جراح فک و صورت اصفهان تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت

تاثیر الکل و سیگار بر روی ایمپلنت دندان تاثیری منفی و مخرب است. الکل و سیگار به تنهایی اثرات منفی زیادی بر روی بدن دارند و در این حالت ایمپلنت های دندانی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

متاسفانه برخی از افرادی که اقدام به کاشت ایمپلنت می کنند متوجه آثار مخرب این دو ماده نیستند و به این ترتیب باعث هدر رفتن هزینه ای می شوند که برای کاشت ایمپلنت صرف شده است. ضمن آنکه استخوان فک نیز طی هر بار کاشت آسیب می بیند و شرایط را برای کاشت بعدی سخت تر می کند. اما چرا الکل و دخانیات باعث شکست ایمپلنت دندان می شوند؟ دلایل مختلفی برای آن تعریف شده است که مهمترین آن از دست رفتن یا محدودیت جریان خون به ناحیه کاشت است. توضیحات کامل تر ار در ادامه مطلب بخوانید.

تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت: توقف ترشح بزاق

موقع قرار دادن ایمپلنت، بدن به جریان خون مناسب برای بهبود آن احتیاج دارد. استعمال سیگار می تواند بهبود یافتن پس از جراحی ایمپلنت را دچار اختلال کند. سیگار همچنین از ترشح بزاق توسط غدد بزاقی دهان جلوگیری می کند. همه ما می دانیم که بزاق نقش ضدعفونی کردن دهان را بر عهده دارد. نبود آن باعث می شود تا فرد در معرض عفونت دهان قرار بگیرد.

 

تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت: سوختن بافت مخاطی و لثه

 

در ضمن سیگار می تواند باعث سوختن بافت دهان شود و در شرایطی که جراحی انجام شده است، محیط دهان برای عفونت و رشد میکروب ها بسیار مستعد شود.

 

تحلیل رفتن بافت استخوانی

لازم به ذکر است شایع ترین آسیب دیگری که افراد سیگاری با آن مواجه می شوند از دست دادن بافت استخوانی است. به مرور زمان تحلیل رفتن بافت استخوانی ناشی از مصرف سیگار مشکل ساز می شود. به این صورت که استحکام ایمپلنت ها به دلیل کاهش تراکم بافت استخوانی فک از بین می رود.

پیشنهاد مطالعه  علت و درمان درد فک و درمان توسط دکتر هادی مشکل گشا

 

حل کردن مواد معدنی دندان و استخوان

* متخصص ایمپلنت اصفهان

 

الکل به این دلیل که وجود مواد معدنی را از دندان و همچنین استخوان فک پاک می کند، موجب ضعیف تر شدن و پسرفت لثه ها می شود همچنین باعث می شود که دندان‌ها لق شده و در نهایت مواد بیولوژیکی کمتری برای نگه داشتن دندان ها وجود دارد. اگرچه ایمپلنت های دندانی در اثر مصرف الکل پوسیده نمی شوند، اما بافت نرم اطراف آن تخریب می شود. وقتی که لثه ها از قسمت کاشت ایمپلنت دندان عقب نشینی کنند، قسمت پایه و زیری ایمپلنت دندانی بی حفاظ قرار می گیرد. همچنین بافت استخوانی ضعیف شده فک باعث حرکت ایمپلنت دندان می شود.

 

تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت: دهیدراته شدن لثه

 

یک لثه خشک و عقب کشیده در برابر عفونت باکتریایی حساس شده و قادر به ممانعت از ورود آنها به دهان نخواهد بود. این اتفاق می تواند مشکلات بیشتری را بوجود آورده و در نهایت باعث شکست ایمپلنت دندان شود.

 

تاثیر سیگار و الکل بر ایمپلنت: رقیق شدن خون

افرادی که الکل مصرف می کنند می توانند با این کار مانع از جریان خون به طور مناسب شوند. حتی ۱ یا ۲ بار نوشیدن الکل می تواند خطر رقیق شدن خون را به همراه داشته باشد. باید توجه داشت که مرحله اول کاشت ایمپلنت دندان جراحی لثه است و باید به نکات بهبودی بعد از عمل توجه جدی داشت. در حالی که خونریزی بعد از جراحی امری طبیعی است اما به دلیل وجود الکل، خون در زمان مناسب منعقد نمی‌شود. این به معنای خونریزی شدید و به تعویق افتادن بهبودی زخم است. مصرف زیاد الکل نیز می‌تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد.

 

نکات مراقبتی برای افراد سیگاری و الکلی

 

پیشنهاد مطالعه  چگونه مکیدن انگشت می تواند برای سلامت دهان و دندان کودکان مضر باشد؟

اولین مرحله کاشت دندان به روش ایمپلنت جراحی لثه است و باید به نکات زیادی جهت بهبودی بعد از عمل توجه کنید. از آن جمله می توان به مواردی از قبیل دست کشیدن از کار به منظور جلوگیری از فعالیت زیاد، جلوگیری از بلند کردن چیزهای سنگین و استفاده از رژیم غذایی که برای بهبودی شما بعد از عمل مناسب می باشد اشاره کرد. اطلاع از عوارض این چنین باعث می شود تا افراد از کشیدن سیگار و مصرف الکل پرهیز کنند. اگر دست کشیدن از این عادت ها برای شما سخت است، حتماً قبل از انجام ایمپلنت با یک متخصص مشورت کنید.

نتیجه گیری

 

استعمال الکل و سیگار علاوه بر عوارض متعددی که برای بدن دارد در مورد افراد سیگاری و الکلی باعث شکست خوردن کاشت دندان به روش ایمپلنت شود. متاسفانه بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی از این مسئله شانس یک کاشت موفقیت آمیز را از دست می دهند. علل این اتفاق تضعیف بافت لثه و استخوان، عفونت دهان، رقیق شدن خون، به تعویق افتادن فرآیند التیام و ترمیم بافت های آسیب دیده است.
کلینیک دکتر علی صفار مرکز تخصصی کاشت ایمپلنت دندان است که با استفاده از تجهیزات پیشرفته و مواد اولیه از برندهای معتبر و مرغوب ارائه دهنده انواع خدمات درمانی و زیبایی به مراجعین است. شما می‌توانید جهت بهره مندی از جلسه مشاوره و یا کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

دکتر هادی مشکل گشا جراح دهان، فک و صورت اصفهان 

دندانپزشک متخصص خوب ايمپلنت اصفهان 

انجام خدمات تخصصی ايمپلنت اصفهان توسط آقای دکتر هادی مشکل گشا متخصص و جراح فک صورت به صورت کاملا تخصصی، با تجربه بالا و مهارت بالای آقای دکتر در اصفهان انجام می شود.

جهت اطلاع از آدرس و ساعات کاری به بخش تماس با ما سایت مراحعه نمایید: