جراح فک و صورت اصفهان روش های درمان در فک

در این مطلب از سایت دکتر هادی مشکل گشا جراح دهان فک و صورت اصفهان به برسی موضوع : تشخیص درد فک و درمان آن پرداخته ایم.

لطفا تا پایان مطلب را مطالعه کنید و در صورت داشتن هر گونه سوال، سوال خود را در بخش دیدگاه ها و نظرات برای آقای دکتر ارسال کنید. اقای دکتر پاسخگوی سوالات شما در کمترین زمان می باشند.

تشخیص درد فک و درمان آن

راه های تشخیص

تشخیص درد فک و درمان آن ، به خاطر اینکه بسیاری از شرایط دیگر مانند مشکلات سینوس و درد دندان ، بیماری لثه ، آرتروز نیز می توانند علائم مشابه درد استخوان فک داشته باشند ، دندان پزشک یا پزشک متخصص صورت می تواند با بررسی سوابق شما و آزمایش های کلینیکی علت درد مفصل فک برای شما تشخیص دهد .

دندان پزشک می تواند وضعیت مفصل فک شما را نسبت به حساسیت یا درد معاینه کرده به صداهای فک در هنگام حرکت فک گوش دهد و  قفل شدن فک در زمان باز کردن یا بستن دهان و یا ایجاد محدودیت حرکتی باشد علاوه بر این پزشک می تواند وضعیت گاز گرفتن دندان ها و نیز عملکرد عضلات صورت را بررسی کند .در برخی موارد برای بررسی های دقیق تر موضوع از عکس رادیولوژی پاناروما استفاده می شود . این عکس رادیولوژی امکان بررسی کامل مفصل فک و دندان ها و استخوان فک را برای اطمینان از عدم وجود سایر مشکلات احتمالی که باعث ایجاد علائم درد فک شده باشند را فراهم می کند . و گاها ممکن است برای بیمار از عکس برداری های اضافی همچون MRI یا CT SCAN  نیز در صورت لزوم استفاده شود . عکس MRI بافت های نرم مانند دیسک مفصل فک را بررسی می کند و به این ترتیب می توان حرکت مناسب فک را تشخیص داد . با انجام CT SCAN می توان جزئیات استخوان فک را مشاهده نمود . اگر شما به درمان اضافی در این حوزه نیاز داشته باشید ، دندان پزشک یا پزشک متخصص ممکن است شما را برای انجام عمل جراحی در ناحیه صورت ، دهان و فک معرفی کند.

روش های درمان درد فک :

روش های درمان درد فک از مراقبت های شخصی ساده گرفته تا درمان های محافظه کارانه و تزریق و انجام عمل جراحی را در بر می گیرد . اکثر متخصصان معتقدند که فرآیند درمان در این حالت باید در ابتدا با روش های محافظه کارانه و بدون در نظر گرفتن عمل جراحی شروع شود و انجام عمل جراحی به عنوان آخرین درمان درد فک پس از اطمینان از اثر بخش نبودن سایر درمان ها در نظر گرفته و انتخاب شود . بسیاری از روش های درمانی مطرح شده در این مبحث زمانی * نتیجه را دارند که به صورت ترکیبی و همراه با یکدیگر مورد استفاده برای درمان قرار گیرند.

درمان با عمل جراحی

عمل جراحی آخرین راه ممکن است و باید پس از در نظر گرفتن تمام روش های درمانی ممکن و بی نتیجه بودن آنها برای درمان درد فک بیمار انتخاب شود . به دلیل اینکه نتایج عمل جراحی غیر قابل بازگشت می باشد ، عاقلانه است که درباره این روش درمانی بطور کامل با پزشک متخصص صحبت و مشورت کنید تا پس از مشورت های لازم از رضایت بخش بودن نتایج حاصل از این روش درمانی برای رفع مشکل خود مطمئن شوید . درد فک امکان دارد که در فک پایین یا بالا و یا با درد در صورت و دندان نیز همراه باشد . درمان این مشکل با توجه به علت درد استخوان فک تجویز می شود . اکثر موارد درد فک با درمان های بدون جراحی درمان می شود و تنها در صورتی که با سایر روش های درمانی علائم در بیمار کاهش پیدا نکرد و ر بهبودی شخص اثر نگذارند و مشکلات جدی و ناتوان کننده بود ، پزشک جراحی را تجویز می کند.

پیشنهاد مطالعه  درد فک پایین و علائم

درمان های بدون در نظر گرفتن عمل جراحی

برخی درمان های پایه و محافظه کارانه برای درد فک پایین و بالا عبارتند از :

استفاده از غذاهای نرم : از مواد غذایی نرمی مانند ماست ، پنیر ، پوره سیب زمینی ، سوپ ، میوه های پخته و سبزیجات ، تخم مرغ و املت ، ماهی ، حبوبات و لوبیا استفاده کنید . به علاوه غذای خود را به قسمت های کوچک قطعه کنید تا به این ترتیب مقدار جویدن مورد نیاز در هنگام خوردن غذا را کم کنید . از خوردن غذاهای سفت و ترد مثل چوب شور ، هویج خام و غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد دارند و نیز غذاهای بزرگ و ضخیم که نیاز به باز کردن زیاد دهان دارندخودداری نمایید.

از کیسه های آب گرم یا سرد استفاده کنید : استفاده کردن از یک کیسه یخ بر روی صورت و ناحیه فک و شقیقه برای حدود 10 دقیقه مناسب می باشد . از نرمش های کششی ساده نیز برای فک خود مطابق دستورالعمل دندان پزشک یا متخصص استفاده کنید . پس از نرمش های انجام شده ، از حوله گرم یا پارچه پشمی روی صورت خود برای حدود 5 دقیقه استفاده کنید. این کار را بطور منظم هر روز چند بار انجام دهید.

مصرف دارو : برای تسکین  و آرام کردن درد عضله فک و جلوگیری از التهاب آن ها از داروهای ضد التهاب غیر استروئید مانند ایبوپرفن یا آسپیرین استفاده کنید که از داروخانه ها قابل تهیهمی باشند . پزشک متخصص یا دندان پزشک می تواند دوز های بالاتر این داروها و سایر داروهای مناسب را برای رفع مشکل شما در صورت نیاز به دارو ، انها را تجویز کند . آرام کردن عضلات بطور خاص برای افرادی که دندان قروچه دارند می تواند به آرام شدن ماهیچه فک که سفت شده است نیز کمک کند . داروهای ضد تشویش نیز می توانند به کاهش استرس شما که در بسیاری از مواقع علت مشکلات مفصل فک هستند، کمک کند. داروهای ضد افسردگی هنگامی که با دوز پایین استفاده شود می تواند به کم کردن یا کنترل درد فک شما کمک کند . آرام کردن عضلات ، داروهای ضد تشویش و داروهای ضد افسردگی فقط باید در صورت تجویز پزشک مصرف شوند.

پیشنهاد مطالعه  دوام ایمپلنت های دندانی واقعا چقدر است؟

روش های ریلکس کردن را یاد بگیرید : روش های ریلکس کردن را یاد بکیرید تا به کنترل کشش عضلات در فک کمک کنید . از دندان پزشک خود درباره نیاز به فیزیوتراپی یا ماساژ برای درمان درد فک پایین و بالا سوال کنید و مشورت بگیرید . در این رابطه شما می توانید از روش های درمانی کم کردن استرس مانند بیو فیدبک نیز استفاده کنید.

درمان با لیزر درمانی سطح پایین : این روش درمانی برای کاهش درد استخوان فک و  کاهش التهاب و نیز افزایش مقدار حرکت گردن و بهبود عملکرد باز و بسته کردن دهان نیز استفاده می شوند . دقت کنید که برای تایید اثر بخشی از روش ها نیاز به انجام تحقیقات آتی وجود دارد.

استفاده از محافظ شبانه یا اسپلینت : محافظ های شبانه و آتل قطعات پلاستیکی می باشند که برای محافظت بر روی دندان های بالا و پایین در دهان قرار می گیرند . این محافظ ها برای جلوگیری از ساییده شدن دندان های بالا و پایین به هم می باشند و به این ترتیب تاثیرات ناشی از دندان قروچه که درد فک می باشد را کاهش می دهند . این محافظ ها نیز وضعیت گاز گرفتن دندان ها را به نحو درست اصلاح می کنند و مشکلات موجود در این حوزه را کاهش می دهند . تفاوت اصلی بین اسپلینت ها و محافظ های شبانه در این است که محافظ شبانه در زمان شب استفاده می شود ولی امکان استفاده از اسپلینت ها در کل زمان شبانه روز وجود دارد . دندان پزشک یا پزشک متخصص با شما درباره نوع محافظ دهان مورد نیاز برای رفع مشکل مشورت خواهد کرد.

اجتناب کردن از حرکت دادن زیاد فک : حفظ کردن وضعیت خمیازه کشیدن و جویدن غذا به خصوص آدامس یا یخ در سطح حداقل و اجتناب از حرکت بیش از حد فک در زمان خمیازه کشیدن یا آواز خواندن نقش موثر در کاهش درد فک دارد.

روش های دندان پزشکی ترمیمی : استفاده از روکش ، جایگزینی دندان های از بین رفته ، براکت یا پل برای اصلاح سطح گاز گرفتن دندان ها و نیز اصلاح مشکلات گاز گرفتن دندان ها هنگام غذا خوردن می تواند به کاهش مشکلات طرح لبخند و درد فک کمک کند.

دندان های خود را کمی با فاصله از یکدیگر نگه دارید : دندان های خود را کمی با فاصله از یکدیگر نگه داریدتا بتوانید از وارد شدن فشار به فک خود جلوگیری کنید . برای کنترل ساییدن دندان ها به یکدیگر یا دندان قروچه در طول روز ، زبان خود را بین دندان ها قرار دهید.

در صورت مفید بودن مطلب زیر را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

دکتر هادی مشکل گشا

جراح دهان، فک و صورت اصفهان