شکست ایمپلنت دندان

آنچه در مورد عوارض و شکست ایمپلنت دندان باید بدانید؟

شکست ایمپلنت دندان

عوامل موفقیت برنامه ریزی مشکلات اولیه مشکلات دیرهنگام نشانه های شکست جلوگیری جایگزین، گزینه ها غذای آماده شکست زودرس و دیررس ایمپلنت دندان ایمپلنت دندانی یک پایه فلزی است که از طریق جراحی به استخوان فک متصل می شود تا از دندان مصنوعی حمایت کند.

پس از قرار گرفتن در محل، دندانپزشک ترمیمی یا جراح دهان یک دندان جایگزین را روی ایمپلنت نصب می کند.

ایمپلنت های دندانی درصد موفقیت بالایی دارند، اما برخی از افراد با شکست ایمپلنت دندان مواجه می شوند. تخمین زده می شود که حدود 5 تا 10 درصد از ایمپلنت های دندانی، مدت کوتاهی پس از یک عمل یا ماه ها یا سال ها بعد، با شکست مواجه می شوند.

اگر قرار است جراحی ایمپلنت دندان انجام دهید، یا اگر در حال حاضر ایمپلنت دارید، در اینجا چیزی است که باید در مورد شکست ایمپلنت و سایر عوارض احتمالی بدانید.

چه عواملی بر موفقیت ایمپلنت دندان تاثیر می گذارد؟

عوامل متعددی می تواند بر موفقیت ایمپلنت دندان تاثیر بگذارد.

این شامل:

1. بیماری لثه

لثه های سالم معیاری برای جراحی ایمپلنت دندان هستند و با بیماری فعال لثه نمی توانید این روش را انجام دهید. بیماری لثه عفونتی است که می تواند به لثه و استخوان فک آسیب برساند. عفونت درمان نشده ممکن است در اطراف ایمپلنت ایجاد شود و منجر به شکست شود. قبل از کاشت ایمپلنت برای درمان بیماری لثه به دندانپزشک مراجعه کنید.

2. سیگار کشیدن

سیگار کشیدن همچنین می تواند باعث شکست ایمپلنت دندان شود زیرا جریان خون را در لثه ها محدود می کند و روند بهبود را کند می کند. مطالعات تحقیقاتی متعدد نشان می دهد که افراد سیگاری می توانند تا 20 درصد میزان شکست ایمپلنت دندانی داشته باشند.

سیگاری بودن به این معنی نیست که شما واجد شرایط ایمپلنت دندان نیستید. با این حال، اگر یک هفته قبل از کاشت ایمپلنت دندان را ترک کنید و حداقل دو ماه پس از کاشت ایمپلنت سیگار نکشید، ممکن است نتیجه بهتری داشته باشید.

دکتر هادی مشکل گشا ، جراح فک و صورت اصفهان و  متخصص ایمپلنت اصفهان می باشند که دارای تخصص هایی در مورد ایمپلنت و جراحی فک هستند.

پیشنهاد مطالعه  سوالات متداول در جراحی فک

3. استخوان فک ناکافی

یک روش موفقیت آمیز نیز به استخوان کافی برای حمایت از ایمپلنت بستگی دارد. بدون استخوان سالم کافی، جراح نمی تواند ایمپلنت را با جراحی در فک شما قرار دهد.

از دست دادن استخوان ممکن است با پوکی استخوان اتفاق بیفتد. این وضعیت زمانی ایجاد می شود که تراکم استخوان کاهش یابد. استخوان ها شکننده می شوند و خطر شکستگی افزایش می یابد. بیماری شدید لثه همچنین می تواند باعث تحلیل رفتن استخوان های دهان شود.

شکست ایمپلنت دندان
شکست ایمپلنت دندان

4. شرایط پزشکی

شکست ایمپلنت دندان در صورت تشخیص بیماری خودایمنی یا شرایطی مانند آرتریت روماتوئید و دیابت که باعث می شود بدن با سرعت کمتری بهبود یابد، امکان پذیر است. بهبود آهسته می تواند از استئواینتگراسیون جلوگیری کند، جایی که ایمپلنت با استخوان فک شما ترکیب یا ادغام می شود.

استفاده از برخی داروها نیز می تواند منجر به شکست ایمپلنت دندان شود. بنابراین مهم است که در مورد هر دارویی (نسخه ای و بدون نسخه) که در حال حاضر مصرف می کنید با جراح دهان خود صحبت کنید.

در سال 2016، محققان دانشگاه مک گیل دریافتند که داروهای سوزش سر دل ممکن است رشد استخوان جدید را کاهش دهند، بنابراین بر نحوه اتصال ایمپلنت با استخوان فک تأثیر می‌گذارند. همچنین در سال 2016، محققان دانشگاه بوفالو نتایج مشابهی را در میان افرادی که داروهای ضد افسردگی مصرف می‌کنند، گزارش کردند.

5. نگهداری ضعیف دندان

توانایی رعایت بهداشت دهان و دندان پس از ایمپلنت دندان نیز بر میزان موفقیت تاثیر دارد. اگر محدودیت‌هایی دارید که بر دامنه حرکتی شما تأثیر می‌گذارد یا در توانایی تمیز کردن کامل دندان‌هایتان اختلال ایجاد می‌کند، کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت دندان نیستید.

6. یک جراح بی تجربه

همه جراحان برابر نیستند و اگر جراح بی تجربه داشته باشید، احتمال شکست ایمپلنت دندان وجود دارد. دندانپزشک شما ممکن است شما را به یک جراح دهان ارجاع دهد، اما شما نیز می توانید خود را انتخاب کنید.

پیشنهاد مطالعه  علت گلو درد بعد از جراحی دندان عقل

یک جراح با تجربه می داند که از چه تعداد ایمپلنت برای حمایت از جایگزینی دندان استفاده کند. این مهم است زیرا تعداد کم ایمپلنت می تواند باعث استرس بیش از حد روی ایمپلنت و شکست شود.

همچنین، کار با یک جراح ماهر ممکن است از ترومای ایتروژنیک، که آسیب به بافت پریودنتال در اثر فعالیت دندانپزشک است، جلوگیری کند.

یک جراح با سالها تجربه انتخاب کنید. از آنها بخواهید روند و برنامه بهبود را بررسی کنند.

برای عضویت و یا مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر هادی مشکل گشا اینجا را کلیک کنید.

شکست ایمپلنت دندان
شکست ایمپلنت دندان

سوالاتی که می توانید از تیم دندانپزشکی خود بپرسید:

جراح چند سال سابقه کار دارد؟
جراح در سال چند عمل کاشت دندان را انجام می دهد؟
میزان موفقیت جراح چقدر است؟ آن را به چه نسبت می دهند؟

برنامه ریزی قبل از عمل ایمپلنت دندان

برنامه ریزی مناسب توسط جراح مستلزم آن است که پزشک معاینه کامل دهان شما را برای ارزیابی سلامت لثه و استخوان فک شما انجام دهد.

اشعه ایکس دندان به جراح شما و ایده ای از سلامت کلی دهان شما می دهد، بنابراین سرنخ هایی را برای موفقیت ایمپلنت دندان ارائه می دهد.

برنامه ریزی همچنین مستلزم درک سابقه پزشکی شما است. این شامل هر شرایط پزشکی شما و همچنین داروهایی است که مصرف می کنید.

هنگامی که عدم درک یا برنامه ریزی مناسب وجود داشته باشد، جراح ممکن است با کاشت دندان حتی زمانی که فرد کاندید مناسبی برای کاشت دندان نیست، اقدام کند.

این می تواند باعث قرارگیری نامناسب ایمپلنت و استرس در محل کاشت شود و در نتیجه باعث رشد باکتری های هوازی شود که می تواند باعث عفونت یا آبسه شود.

برنامه ریزی دقیق همچنین نحوه شناسایی مسائلی است که جراح شما می تواند با ایمپلنت تداخل داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است قبل از کاشت ایمپلنت برای اطمینان از موفقیت، نیاز به لیفت سینوس داشته باشید.

همانطور که به دنبال یک جراح با تجربه هستید، با دوستان یا خانواده ای که ایمپلنت دندانی انجام داده اند صحبت کنید و توصیه های آنها را جویا شوید.