ابعاد و اندازه ایمپلنت

اندازه ایمپلنت های دندانی

ابعاد و اندازه ایمپلنت های دندانی باید چگونه باشد ؟ ممکن است که این سوال ذهن شما را به خود مشغول کند و بگویید چه عواملی در تغییر ابعاد و اندازه ایمپلنت ها موثر بوده است ؟ یا اینکه بگویید چرا ایندازه و ابعاد ایمپلنت ها باید در ست و دقیق باشد؟ تا پایان این مطلب ما را همراهی نمایید و به پاسخ سوالات خود دسترسی داشته باشید. اندازه ایمپلنت های دندانی سال ها است که دچار تغییرات بسیار زیادی شده است با پیشرفت در طراحی پوشش روی ایمپلنت، اندازه قطر و طول ایمپلنت ، بدنه فیکسچر و میزان باری که ایمپلنت می تواند تحمل کند و اتصالات امکان کاشت دندان به روش های مختلف را برای دندانپزشک و با توجه به خصوصیات بیمار فراهم آورده است.

در سال های گذشته تمامی متخصصان بر این باور بودند که هرچه ایمپلنت کاشته شده بزرگتر و بلندتر باشد، بار بیشتری را می تواند تحمل کند پس دوام بیشتری خواهد داشت و درنتیجه بیمار احساس راحتی بیشتری هنگام استفاده از آن خواهد داشت. حتی زمانی بود که ایمپلنت هایی با ارتفاع 15 تا 18 میلی متر در قسمت انتهای فک بالا که حفرات سینوسی را نیز شامل می شود در دهان بیمار کاشته می شد! در همان سالها، کم کم روش کاشت ایمپلنت جای خود را به عنوان یک درمان ترمیمی کامل بین بیمارانی که دندانهایشان را از دست داده بودند؛ باز کرد.

با گذشت زمان و استفاده از تصاویر سه بعدی برای ارزیابی محل کاشت ایمپلنت، مسئله محدود بودن حجم استخوان در نواحی مختلف فک خودش را بیشتر نشان داد و به چالشی برای دندانپزشکان تبدیل شد. بنابراین سازندگان ایمپلنت با بهره گیری از دانش پزشکان متخصص توانستند ایمپلنت ها را به گونه ای در سایزها، اندازه ها و ابعاد مختلف طراحی کنند که پزشکان بتوانند به راحتی گزینه مناسب را برای هر بیمار انتخاب کنند.

پیشنهاد مطالعه  علت ایمپلنت ناموفق

تولید ایمپلنت در ابعاد و اندازه های متفاوت 

دندانپزشک باید براساس موارد زیر تشخیص دهد که چه نوع ایمپلنت با چه ابعادی برای بیمار مناسب است :

  1. عملکرد ایمپلنت حین عمل کاشت و پس از آن در دهان بیمار
  2. دوام و طول عمر بیشتر ایمپلنت با توجه به محل قرارگیری و کارایی آن
  3. انطباق با شرایط فیزیکی هر بیمار
  4. خصوصیاتی که از لحاظ زیبایی شناختی برای طراحی تاج دندان باید رعایت شود و …

اندازه درست و دقیق ایمپلنت 

طبق آخرین تحقیقات انجام گرفته در سال 2014 روی بیش از 4500 ایمپلنت که به مدت بیش از 10 سال دوام آورده اند، مشخص شده است که تعیین دقیق و درست نوع و اندازه ایمپلنت بیشترین تاثیر را روی موفقیت آمیز بودن کاشت ایمپلنت داشته است. به طوریکه در بیمارانی که پزشک متخصص در کلینیک دندان با آخرین تکنولوژیهای روز مانند عکسبرداریهای سه بعدی و CBCT و طراحی های دیجیتالی سه بعدی، نوع و اندازه ایمپلنت را انتخاب کرده اند، درصد موفقیت به طور چشمگیری افزایش یافته و حدود ۹۵% بوده است.

 

 

ابعاد و اندازه ایمپلنت

 

 

انواع ایمپلنت از نظر ابعاد و اندازه کدام اند؟

  1. قطر ایمپلنت : قطر ایمپلنت یکی از مهمترین خصوصیاتی است که اصلی ترین نقش را در ایده ال بودن عمل کاشت ایمپلنت ایفا می کند. به طور کلی می توان گفت ایمپلنت هایی با قطر کمتر در  قسمت جلوی آرواره و ایمپلنت هایی با قطر بیشتر در نواحی عقبی آرواره کاشته می شوند ایمپلنت ها از لحاظ قطر و پهنایی که دارند به سه دسته تقسیم می شوند : ایمپلنت با پلت فورم استاندارد ، ایمپلنت با پلت فورم پهن ، مینی ایمپلنت
  2. طول ایمپلنت : طول ایمپلنت از دیگر ویژگی های ابعادی آن است که دندانپزشک براساس محل کاشت و شکل استخوان فک هر بیمار، آن را انتخاب می کند. ایمپلنت ها با طول های متفاوتی از 8 میلی متر تا 16 میلی متر در دسترس هستند. البته اخیرا ایمپلنت هایی با طول 6 میلی متر نیز به بازار عرضه شده که کارایی آن در طولانی مدت هنوز به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است.
    دندانپزشک معمولا ایمپلنت های بلندتر را در نواحی جلوی آرواره و ایمپلنت های کوتاهتر را در نواحی عقب آرواره که وجود حفرات سینوسی یا کانال مندیبل، فضا را محدود کرده است؛ می کارد.
    همچنین هرچه تراکم استخوان در بیمار کمتر باشد؛ ایمپلنت هایی با طول بیشتر در فک او کار گذاشته می شود تا استحکام بیشتری داشته باشد.

عوارض انتخاب نادرست اندازه ایمپلنت ها 

  1. دچار مشکل شدن در هنگام جویدن
  2. تحلیل رفتن لثه
  3. داشتن سوزش لثه
  4. عفونی شدن لثه ها
  5. گیر کردن مواد غذایی در ناحیه ایمپلنت
  6. لق شدن ایمپلنت یا تاج دندان
  7. افزایش تورم و درد و ناراحتی شدید
پیشنهاد مطالعه  مراحل کاشتن ایمپلنت و ایمپلنت های فوری

برای به وجود نیامدن این مشکلات می توانید که تحت نظر * پزشک متخصص قرار بگیرید تا اندازه و ابعاد ایمپلنت به طور دقیق انتخاب شود.

در صورت مفید بودن مطلب زیر را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

دکتر هادی مشکل گشا

متخصص ایمپلنت اصفهان

ارائه خدمات:

 جراح  فک و صورت اصفهان

جهت اطلاع از آدرس و ساعات کاری به بخش تماس سایت مراجعه نمایید.