصفهان به بررسی موضوع مهم علائم و راهکارهای درمانی ناهنجاری فک و دندان برای شما کاربران عزیز سایت پرداخته ایم.

بهتون پیشنهاد میکنم اگه از ناهنجاری های فک و دندان عذاب می کشید و به دنبال راه حلی برای درمان این ناهنجاری هستید حتما این مطلب را مطالعه کنید.

درصورتی که بعد مطالعه مطلب سوالی برای شما پیش آمد در بخش دیدگاه ها برای اقا دکتر هادی مشکل گشا ارسال بفرمایید.

غیرممکن است بگوییم که بخش های بدن انسان در برابر هرگونه آسیب یا دردی ایمن است. ناهنجاری فک شرایطی است که در آن دندان های  فک بالا  و پایین فرد کاملا هماهنگ و درست روی یکدیگر قرار نمی گیرند. برای مثال یکی از ناهنجاری های فک و دندان، Over bite یا وضعیتی است که در آن دندان های فک بالا بیش از حد لازم  دندان های فک پایین جلو را می پوشاند. علائم و نشانه های این نامنظمی ها می تواند متنوع و پیچیده باشد.

از جمله: درد، حساس شدن فک، درد در گوش و اطراف گوش، مشکل باز شدن دهان به طور کامل، ناراحتی در هنگام جویدن، احساس درد و صدا  در مفصل و یا قفل شدن مفصل گیجگاهی فکی به طوری که برای بیمار باز و بسته کردن دهان دشوار است .

چنین وضعیتی هرگز آسان نیست که با آن زندگی کنیم. با این حال، با پیشرفت گسترده فن آوری های بهداشتی، دندانپزشکان و ارتودنتیست ها با چندین روش درمان برای این مشکل آشنا هستند.

علائم ناهنجاری فک و دندان چیست؟

تأثیر ناهنجاری فک نه تنها فیزیکی است بلکه بر روی حالات روحی فرد نیز تأثیرگذار خواهد بود. این بی نظمی ناحیه ای منجر به اختلال در غذا خوردن، تنفس، خوابیدن، صحبت کردن و حتی باعث ناراحتی فک حتی  در حال استراحت  می شود. این مشکلات از فردی به فرد دیگر بسته به نوع ناهنجاری ,  استانه درد بیمار , سن ,  شدت مشکل و غیره  متفاوت است. با این حال، پزشکان و کارشناسان در این زمینه سه موضوع اصلی را شناسایی کرده اند که اکثر افراد با این وضعیت مواجه اند.

پیشنهاد مطالعه  آیا کیست لثه خطرناک است؟

شرح این اختلالات در زیر بیان شده است:

مشکل در جویدن

متأسفانه ناهنجاری فک موجب خواهد شد فک بالا و پایین در هنگام جویدن غذا درست  روی هم قرار نگیرد. که این امر موجب پدیدار شدن درد و ناراحتی و عدم کامل جویده شدن غذا خواهد شد و در پی آن بسیاری از مشکلات گوارشی، هضم و بیماری های دیگر را برای فرد به وجود خواهد آورد.

تنفس غیر طبیعی

این عارضه ممکن است فرد را در تنگنا قرار دهد و وی را مجبور کند که از طریق دهان نفس بکشد، که می تواند باعث مشکلات دیگر سلامتی شود چرا که تنفس با بینی درصد قابل توجهی از آلودگی های محیطی و هوای تنفسی را برطرف می کند که در زمان تنفس با دهان همچین اتفاقی رخ نخواهد داد. تنفس دهانی به خودی خود باعث بسیاری از مشکلات فکی از جمله تنگی فک  می شود که در قسمت تنفس دهانی در قسمت دیگری از  سایت موجود است.

ظاهر غیر عادی

تغییر شکل و ساختار چهره فرد یکی از بارزترین علائمی است که در ظاهر وی نمایان می شود. بچه هایی که  مدت زمانی زیاد به طور مداوم پستانک می خورند و یا به مکیدن انگشت شست خود عادت کرده اند، در سنین پایین دچار نامنظمی فک می شوند. در اینصورت نه تنها ظاهر چهره و صورت تحت تاثیر قرار می گیرد، بلکه باعث می شود به یک فرد خجالتی و بدون اعتماد بنفس تبدیل شوند.

از شما بخاطر مطالعه این مطلب سپاس گذاریم در این قسمت برای شما به بررسی درمان ناهنجاری فک و دندان پرداخته ایم.

پیشنهاد مطالعه  آنچه باید در مورد روش کاشت دندان بدانید

درمان ناهنجاری فک و دندان

افرادی که از این وضعیت رنج می برند، دارای گزینه های مختلف درمان در دندانپزشکی هستند. گام اول همیشه یک مشاوره تخصصی با ارتودنتیست یا متخصص ارتودنسی  برای ارزیابی و معاینات اولیه ناهنجاری فک و دندان است.

• اصلاح نمودن عادت های بد مانند دندان قروچه ، جویدن لب، جویدن زبان، جویدن ناخن ، جویدن انگشت یکی از راهکارهای مناسب است. یک گزینه خوب استفاده از پوشش محافظ دهان و دندان یا Night Guard در شب می باشد که می تواند از دندان قروچه جلوگیری کند.
  • در بعضی موارد، سیم های ارتودنسی راه حل دیگری می باشد. این امر به تدریج دندان ها را در فک حرکت می دهد تا به صورت منظم کنار هم جای گرفته و موقعیت فک نیز در حالت عادی و نرمال خود قرار داده شود.
  • گزینه های جراحی، در صورتی که دکتر آن را توصیه کند. در این روش معمولا متخصص جراحی دهان و فک و صورت با هماهنگی متخصص ارتودنسی  مشکل را حل می نماید. معمولا این گزینه تنها زمانی ضروری است که یک مشکل ساختاری بزرگ و جدی در فک وجود داشته باشد و بقیه گزینه ها نتوانند به راحتی شرایط سخت را کاهش داده و فک را به حالت طبیعی بازگردانند.

ناهنجاری فک ممکن است موجب درد فراوان شود و نباید اجازه داد که ادامه یابد لذا درمان فوری را برای جلوگیری از بدتر شدن آن اقدامی الزامیست.

در پایان از شما دوستان خواهش داریم که در صورت مفید بودن مطلب را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارند.

دکتر هادی مشکل گشا

جراح دهان، فک و صورت اصفهان

جهت اطلاع از آدرس و ساعات کاری به بخش تماس سایت مراجعه نمایید.

نظرات و پیشنهادات خود را برای اقای دکتر ارسال بفرمایید.